تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
plusresetminus
حزب الله: امیر دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید تئوری بازگشت به دریا را اجرا کنیم، گفت: نیروی دریایی در عملیات اسکورت واردات و صادرات نقش محوری داشته است.
۰
کد مطلب : ۶۹۷۳۲
نیروی دریایی در اسکورت واردات و صادرات نقش محوری دارد
 
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه 5 آذر ماه به بررسی دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

سیاری ضمن تبریک هفتم آذر سالروز نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در تبیین نقش، جایگاه و اهمیت نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی اظهارداشت: نیروی دریایی در دفاع مقدس با توجه به این که تجهیزات محور است به تنهایی در عرصه دفاع مقدس در دریاها حضور داشت.

با شکست کامل نیروی دریایی دشمن همگان انگشت حیرت به دهان گرفتند

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سال های اول دفاع مقدس زمانی که دشمن ما تصمیم می‌گیرد که حملاتش را علیه مرزهای جمهوری اسلامی ایران در زمین و هوا آغاز کند، همزمان در این فکر بود که بتواند با تسلط بر شمال خلیج فارس نیروی دریایی کشورمان را هم شکست دهد و بتواند ما را محاصره دریایی کند. اگر دشمن می توانست بندرامام(ره) را محاصره کند، بزرگترین ضربه را به اقتصاد کشور ما وارد می‌کرد. اگر به جزیره خارک می‌رسید می توانست از صادرات نفت ما نیز جلوگیری کند.

وی افزود: در صورتی که این اتفاق می‌افتاد کشورمان از بعد اقتصادی نمی‌توانست جنگ را ادامه دهد. نیروی دریایی ایران این هدف را کاملا شناخته بود و برای این موضوع برنامه‌ریزی کرد. عملیات مروارید را انجام داد که این عملیات در روز شصت و هفتم جنگ یعنی 7 آذر 59 به پیروزی رسید.

سیاری تصریح کرد: به طور کل از عملیات مروارید 5 نتیجه اصلی می‌توان گرفت؛ اولین موضوع شکست کامل نیروی دریایی دشمن بود که همگان انگشت حیرت به دهان گرفتند. ما تجهیزات محور هستیم. مستشاران خارجی بعد از انقلاب از کشور اخراج شدند و تصور دشمن این بود که ما توان بهره‌برداری از این تجهیزات را نداریم. همه کسانی که ادعای این را می‌کردند که توان ما در دریا ضعیف شده است، به یکباره دیدند که نیروی دریایی ما در عرصه حاضر شدو توانست دشمن را شکست دهد. آن زمان بود که قدرت دریایی ما به دیگران ثابت شد. البته این را هم باید تأکید کنم که دشمن ما در این زمینه ضعیف نبود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: موضوع بعدی این بود که ما توانستیم دشمن را محاصره دریایی کنیم. یعنی فکری که آن‌ها برای ما می‌کردند ما علیه آن‌ها به کار بستیم و به نتیجه رساندیم و توانستیم آن‌ها را محاصره دریایی کنیم. با این محاصره توانستیم از واردات و صادراتشان جلوگیری کنیم. بنابراین بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد کشورشان وارد کردیم و پایانه‌های نفتی دشمن را از بین بردیم. همچنین صادرات نفت آن‌ها هم مختل شد اما چون کشورهای دیگر کمک کردند آن را نگه داشتند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر صلابت جمهوری اسلامی ایران است که دشمن می‌خواهد آن را از ما بگیرد. نه تنها در شمال خلیج فارس بلکه این تسلط را در سرتاسر خلیج فارس حفظ کردیم و به دشمنمان فهماندیم که قدرت دریایی کشورمان چقدر است. به طور کل این نتایج عملیات مروارید است که محور کار "ناو موشک انداز پیکان" بود و شهید دریادار همتی فرمانده ناو بود. دیگر عزیزانی هم در این عملیات شرکت کردند که یادشان را گرامی می‌داریم.

سیاری درباره اهمیت عملیات مروارید اظهارداشت: ما در ورودی تنگه هرمز مقابل دشمن ایستادیم. در دوران دفاع مقدس، میان دو بلوک شرق و غرب که سال‌ها در تضاد با هم بودند یک پیمان نامبارک علیه ما بسته می‌شود و کشورهای شرقی و غربی دشمن ما را تجهیز کردند. آن‌ها می‌خواستند در سرتاسر خلیج فارس از راه هوا حضور داشته باشند و دو موضوع را دنبال می‌کردند یکی اینکه کشتی‌های تجاری ما را نابود کنند که اقتصاد کشورمان فلج شود و موضوع دیگر این که به جزیره خارک حمله کنند تا نتوانیم نفت را صادر کنیم. در هر دو زمینه مقابل آنان ایستادیم. این گونه بود که نیروی دریایی ما  روی کار آمد و عملیات "برقراری تامین " درطول 8 سال 10هزار کشتی را اسکورت کرد تا صادرات و واردات نفت انجام و پشتیبانی مالی کشورمان تامین شود.

فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما به طور کل دو سند افتخار در پایان دفاع مقدس داریم، یک افتخار در زمان امام (ره) است که فرمودند نیروی دریایی در آب‌های خلیج فارس چون نگینی درخشنده است و دوم فرمانده کل قوا  که فرمودند: خوب است که مردم ما بدانند که یکی از نتایجی که نیروی دریایی انجام دادند این است که اقتصاد کشورمان سالم مانده است.

سیاری در پاسخ به این سوال که اهمیت حضور نیروی دریایی ما در آب‌های بین‌المللی چیست و این حضور چقدر می‌تواند به رشد، بالندگی و شکوفایی نیروی دریایی ما کمک کند، پاسخ داد: یک سوم مرزهای کشورمان دریایی است. حدود 3هزار کیلومتر مرز دریایی در شمال و سواحل خلیج فارس و سواحل مکران داریم یعنی از بندرعباس تا انتهای مرز پاکستان و مهم‌ترین سیاست مرزی ما همین منطقه مکران است. چون جمهوری اسلامی ایران دروازه ورود به آب‌های آزاد دنیاست،دریا می‌تواند برای هر کشور امکانات خوبی داشته باشد. مانند انرژی که چه در کف دریا چه انرژی‌های نویی که ما روی آن کار کردیم؛ مانند منابع غذایی، تجارت، گردشگری، پزشکی، دفاعی، توسعه دیپلماسی، ارتباط با کشورهای دنیا که همه این موارد برای هر کشوری می‌تواند از طریق دریا فراهم باشد.

سیاری اظهار داشت: متاسفانه در سال های قبل از انقلاب مردم ما از این منابع استفاده نکردند. آن گونه که مقام معظم رهبری فرمودند استعمار ما را از دریا دور کرده است. امام (ره) فرمودند حضور در دریای عمان برای ما یک جبر است و ما این را دنبال نکردیم. ما باید تئوری بازگشت به دریا را اجرا کنیم و تنها زمانی موفقیم که در تمام موارد روی پای خود بیایستیم. نیروی دریایی ما باید در سواحل مکران استقرار پیدا کنند. همان طور که شاهد هستید، رئیس جمهور محترم نیز اولین سفرش را به جاسک داشت که به مردمشان نشان دهد که این شهر چقدر مهم است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ما نباید خام فروشی کنیم. منظور این است که نباید منابع خاممان را صادر کنیم. باید در پس کرانه‌ها تبدیل شود بعد صادر کنیم. ماموریت نیروی دریایی این است که در شمال دریای هند امنیت ایجاد کند و همه ما باید زیر پرچم امنیت باشیم. اقدامات اصلی که زیرساخت‌ها را کامل می‌کند این است که ما با حضور در دریا این امنیت را برقرار کنیم تا این راه را به جلو ببریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهارداشت: برای اینکه در حوزه دریایی کشور به پیشرفت برسیم، باید همان طور که مقام معظم رهبری گفتند فرهنگ سازی کنیم و این فرهنگ سازی وظیفه صدا و سیما و مدارس است.

امیرسیاری با اشاره به این که آموزش و پرورش مطالب مربوط به دریا را به خوبی در کتاب‌ها گنجانده است، تصریح کرد: بچه های ما در مقاطع مختلف تحصیلی در حال آشنایی با دریا هستند و ما از پایه شروع کرده‌ایم و وزارت آموزش و پرورش اقدام خوبی در این زمینه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به این که فضای عمومی جامعه از بسیاری از ماموریت‌های نیروی دریایی اطلاع نداشته و با آن آشنا نیستند، گفت: نیروی دریایی در عملیات اسکورت واردات و صادرات نقش محوری داشته و باید با فرهنگ سازی مشخص شود که ما برای حفاظت از دریا و مرزهای آبی و تجارت دریایی خود چه کارهایی کرده‌ایم.

امیرسیاری تاکید کرد: توان بازدارندگی باید به قدری باشد که کسی اجازه تجاوز را به خود ندهد. اگر این توان کم و ضعیف باشد هر کسی به خود اجازه تجاوز می‌دهد. همان گونه که صدام پس از پیروزی انقلاب  احساس کرد نظام نوپای بر روی کار آمده ما ضعیف است و با همین جمع‌بندی به ایران حمله کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: برای دفاع از منابع باید تمام توان را به کار گرفت تا هیچ کس به خود جرات تجاوز ندهد و اگر داد ضررش بیشتر دیده شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین