تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
plusresetminus
به نظر می رسد حضور همزمان مقاماتی از سوریه، عراق و ترکیه در تهران بیانگر توجه آنها به جایگاه ویژه ایران در منطقه و جهان و نقش کلیدی تهران در مبارزه با تروریسم وافراطی‌گری باشد.
۰
کد مطلب : ۷۱۵۷۸
تهران کانون رایزنی‌های سیاسی برای مقابله با تروریسم

 دکتر مراد عنادی کارشناس مسائل بین الملل و سردبیر روزنامه تهران تایمز در یادداشتی به بررسی ابعاد حضور همزمان مقامات عالیرتبه سوریه، عراق و ترکیه در روزهای اخیر در تهران پرداخته است. متن یادداشت به این شرح است:

حضور همزمان وائل الحلقی نخست وزیر سوریه، سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تهران از چند زاویه دارای اهمیت است.

نخستین زاویه؛ تمایل این کشورها به گسترش مناسبات دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران است که در سایه رفت و آمدهای دیپلماتیک بین طرفین روابط دو جانبه تهران- بغداد، تهران- دمشق و تهران- آنکارا روند روبه رشدی دارد. برای مثال هدف‌گذاری ایران و ترکیه برای رساندن سطح مبادلات اقتصادی تا مرز ۳۰ میلیارد دلارتا سال ۲۰۱۵ شاخصی در تایید این مهم است که اراده ایران، ترکیه، عراق و سوریه برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات دو جانبه جدی است.

دومین زاویه؛ نزدیک تر ساختن دیدگاه های منطقه ای برای مقابله با خطر مشترک تروریسم در منطقه است. هر چند ایران، عراق و سوریه دارای مواضع مشترک و نزدیکی برای مقابله با ترویسم هستند، اما بین ایران و ترکیه بویژه بر سر سوریه اشتراک نظر وجود ندارد از این رو به نظر می رسد مذاکرات بین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای نزدیک تر ساختن دیدگاه های دو طرف بر سر سوریه ازحساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است تا در سایه اشتراک نظر دو کشور موثر و کلیدی منطقه روند مبارزه با تروریسم تکفیری و داعش سرعت بیشتری به خود بگیرد.

سومین زاویه به ضرورت گسترش دایره رایزنی ها از جمله با کشورهای پاکستان و افغانستان بازمی گردد که به نظر می‌رسد پیوستن آنها به این دایره رایزنی ها کمک می کند در سایه عزمی مشترک و منطقه ای به مقابله با تروریسم طالبان نیز شتافت تا به این ترتیب منطقه و جهان شاهد جنایت تلخ و ضد انسانی طالبان همچون حادثه مدرسه دانش آموزان در پیشاور نباشد. جنایتی که نه تنها شرم آور بوده و خدمتی شایان به معماران اسلام هراسی محسوب می شود که وجدان جامعه جهانی را به درد آورد وبه همگان از جمله سازمان های بین المللی توجه داد که جنون تروریسم مرز نمی شناسد و برای تروریسم کور، کودک و بزرگسال فرق ندارد.

چهارمین زاویه؛ محوریت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم است. جمهوری اسلامی ایران در یک ماه اخیر با برگزاری نشست های بین المللی متعدد از جمله نشست بین المللی جریان تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم، نشست وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در تهران با شعارهمگرایی رسانه ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام و نشست بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری با حضور وزرای خارجه و مقامات عالی رتبه بیش از ۴۰ کشور در تهران در عمل نشان داده است که برای مبارزه با پدیده خطرناک تروریسم عزم جدی دارد. پیش تردکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد جهان علیه خشونت و افراطی گری را مطرح کرد ایده ای که در قطعنامه ای با ۱۹۳ رأی مثبت  به تصویب رسیدو اینها همه مبین راهبرد ایران در مبارزه با تروریسم است که  بر ضرورت شناسایی ریشه های تروریسم و مقابله با آن تاکید کرد.

در همین چارچوب به نظر می رسد حضور همزمان مقاماتی از سوریه، عراق و ترکیه در تهران بیانگر توجه آنها به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و نقش کلیدی ایران اسلامی در مبارزه با تروریسم وافراطی‌گری و تلاش برای نهادینه ساختن صلح و امنیت در منطقه باشد؛ نقشی که به رغم جوسازی رسانه ها و برخی مقامات غربی و عربی برای تخریب چهره ایران غیرقابل انکار است. در واقع  تبدیل شدن ایران به کانون رایزنی های سیاسی منطقه ای و برگزاری نشست های بین المللی متعدد در زمینه مبارزه با تروریسم بهترین سند در اثبات جدیت ایران در مبارزه با این پدیده خطرناک است.

از طرفی این نقش؛ جایگاه و راهبرد عملی ایران پیامی آشکار به آن دسته از کشورهایی است که با برخورد تبعیض آمیزو دوگانه با تروریسم و تروریست ها زمانی در صف حامیان آنها و زمانی با تشکیل ائتلاف ضد تروریسم ظاهرا به مقابله با آن برخاسته اند؛ تا درمواضع خود بازنگری کرده؛ قاطعانه و صادقانه به مقابله با پدیده مهلک و روبه گسترش تروریسم بپردازند چه  در غیر این صورت تروریست ها دیر یا زود به سراغ آنهانیز خواهند رفت.

دکتر مراد عنادی

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین