تاریخ انتشاردوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
plusresetminus
حزب الله :رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رد اظهارات مطرح شده به نقل از معاون وزیر خارجه کشورمان در صحن مجلس؛ تأکید کرد که حتی اگر پروتکل الحاقی پذیرفته شود، دو مسأله بازرسی و مصاحبه با دانشمندان را مستثنی می‌کنیم.
۰
کد مطلب : ۸۴۳۳۹
عراقچی نگفت با بازرسی موافقت شده
"علاء الدین بروجردی" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم، در خصوص نشست اخیر مجلس با حضور "محمد جواد ظریف" و "عباس عراقچی" گفت: این اولین بار نیست که وزیر خارجه و معاون وی که از مسؤولین اول تیم مذاکره کننده هستند در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می کنند؛ معمولا بعد از هر دوره مذاکره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یا در صحن مجلس این حضور صورت می گیرد که هدف از آن ارائه گزارش به نمایندگان ملت است.

* شوی تبلیغاتی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها درباره مذاکرات

بروجردی تأکید کرد، فضای ایجاد شده در تبلیغات آمریکایی‌ها و رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر اینکه تحول جدیدی در عرصه مذاکره اتفاق افتاده است، مانند اینکه جان کری اعلام کرده بود "ما تا ابد ایران را بازرسی خواهیم کرد" همه اینها یک شوی تبلیغاتی است.

بروجردی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در ان پی تی و آژانس گفت: بازرسی ها در قالب پادمان بخشی از کاری است که هر کشوری که عضویت پیدا می‌کند آن را می پذیرد، و تازمانی که عضو پادمان و ان پی تی و آژانس است، این کار صورت می گیرد و اصلا پدیده جدیدی نیست؛ ولی جان کری یک فضا سازی تبلیغاتی را ایجاد کرده بود، که بیشتر به نظر من برای پاسخگویی به فضاسازی‌های صهیونیستها و برخی کشورهای منطقه است که مرتب به آمریکا برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات فشار وارد می کنند.

    "بازرسی ها در قالب پادمان بخشی از کاری است که هر کشوری که عضویت پیدا می‌کند آن را می پذیرد، و تازمانی که عضو پادمان و ان پی تی و آژانس است، این کار صورت می گیرد و اصلا پدیده جدیدی نیست" 

بروجردی اظهار داشت: با توجه به اینکه در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری طبق قانون اساسی مسؤولیت سیاستگذاری کلان نظام را عهده دار هستند و سخن ایشان هم فصل الخطاب است، وقتی نکته ای رامطرح می کنند لازم الاجرا است. البته سخنان ایشان هم با ‌بهره گیری از یک پشتوانه عظیم کار کارشناسی است که در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در چندین حلقه صورت می گیرد، منتها تصمیم نهایی را مقام معظم رهبری می گیرند.
وی افزود: یعنی ایشان بعد از آنکه اعلام کردند که به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که با دانشمندان ایرانی صحبتی صورت بگیرد با توجه به این است که ما در معرض تهدید تروریستی هستیم؛ دستگیری عوامل ترور چند دانشمند هسته‌ای کشورمان مشخص کرد که آنان مرتبط با موساد و سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هستند.

بروجردی خاطرنشان کرد: ما خطوط قرمز خود را داریم و آنها را اعمال می کنیم.

* بروجردی: عراقچی گفته، بازرسی جزو چارچوب پروتکل الحاقی است

بروجردی در خصوص اظهارات نقل شده از عباس عراقچی توسط کریم قدوسی مبنی بر موافقت مشروط ایران در مذاکرات هسته‌ای با بازرسی پایگاه‌های نظامی، گفت: فکر می‌کنم که شاید دقت درستی در فهم موضوع صورت نگرفته است؛ در جلسه اخیر آقای دکتر عراقچی پروتکل الحاقی را تشریح کرد که در چارچوب آن یک چنین اتفاقی جزو برنامه‌های بازرسی‌های پروتکل الحاقی است، نه اینکه جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است؛ زیرا مطلع هستید که پروتکل الحاقی زمانی قابل اجرا است که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند. 

* بروجردی: عراقچی نگفت ایران با بازرسی پایگاه های نظامی موافقت کرده است

بروجردی تأکید کرد: درک از موضوع دقیق صورت نگرفته است؛ آقای عراقچی صورت مسأله موجود در پروتکل را گفت که این یک مسأله است و پذیرش ما مسأله دیگری است؛ آقای عراقچی فقط اصل صورت مسأله را تشریح کرد، و نگفت که ایران با بازرسی پایگاه های نظامی موافقت کرده است.

بروجردی خاطرنشان کرد: از آنجا که این مسأله در چارچوب پروتکل الحاقی است و این پروتکل باید در مجلس برای اجرا به تصویب برسد، طبیعتا چنین اتفاقی نمی‌تواند حاصل شده باشد، زیرا موافقت آن در اختیار تیم هسته‌ای نیست بلکه در اختیار مجلس است.

* بروجردی: منع قانونی اجرای پروتکل الحاقی به قوت خودش باقی است

بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس به دولت و یا تیم مذاکره کننده اجازه می‌دهد با پروتکل الحاقی موافقت و آن را قبل از موافقت مجلس اجرا کند، گفت: ما 10 سال قبل قانونی را مبنی بر منع اجرای پروتکل الحاقی تصویب کردیم، و قانون تا زمانی که نقض نشود به قوت خودش باقی است؛ بنابراین این منع به لحاظ حقوقی همچنان به قوت خودش باقی است مگر آنکه مجلس شورای اسلامی مجددا اجازه دهد که دولت به صورت داوطلبانه این اقدام را انجام دهد؛ بنابراین در هر دو صورت به موافقت مجلس شورای اسلامی گره خورده است.

* حتی اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی مستلزم موافقت مجلس است

بروجردی درباره اینکه برخی می‌گویند دولت حق دارد تا زمان موافقت مجلس به صورت موقت پروتکل الحاقی را اجرا کند، اظهار داشت: اگر ما قانونی را مبنی بر منع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تصویب نکرده بودیم شاید می‌توانست، زیرا منعی وجود نداشت ولی با توجه به اینکه ما این منع را در مجلس هفتم به مصوبه قانونی تبدیل کردیم و این مصوبه به قوت خودش باقی است، فکر می‌کنم که حتی به صورت داوطلبانه مستلزم موافقت مجلس شورای اسلامی است.
 

* مجلس اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را نمی‌دهد

بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع درخواست 1+5 برای دیدار با دانشمندان هسته‌ای ایران در مجلس مطرح شد، گفت: در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری ایشان فرمودند که به هیچ وجه اجازه چنین اقدامی را نمی دهند.
وی افزود: با تجربه ای که از آمریکایی ها داریم، آنها اگر فضا را برای خودشان باز ببینند از این درخواستها مفصل دارند، و طبیعی است که ما هم این حق را داریم که نپذیریم زیرا آن را خارج از چارچوب توافق معمولی می دانیم.
بروجردی تأکید کرد: بنابراین به دلایل متعدد ورود آنان برای صحبت با متخصصین و دانشمندان ایرانی، غیرقابل قبول است و طبیعتا از نکاتی است که در یک گفتگوی داغ بین طرفین در آینده هم انجام خواهد شد؛ ولی ما چنین تصمیمی را اتخاذ کردیم.
بروجردی درباره اینکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید، موافقت ایران با پروتوکل الحاقی به منزله موافقت با بازرسی از مراکز نظامی ایران و نیز صحبت با دانشمندان  هسته ای است، اظهار داشت: هر اتفاقی که در صحنه عمل بیفتد مکتوب می شود، و تفاوت این نوبت با بیانیه لوزان و توافق ژنو همین است که ریز آن چه را که باید واقع شود، باید مکتوب شود.
 

* تیم هسته‌ای را موظف کردیم خروجی توافقها را ارائه کند تا با خطوط قرمز تطبیق داده شود
بروجردی افزود: شورای عالی امنیت ملی برای تیم مذاکره کننده خطوط قرمزی را که نباید ورود به آن پیدا کند و نباید بپذیرد مشخص می کند، و آن ها موظند که درچنین چارچوبی حرکت کنند، زیرا در نهایت ما در همین طرحی که طراحی کردیم، تیم را موظف کردیم که خروجی توافق های خود را به مجلس ارائه کند که ما میزان عمل آن‌ها به خطوط قرمز تعیین شده توسط شورای عالی امنیت ملی را تطبیق دهیم.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین چیزی خارج از کنترل نمی‌تواند اتفاق بیفتد، آمریکایی‌ها نظر خود را می دهند ولی درنهایت آنچه که اتفاق خواهد افتاد، توافق نهایی است که طرفین باید زیر آن را امضا کنند.
* حتی اگر پروتکل الحاقی را بپذیریم دو مسأله بازرسی و مصاحبه با دانشمندان را مستثنی می‌کنیم
بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است ایران در نهایت پس از توافق، با قبول برخی از استثناها از جمله بازرسی مراکز نظامی و نیز صحبت با دانشمندان ، با پروتوکل الحاقی موافقت کند، گفت: از نظر ما مجلسی‌ها حتی اگر روزی پروتکل الحاقی در مجلس به بحث گذاشته شود، ما درباره آن تحفظاتی داریم که باید بین پرانتز گذاشته شود و از دید ما غیرقابل اجرا است؛ این بحثی است که به نظر من در زمان خودش قابل طرح است، ولی ما در مجلس چنین نظری داریم.
بروجردی درپاسخ به این سؤال که این تحفظات چیست، اظهار داشت: همین دو مساله ای که مطرح کردید، یعنی بازدید از مراکز نظامی و صحبت با دانشمندان، اینها جز خطوط قرمزی است که تعیین شده و طبیعتا جز تحفظاتی است که ما باید آن را حتی درصورت تصویب در مجلس مستثنی کنیم.
* طرح حمایت از حقوق هسته‌ای روز سه شنبه به رأی گذاشته می‌شود
بروجردی درباره بررسی طرح قانون حفظ حقوق هسته‌ای ایران در مجلس شورای اسلامی، گفت: احتمال اینکه این قانون در جلسه بعد یعنی سه شنبه به مرحله تصویب برسد، وجود دارد. ما در واقع مجموعه نکات مهم حفظ حقوق هسته‌ای و حفظ اصل دستاوردها و همچنین خطوط قرمزی که باید توسط مذاکره کنندگان برای مرحله نهایی اقدام و توافق مورد توجه قرار بگیرد، در آن لحاظ کردیم.
وی افزود: بحث مفصلی راجع به اصل توانمندی‌های ما در عرصه‌های مختلف اعم از فردو، آب سنگین، نطنز در این مدت صورت گرفته بود که با محدودیت‌هایی اصل این توانمندی‌ها محفوظ باقی خواهد ماند؛ مثلا طرف مقابل اصرار داشت که ما سیستم راکتور اراک را از آب سنگین به آب سبک تغییر بدهیم. آمریکاییها و روس ها خیلی فشار آوردند و خیلی طرح دادند اما ما زیر بار نرفتیم. در نهایت آن ها قبول کردند و حتی به لحاظ علمی در مذاکرات دکتر صالحی و مونیز توافق شد که طرح ایران قابل قبول است. این نکات در واقع نکات مهمی است که ما انشاء الله برای حفظ دستاوردهای هسته ای خود در آن طرح به آن خواهیم پرداخت.
* عقب نشینی آمریکایی‌ها از بیانیه لوزان
بروجردی درباره واکنش مسؤولان ارشد جمهوری اسلامی ایران به عقب نشینی آمریکایی‌ها از تعهدات خود پس از بیانیه لوزان، گفت: پیمان شکنی آمریکایی‌ها سابقه طولانی دارد. در فردو ما شش آبشار داریم و دو تا از آن ها با ایزوتوپ ها فعال هستند، پیشنهاد داده بودند که چهار آبشار دیگر جمع شود در صورتی که در لوزان قبول کرده بودند.
* بعد از لوزان آمریکایی‌ها خواستار کاهش تعداد سانترفیوژها در فوردو به یک سوم شدند
وی افزود: در مذاکراتی که بعد از بیانیه لوزان وجود داشت که آن ها تعدادی از سانتریفوژها را قبول کرده بودند، آنها خواستند که به یک سوم محدود شود که این غیر منطقی است؛ یا مثلا ما مصر هستیم که اجرای تعهدات ما و رفع تحریم‌ها همزمان باشد، نه اینکه ما تعهدات خود را اجرا کنیم و آژانس بیاید و تایید کند بعد آن ها بخواهند این کار را شروع کنند، این غیر منطقی است یعنی حتما باید همزمان صورت بگیرد، همزمان اعلام شود، و همزمان شورای امنیت تایید کند و صحه بگذارد و بعد از آن در واقع طرفین که این تعهد را رسما اعلام کردند، شورای امنیت سازمان ملل تایید کرد، برای اجرای همزمان می رود؛ نه اینکه ما انجام بدهیم و بعد نمی دانیم آن ها انجام می دهند یا نه.
بروجردی تأکید کرد: یک سری از این نکات وجود دارد که آمریکایی ها در واقع برخلاف تعهدات خودشان عمل کرده بودند که ما هم طبیعتا به هیچ وجه حاضر نیستیم زیر بار نقض عهد آن ها برویم.
* طرح مجلس بر غیر قابل بازگشت بودن خودکار تحریم‌ها تأکید می‌کند
وی درباره پافشاری آمریکا در مذاکرات بر امکان بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بدون بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل، گفت: چون بخش مهمی از تحریم‌ها، از جانب شورای امنیت سازمان ملل است طبیعی است که وقتی لغو شد غیر قابل بازگشت است . وما هم در طرحی که در مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تنظیم می کنیم غیر قابل بازگشت بودن آن را هم آوردیم؛ یعنی منطقی نیست که ما تعهدات خود را اجرا کنیم و آن ها بدون هیچ دلیلی بخواهند با یک بهانه واهی، مجددا تحریم ها را وضع کنند.
بروجردی خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی تحریمی مرتفع شد در قبال محدودیتی است که ما پذیرفتیم. اگر آن ها بخواهند به تعهدات خودشان عمل نکنند دلیلی ندارد ما عمل کنیم. ما هم به خانه اول بازمی گردیم. به دلیل اینکه این دانش را به یک دانش بومی تبدیل کردیم. دانشمندان ما ایرانی هستند و دانش در مغز دانشمندان ما است و اینها هم یکی ، دو تا و ده تا بیست تا سی تا نیستند ما صدها نفر از متخصصان را در اختیار داریم که بر این دانش مسلط هستند بنابراین به هیچ وجه نمی توانند قواعد بازی را به هم بزنند؛ اگر آن ها قواعد را به هم بزنند ما هم به هم می زنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین