تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
plusresetminus
میامی- ننه گِلی پیرزن ۹۱ ساله اهل میامی است که به دلیل تلاوت مکرر قرآن کریم معروف شده، او در این سن روزانه هشت جزء قرآن می‌خواند و راز سلامتی جسم و روحش را همین معجزه الهی می‌داند.
۰
کد مطلب : ۱۴۳۲۲۷
ننه گِلی و ۹ دهه زندگی با قرآن
 

 

                       
                       

برای دیدار ننه گِلی باید به خانه او در میامی رفت خانه‌ای کوچک اما باصفا که خشت خشتش از تلاوت‌های ننه گلی خاطره‌ای به یادگار دارد. ننه گلی را تقریباً همه می‌شناسند به‌خصوص زن‌های میامی که در جلسات قرآن خانگی آوازه‌اش را شنیده‌اند.

قرآن همدم ننه گِلی است

برای قرائت قرآن حتی عینک هم نمی‌زند و راز این سلامتی‌اش توکل به خدا، زندگی سالم و انس با قرآن است، در را که می‌گشایند تدارکی برای میزبانی دیده‌اند با فرزندان و نوه‌هایش، از همان ابتدا سخن را نغز آغاز می‌کند شیرین‌بیان است خوش‌گفتار و نیک کردار...

پیرزنی تکیده و خمیده اما سرزنده و شاداب، گویی قلب انسانی ۵۵ ساله در سینه‌اش نهفته است.

۱۵سالی می‌شود همسرش را ازدست‌داده و در تنهایی سر می‌کند فرزندانش دور او را می‌گیرند اما همدمی ندارد جز قرآن کریم، تأکید می‌کند که نامش «شمسی سیامی بیم آباد» است معروف به ننه گِلی.

قلب مهربانی دارد چشمانی نافذ و براق، صورتی با چین‌وچروک‌های فروان اما هنوز نماز شبش را ترک نمی‌کند، انس ننه گلی با قرآن از جنس عشق‌های فرازمینی است عشق مخلوق به خالق عشقی از جنس نور که در آن دل دادن درگرو رهایی از بند است، بندهایی که به‌ندرت در زندگی ننه گلی دیده می‌شود شاید انس با قرآن نگذاشته تا این ریسمان‌های زمینی شکل گیرد. شاید باید ننه گلی باشی تا بفهمی رهایی یعنی چه؟ سبک‌بالی چه مزه‌ای زیر دندانت می‌آورد و عشق ورزیدن به خالق می‌تواند چه جنسی داشته باشد شاید خودش بهتر از این جنس سخن بگوید.

مشهد به دنیا آمدم

ننه گلی در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه در ابتدای سال ۱۳۰۵خورشیدی و در مشهد به دنیا آمده است، می‌گوید: ۸۰، ۹۰ سالی عمر دارم. پس از ازدواج در سنین جوانی با مردی که اهل دیار میامی بود به این شهر آمدم و تا امروز قریب به ۷۰ سال است که در میامی سکونت دارم، ۱۵ سال پیش همسر و همدمم کوله‌بار بست و از آن زمان تنها هستم.

زمانی که از مسافری رفته سخن می‌گوید به دستانش نگاه می‌کند و می‌گوید: بسیار مرا تشویق به قرآن‌خوانی می‌کرد، مرد مؤمنی بود وفاداری او به قرآن کریم همیشه به یاد من می‌ماند شاید او بهترین الگوی من درراه نزدیک شدن به آیات الهی بود.

ننه گلی نوه و حتی نتیجه هم دارد. چهار فرزند، ۱۶ نوه و ۲۲ نتیجه حاصل عمر بابرکت اوست، ننه برکت زندگی‌اش را از قرآن می‌داند و می‌گوید: همه‌چیز ما از قرآن است، برکت، معنویت و نورانیت قرآن‌ همه‌چیز است، من اگر فرزندان سالم و صالح دارم به برکت همین قرآن و عنایات حق‌تعالی است، من از کودکی قرآن را دوست داشتم و والدینم به‌خصوص مادرم توجه زیادی به کلام‌الله مجید داشت لذا از همان کودکی انس با قرآن را همراه دارم این به من کمک می‌کند تا امروز ثمره زندگی طولانی‌ام را از برکات الهی بدانم و بگویم که هر چه برکت در زندگی من هست، از قرآن کریم به دست می‌آید.

زیارت عاشورا برنامه روزانه ننه گلی

برنامه روزانه ننه گلی ساده است شاید بی‌آلایش‌ترین روزها را در خلوت خود شب می‌کند آن‌هم با چند کتاب... زیارت عاشورا، نمازهای یومیه، تلاوت قران کریم و نماز شب، این‌ها ۲۴ساعت شبانه‌روز «ننه» را شکل می‌دهند بعلاوه زمان‌هایی که از فرزندانش پذیرایی می‌کند. همه ما با تفاوت‌هایمان در یک‌چیز مشترکیم از فقیر تا غنی، سیاه تا سپید همه ۲۴ساعت در روز فرصت داریم نه کمتر نه بیشتر اما این ننه گلی است که از تک‌تک لحظات روزش بهره می‌گیرد.

او می‌گوید: به همه فرزندانم قرآن آموختم همه‌شان باعلاقه یاد گرفتند حتی روزگاری به من پیشنهاد معلمی قرآن هم شد اما همسرم موافقت نکرد و از آن موقع در منزل قرآن‌خوانی می‌کنم آن‌هم زیاد ... روزانه هشت‌تا ۹ جزء تلاوت می‌کنم همیشه نیز سعی کردم تلاوتم محدود به روخوانی نبوده و با مفاهیم سروکار داشته باشم تا بدانم خدای متعال چه می‌گوید. هرچند معتقدم قرآن را باید با قلب دید و شنید و نه با چشم و گوش. من معتقدم قرآن باشد جامعه از گناه دور می‌شود، جوانان امروز به دنبال سبک زندگی‌های عجیب‌وغریب هستند، می‌خواهند امروزی باشند و خیلی کم به دنبال معنویات هستند البته هستند جوانانی که واقعاً در این مسیر خوب بوده‌اند اما توقع ما باید بیشتر باشد.

چرا ننه گِلی؟

برای تشویق بچه‌ها می‌گفتم جایزه امروز اینکه بریم گِل بازی و کم‌کم به ننه گلی معروف شدمیکی از سؤالاتی که از بدو ورود باید از او پرسید این است که چرا ننه گلی او را صدا می‌زنند چراکه در ادبیات کهن و معاصر ایران‌زمین ننه گُلی فراوان داریم اما ننه گِلی را شاید کسی نشینده باشد درباره این امر می‌گوید: زمانی که جوان‌تر بودم و حوصله آموزش به بچه‌ها را داشتم برای اینکه بهتر مفاهیم الهی را یاد بگیرند به ترفندهایی دست می‌زدم مثلاً برای تشویق بچه‌ها می‌گفتم جایزه امروز اینکه بریم گِل بازی و کم‌کم به ننه گلی معروف شدم.

وی ادامه می‌دهد: ترفندها در یادگیری بچه‌ها اثرگذارند از سوی دیگر گِل بازی می‌تواند تجسم‌ بچه‌ها را از زندگی شکوفا کند. وقتی فرزندی یک حجم می‌سازد و به آن دست‌وپا می‌دهد این در اصل خلاقیت خود را شکوفا می‌کند. ننه گلی در ۹۱ سالگی به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که گویی در برابر روان‌پزشکی امروزی نشسته‌ای آن‌قدر خوش‌بیان است و سلیس سخن می‌گوید که ترکش کار سختی است اما او هم به خاطر کهولت سن حوصله خاص خود را دارد.

دختران امروزی کمتر حوصله آموختن دارند

احساس می‌کنم در این زندگی پر تلاوت هرلحظه‌ای که پیش ننه گلی هستیم یک‌لحظه او را از قرآن دور ساخته‌ایم، این امر در کنار کهولت سن او باعث می‌شود تا از او سخنان پایانی را بشنویم: روزگاری حوصله فراوانی داشتم حتی اولین کسی بودم که در میامی بافتنی با دست را به بانوان آموزش دادم اما امروز دختران جامعه ما کم‌حوصله شده‌اند این است که امروز ما از پس تمام ابعاد زندگی‌مان برمی‌آییم.

ادامه می‌دهد: در خانه تمام‌کارها بر عهده خودم است با این سنم هنوز نیازمند کسی نیستم و برای این امر بارها و بارها در روز خدا را شکر می‌گویم، فرزندانم به من لطف دارند اما خودم نمی‌خواهم سربار کسی باشم از سوی دیگر تنها خواسته من این است که قرآن از مهجوریت خارج شود، تأثیر قرآن فراوان است چه در شنونده و چه در قاری، لذا باید تلاوت قرآن را در بین جوانان ترویج داد.

اینجا خانه‌ای از نور است، خانه «ننه گِلی» که از گِل بازی با کودکان هم آموزش تلاوت می‌ساخت، زنی که در سختی و شادی به قرآن تکیه کرد و امروز در آستانه ۱۰۰سالگی سلامتی و برکت زندگی‌اش را مدیون قرآن است، چقدر کم‌پیدا می‌شوند امروز این ننه گلی‌های شهرمان.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین