تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
plusresetminus
حزب الله: شهر سوچی روسیه برای میزبانی از چهارمین دور نشست سه جانبه رهبران ایران، روسیه و ترکیه طی امروز (پنج‌شنبه) جهت بررسی آخرین تحولات سوریه و مسائل سرنوشت ساز مورد نظر طرف‌ها در راس آن افزایش تنش‌ها در ادلب، خروج نیروهای آمریکایی و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه آماده می‌شود.
۰
کد مطلب : ۱۹۰۳۲۴
سوچی روسیه امروز میزبان رهبران کشورهای "ضامن" روند آستانه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، این نشست در سایه تلاش‌های آمریکا برای مانع‌تراشی در هرگونه تلاش سیاسی برای حل و فصل اوضاع سوریه، تصمیم این کشور برای خروج و در سایه تشدید درگیری‌ها در شمال و صحبت از تحرکات نظامی آتی برای پایان دادن به وضعیت غیرعادی در آنجا برگزار می‌شود.
 
قرار است در حاشیه نشست سه جانبه روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دو دیدار جداگانه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با هدف تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بر سر مسائل مورد اختلاف برگزار کند.
 
این در حالی است سازمان ملل اعلام کرد، دو میلیون و ۷۰۰ هزار غیرنظامی نیازمند کمک‌های انسان دوستانه در مناطق تحت کنترل النصره و شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه در شمال غرب سوریه هستند.
 
این سازمان اعلام کرد، دلیل بحران انسانی در این مناطق شدت درگیری‌ها بین تروریست‌ها و گسترش تسلط النصره بر منطقه است.
 
استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: کارمندان حوزه انسانی در شمال غرب سوریه تدابیر بیشتری را برای پیشگیری از خطرات در نظر گرفته‌اند.
 
براساس گزارش الوطن سوریه، درباره ادلب از جمله پرونده‌های این نشست می‌توان گفت هیئت تحریر الشام مقصر اصلی وضعیت نابسامان این منطقه است در حالی که ترکیه به بهانه نگرانی‌اش از وقوع فاجعه انسانی از مبارزه با این گروه طفره می‌رود.
 
مساله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز در حالی مطرح شده که وضعیت منبج و مناطق تحت کنترل کردها را پیچیده‌تر کرده است. در حالی که آنکارا اصرار به انجام عملیات نظامی برای هدف قرار دادن یگان‌های مدافع خلق کرد دارد مسکو با این رویکرد مخالف بوده و خواهان اجرای توافقنامه آدانا امضا شده بین سوریه و ترکیه در سال ۱۹۹۸ است.
 
اما تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه گره سوم مشکل بعدی این کشور به دلیل پیشنهاد دمشق مبنی بر درج برخی اسامی در لیست سوم کمیته که متشکل از گروه‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی است دیگر محور این نشست است در حالی که آنکارا خواهان حضور مساوی در این سه گروه تشکیل دهنده کمیته قانون اساسی است.
 
این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بار دیگر روز گذشته تاکید کرد که توافقنامه ادلب موقتی است و نمی‌توان اجازه داد ادلب کانون تروریست‌ها باشد.
 
وی خاطرنشان کرد، ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب طبق توافقنامه کاهش تنش به منزله اجازه دادن به باقی ماندن کانون‌های تروریستی نیست بلکه باید این کانون‌ها از بین بروند.
 
لاوروف تاکید کرد، کشورش به حمایت از دولت سوریه و ارتش این کشور در آزادسازی کل خاک سوریه از دست گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اشاره کرد برخی کشورهای غربی در آغاز به کار کمیته بررسی قانون اساسی مانع تراشی می‌کنند و نشست کشورهای ضامن آتش‌بس (ایران، روسیه و ترکیه) قرار است امروز این موضوع را بررسی کنند.
 
به موازات این اظهارات منابع مخالف نزدیک به ترکیه نیز گفتند، نشست سران کشورهای ضامن آتش‌بس در سوچی برای تعیین آینده استان ادلب و حومه آن مهم خواهد بود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین