تاریخ انتشارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
plusresetminus
حزب الله : رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی، در پایان سفر به سوریه خواستار دسترسی بشردوستانه، حمایت از غیرنظامیان و رفتار انسانی با زندانیان در مخاصمات منطقه شد.
۰
کد مطلب : ۱۶۴۹۶۴
جنگ هایی که در سطح منطقه شاهدیم به شکلی ترسناک عادی شده اند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «پیتر مائورر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در پایان سفر به سوریه و همزمان به آغاز هشتمین سال جنگ سوریه در بیانیه ای از ماهیت تلافی جویانه این جنگ، نقض ساده ترین استانداردهای انسانی و وخیم تر شدن اوضاع در سوریه، مانند سایر کشورهای درگیر جنگ در این منطقه سخن گفت.
 
وی اعلام کرد: بازدید من از سوریه در این هفته تأکیدی بود بر این نظر که جنگ­هایی که در سطح منطقه شاهدیم به شکلی ترسناک عادی شده­ اند. جنگ­ هایی با ماهیت تلافی­ جویانه برای مجازات طرف مقابل تشدید شده ­اند، در حالی که هیچ توجهی به آثار مخرب آنها بر روی غیرنظامیان نمی ­شود.
 
رئیس صلیب سرخ جهانی در ادامه گفت: میزان آلام مردم در غوطه شرقی آخرین مثال از این موارد است، جدای از عفرین و موصل، صنعا و تعز. در بیشتر موارد به نظر می­ رسد که تخریب کردن خود هدف اصلی است، چرا که حتی ابتدایی ­ترین استانداردهای انسانی هم نادیده گرفته می ­شوند.
 
 وی افزود: امروز، در ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) بحران سوریه وارد هشتمین سال خود شده است. قدرت­ هایی که پشت این جنگ هستند تا کی اجازه خواهند داد تا این کابوس ادامه پیدا کند؟ آنها باید بدانند که جنگ انتقام­ جویانه پایانی ندارد و در نهایت همه بازنده آن هستند.
 
 مائورر در ادامه گفت: وقتی بار قبل حدود ۱۰ ماه پیش از سوریه بازدید کردم نشانه ­هایی از امید وجود داشت و بازسازی و بازگشت ممکن می­ نمود. با این حال امروزه شرایط باز هم وخیم ­تر شده است.
 
 وی افزود: چه امیدی برای کودکانی وجود دارد که شاهد نابودی خانواده و وحشی­ گری­هایی بوده­ اند که روا شده است؟ چه امیدی برای پسر جوانی که من در اردوگاه آوارگان ملاقات کردم وجود دارد حال که سالهاست به مدرسه نرفته است؟
 
 مائوررگفت:جنگ سوریه جنگی ا­ست که مشخصه اصلی آن تخطی دائم از حقوق بین ­المللی بشردوستانه بوده است؛ محاصره، حملات نامتناسب در مناطق شهری و هدف گرفتن غیرنظامیان و واحدهای خدماتی غیرنظامی مانند آمبولانس­ ها، ایستگاه ­های آبرسانی و بازارها.
 
رئیس صلیب سرخ جهانی گفت: تاکتیک ­های مختلفی نه فقط در سوریه بلکه در کل منطقه به کار می­ روند: یک بازی ژئوپولیتیک بر سر جان انسان­ ها در جریان است.
 
وی افزود: در طول هفته­ های گذشته به مناطق مختلفی در خاورمیانه سفر کردم، تا شاهد هزینه ­های انسانی جنگ ­های بدون تفکیک باشم. کسانی که با آنها ملاقات داشتم همگی خسته هستند، خسته از بمب­ ها و راکت ­هایی که بر سر محلات غیرنظامی فرود می ­آیند، و خسته از ندانستن سرنوشت اعضای مفقود یا زندانی خانواده.
 
مائورر گفت: خود من شخصاً همراه با بسیاری از کارکنان بشردوستانه ­ای که در سر کار هستند، از توجیه کور موارد فاحش نقض قانون بر علیه غیرنظامیان هم خسته شده ­ایم و هم مأیوس. زندگی انسان­ ها در همه جا ارزشی برابر دارد: همان قدر در غوطه و دمشق که در حلب و موصل و در سوریه و یمن. آلام مردم در شرایطی که کارکنان بشردوستانه اجازه ندارند تا کار خود را انجام دهند افزایش هم یافته است. کمک­ رسانی فوتبال سیاسی نیست و نباید به عنوان یک روند سیاسی قلمداد شود.
 
وی افزود: این سه مسئله مهم، یعنی دسترسی بشردوستانه، حمایت از غیرنظامیان و رفتار انسانی با زندانیان، در گروه کارهای «خوب است اگر بشود» قرار نمی­ گیرند، بلکه الزاماتی اخلاقی و قانونی هستند.
 
 رئیس صلیب سرخ جهانی در ادامه گفت: سوریه یکی از پیچیده­ ترین و بزرگترین عملیات کمیته بین­ المللی صلیب سرخ در جهان است. سال­ها تجربه، درک صحیحی از آنچه که غیرنظامیان نیاز دارند به ما داده است. در حالیکه راکت­ ها کماکان بر روی غوطه شرقی یا دمشق فرود می ­آیند و با اینکه نبرد در عفرین ادامه دارد و میلیون­ ها نفر آواره هستند، کمیته بین ­المللی صلیب سرخ همگان را به موارد زیر دعوت می­ نماید:
 
احترام به کنوانسیون­های ژنو و رعایت حقوق غیرنظامیان و زیرساخت­های غیرنظامی؛
 
دسترسی بدون منع در دو طرف خط مقدم تا بتوان کمک­های بشردوستانه لازم را بدون هرگونه استثنائی به جمعیت­های تحت تأثیر رساند؛
 
دسترسی به کسانی که زندانی هستند تا بر شرایط­شان و طرز رفتار با آنها نظارت داشته باشیم؛
 
وی در ادامه گفت: هر کسی که سلاح­ هایی را که کاربرد آنها منجر به نقض حقوق بین­ المللی بشردوستانه شود بفروشد باید این کار را متوقف نماید. مسئولیت رفتار مسئولانه در میادین کارزار به عهده پیکارجویان و فرماندهان آنهاست. البته کسانی که تسلیحات لازم را فراهم می­ کنند هم مسئول هستند.
 
در رابطه با بازگشت مردم به خانه و مهاجرت، مردم باید بتوانند فقط وقتی که شرایط امنیتی با ثبات است و تنها اگر خودشان چنین بخواهند به خانه بازگردند.
 
 لازم به ذکر است که در طول ۷ سالی که جنگ سوریه جان­های زیادی را گرفته است:
 
صدها هزار نفر کشته و مجروح شده ­اند؛
 
۱/۶ میلیون نفر آواره داخلی شده ­اند؛
 
از هر ۵ نفر ۴ نفر در فقر زندگی می­ کنند؛
 
۱۳ میلیون نفر به کمک­های بشردوستانه نیاز دارند، از جمله ۶ میلیون کودک؛
 
۷۵/۱ میلیون کودک در مدرسه نیستند؛
 
۹/۲ میلیون نفر در مناطق دور از دسترس و محاصره شده زندگی می­ کنند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین