تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸
plusresetminus
کمیته المپیک در حالی در آستانه بازی های داخل سالن با بحران مالی مواجه است که تا به امروز رایزنی حضوری در این مورد نداشته و از رایزنی‌های غیرحضوری هم پاسخ منفی گرفته است.
۰
کد مطلب : ۱۴۸۶۹۱
دست رد سازمان برنامه‌ به سینه کمیته المپیک/منتظر بودجه نباشید
 

 

                        
                       
                                                

 «طی بیست و چند سال گذشته که در کمیته ملی المپیک هستم تاکنون در چنین موقعیتی قرار نگرفته بودم که تا این موقع سال بودجه ای دریافت نکرده باشیم. همین مسئله فدراسیون ها را تحت فشار قرار داده و در کل اوضاع کاروان ایران را برای بازی های داخل سالن آسیا بحرانی کرده است».

این بخشی از صحبت های اصغر رحیمی سرپرست کاروان ایران در بازی های داخل سالن است که در نشست خبری مطرح شد. دو هفته از طرح این صحبت ها گذشته است. در این مدت اقداماتی برای سر و سامان دادن به اوضاع کاروان با دریافت بودجه انجام شد اما از هیچ یک از آنها نتیجه ای گرفته نشده و همین مسئله اوضاع را حادتر کرده است.

برنامه ریزی با جیب خالی
۲۶ شهریورماه پنجمین دوره بازی های داخل سالن آسیا همزمان با دومین دوره بازی های هنرهای رزمی آسیا در عشق آباد آغاز می شود. اولین گروه کاروان ۳۶۰  نفره ایران (شامل ۲۱۴ ورزشکار و دیگر اعضا) ۲۱ شهریورماه راهی ترکمنستان می شود و طبق برنامه قرار است ۶ گروه دیگر - گروه تیم ها و ورزشکاران - هم بر اساس جدول زمان بندی تهیه شده، تا ۲۹ شهریورماه به محل برگزاری بازی ها اعزام شوند. مسیر ترانسفر اعضای کاروان بررسی شده و قرار است آنها به صورت هوایی - زمینی به عشق آباد بروند. بلیت های لازم نیز رزرو شده است. 

طبق نشست های هماهنگی برگزار شده با مسئولان رشته های اعزامی به ترکمنستان، پیش بینی اولیه برای کسب ۱۰۰ مدال شامل ۴۰ مدال طلا در عشق آباد شده است. ثبت نام ماقبل آخر اعضای کاروان انجام شده و قرار است یک هفته پیش از آغاز رسمی بازی ها، ثبت نام آنها نهایی شود و ....؛ همه این اقدامات و برنامه ریزی ها در حالی برای حضور کاروان ایران در بازی های داخل سالن آسیا انجام شده که کمیته ملی المپیک به لحاظ مالی اصلا شراط خوبی ندارد. 

یک بام و چند هوا 
کمیته ملی المپیک هفته اول مردادماه بخشی از اعتبارات سال ۹۶ خود را دریافت کرد و با استفاده از آن ۱۰ درصد بودجه فدراسیون ها را در اختیارشان قرار داد. البته این اولین و آخرین تخصیص سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه به کمیته ملی المپیک از محل اعتبارات سال ۹۶ بود. در حالیکه وزارت ورزش که در همسایگی کمیته ملی المپیک قرار دارد و کمیته ملی پارالمپیک که درست در ساختمان این کمیته مستقر است، ماه به ماه بودجه سالیانه خود را دریافت می کنند و بدون کمبودهای مالی پیگیری برنامه های خود و پاسخگوی فدراسیون ها وانجمن های شان هستند. 

ضعف روحیه پیگیری در کمیته ملی المپیک 
البته ورزش و نهادی مانند کمیته ملی المپیک با مشکل مالی غریبه نیستند. حتی پیش از المپیک ریو که بزرگترین آزمون ورزشکاران و مسئولان آنها در هر کشوری به حساب می آید، چنین مشکلاتی در ورزش ایران و ساختمان کمیته ملی المپیک محسوس بود. آن زمان مسئولان کمیته ملی المپیک که متولی اعزام کاروان به ریو بودند، علاوه بر نامه نگاری با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه ملاقاتی را هم با نوبخت معاون اول رئیس جمهور ترتیب دادند. این ملاقات با حضور تمام اعضای هیات اجرایی انجام شد و نتیجه آن توجه بیشتر دولت به کاروان المپیک شد. اما طی ماه های گذشته که کمیته ملی المپیک به شدت تحت فشارِمالی قرار دارد، اقدامی برای انجام چنین ملاقاتی صورت نگرفته است. کلِ برنامه کمیته ملی المپیک در راستای توجه و رسیدگی دولت به اوضاع مالی این کمیته، به نامه نگاری ختم شده که آنهم نتیجه مطلوبی تا به امروز نداشته است. 

«نه» سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه به کمیته ملی المپیک
به گزارش مهر، کمیته ملی المپیک در یکی دو مرحله با ارسال نامه خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بودجه، تخصیص بخشی از اعتبارات امسال خود را پیگیر بود. حتی فهمیه شباک، سرپرست ذی حسابی کمیته ملی المپیک هم از کیومرث هاشمی ماموریت گرفت تا پیگیری نتیجه این مکاتبات باشد اما این پیگیری ها هنوز به نتیجه دلخواه منجر نشده است. خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه در واکنش به درخواست و پیگیری کمیته ملی المپیک، اعلام کرده که موضوع باید در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار بگیرد و تا زمان حصول نتیجه، تخصیصی صورت نخواهد گرفت!

کمیته ملی المپیک خطاب به فدراسیون ها: خودتان تامین اعتبار کنید
خبرنگار  مهر طی روزهای گذشته تلاش زیادی برای پیگیری اوضاع مالی کمیته ملی المپیک، اقدامات انجام شده و پاسخ های دریافتی و البته چرایی آنها داشت اما تماس های چندباره با شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته به نتیجه نرسید. سرپرست ذیحسابی کمیته هم که ارتباطی با رسانه ها ندارد. کیومرث هاشمی هم در صحبتی کوتاه  اعلام کرد: «رایزنی های با سازمان برنامه ریزی و بودجه داشتیم و قرار بود تا دوشنبه به ما بودجه بدهند». 

البته این تخصیص جدید انجام نشده که اگر غیر از این بود، فدراسیون ها از طرف کمیته شارژ مالی می شدند و دست از پیگیری های شان بر می داشتند. به هر حال اوضاع نابسامان مالی کمیته ملی المپیک روی فدراسیون ها و برنامه ریزی آنها بی تاثیر نیست. بدیهی است تامین بخشی از بودجه فدراسیون ها برای حضور در رویدادی مانند بازی های داخل سالن آسیا با کمیته ملی المپیک است. فدراسیون ها بعضا پیگیر بودجه خود از کمیته بوده اند اما نتیجه ای نگرفته اند چون خودِ کمیته با بحران مالی مواجه است. حتی یکی از این روسای فدراسیون ها  گفت: «کمیته ملی المپیک به من و برخی دیگر از روسا اعلام کرده که خودتان به دنبال تامین بودجه باشید.»

بودجه «صفر» برای آزمون OCA
به هر حال بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا به عنوان رویدادی که زیر نظر مستقیم شورای المپیک آسیا (OCA) برگزار می شود، از اعتبار و اهمیت زیادی برخوردار است به خصوص دوره جدید این بازی ها که قرار است برای نخستین بار با حضور کشورهایی از اقیانوسیه برگزار شود. این در حالی است که این روزها خزانه کمیته ملی المپیک برای آماده سازی کاروان اعزامی به این بازی ها خالی است! اینکه چرا و به چه دلیل نگاه دولت به کمیته ملی المپیک متفاوت از دو نهاد ورزشی دیگر شده و مسئولان این کمیته هم برخلاف گذشته پای مذاکره با مقامات دولتی و حتی وزیر ورزش نمی نشینند،  موضوع مورد بحث در این گزارش نیست اما آنچه غیرقابل انکار است اینکه این روند آسیب فدراسیون ها ، ورزشکاران و ورزش ایران را به همراه خواهد داشت.  

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین