تاریخ انتشاردوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
plusresetminus
حزب الله : آلن ایر که تسلط ویژه ای به زبان فارسی دارد در صفحه فیس بوک خود درباره مذاکرات هسته ای نوشت: ‌همه طرف ها متعهد به رسیدن به توافق جامع و پایدار هستند این فرصت کم نظیری است که نباید از دست برود.
۰
کد مطلب : ۸۷۲۵۶
آخرین توئیت آلن ایر درباره تمدید مذاکرات
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا گفت، شکاف ها در مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی همچنان باقی است و احتمالا مذاکرات چند روزی تمدید شود، اما تمدید بلند مدت مد نظر نیست.
 

تمديد بلند مدت مذاکرات هسته اي ايران مد نظر نيست
 

 بخش فارسی پایگاه اینترنتی خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان (ترندنیوز) نوشت: ایران و شش قدرت جهانی دوم آوریل به توافق سیاسی رسیدند که چهارچوب توافق جامع هسته ای را ترسیم می کند. این توافق به توافق لوزان(بیانیه لوزان) مشهور شد، اما قرار براین بود  تا آخر ماه ژوئن طرفین به توافق جامع هسته ای دست یابند.
 
خبرگزاری ترند در همین زمینه، مصاحبه ای با آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا داشته است. وی همچنین عضو هیئت آمریکایی مذاکرات هسته ای در قالب گروه 5+1 با ایران است.
 
تمديد بلند مدت مذاکرات هسته اي ايران مد نظر نيست
 
 
 
خبرنگار ترند پرسید: آقای ایر، روند مذاکرات هسته ای با ایران چگونه پیش می رود؟
 
سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ گفت: ‌همه طرف ها متعهد به رسیدن به توافق جامع و پایدار هستند - این فرصت کم نظیری است که نباید از دست برود. در دو هفته پیش همه مذاکره کنندگان به طور فشرده و بدون وقفه سخت در تلاش بودند تا اختلافات باقی مانده حل شود. اما اختلافات و شکاف ها - که بعضی از آنها عمده است - سرجای خود باقی مانده است. راه حل های فنی برای این معضلات در دسترس است، اما معلوم است که برای نیل به این مطلوب - یعنی توافقی در چهارچوب تفاهم لوزان - در چند روز آینده تصمیم های سخت سیاسی باید اتخاذ شود.
 
آلن ایر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکرات پیش رو طی روزهای باقی مانده در چه سطحی برگزار خواهد شد؟، افزود: ‌هم بعضی وزرای خارجه گروه پنج بعلاوه یک و هم نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی خانم فدریکا موگرینی به مذاکرات ملحق می شوند تا ارزیابی خود از پیشرفت ها را بکنند و برای مشورت و رایزنی (حضور داشته باشند). تماس مستقیم و مداوم بین تیم های مذاکره کننده و روسای سیاسی شان در این مرحله ضروری است. معلوم نیست تا کی بمانند، امکانش هست که بین اینجا (وین) و پایتخت خود رفت و آمد کنند.
 
سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال تمدید مذاکرات، گفت: هدف ما کماکان رسیدن به توافق مد نظرمان قبل از 30 ژوئن است. ممکن است چند روز بیشتر لازم باشد - مثل آنچه در لوزان اتفاق افتاد. اما هیچ برنامه ای برای تمدید بلندتر مدت لازم نیست و مطرح نیست. 
 
خبرنگار ترند پرسید: ایران می گوید که مشکل توافق جامع «زیاده خواهی های غرب» است. موضع شما چیست؟
 
آلن ایر در جواب، تصریح کرد: بله من بار ها این اصطلاح «زیاده خواهی» در مورد خواسته های گروه پنچ بعلاوه یک شنیده ام. اما حقیقت امر این است که اصطلاح مناسب تر «کفایت خواهی» است. به خاطر عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش و عدم شفافیت لازم در برنامه هسته ای این کشور،‌جامعه جهانی در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران به طور فزاینده نگران شده است. جمهوری اسلامی ایران مدعی این است که در پی دستیابی سلاح هسته ای نبود، ‌نیست و نخواهد بود. ما خواستار آن هستیم که ایران برای اثبات آن بطور کافی عمل کند. یعنی همکاری کافی و شفافیت کافی برای اثبات آن انجام دهد. 
 
سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اخیرا آیت الله علی خامنه ای خط قرمزهای ایران برای مذاکرات را ترسیم کرد و خواهان رعایت این خواستها در مذاکرات هسته ای شد.» نظر شما چیست؟ گفت: تمرکز تیم های مذاکره کننده بر روی کار خود در اتاق مذاکرات است. هر کشوری خطوط قرمز خودش را دارد که توسط حکومتش برای پیشبرد منافع و مصالح ملی ترسیم شده است. به قول معروف صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
 
آلن ایر، اضافه کرد: اما اعتقاد راسخ ما این است راه حلی مرضی الطرفین در چارچوب تفاهم لوزان موجود و در دسترس است و آنچه برای رسیدن به آن لازم و کافی است فقط تصمیم ها سخت سیاسی است. ما امیدوار هستیم که در آین چند روز آینده در وین تلاش همه ما برای رسیدن به این هدف مثمر ثمر شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین