تاریخ انتشارسه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
plusresetminus
حزب الله: قائم مقام وزیر کشور با اظهار تاسف از اینکه نظام اداری ما سالها محلی از انباشت نیروهایی است که جای دیگری نداشته‌اند و به واسطه اقوام و آشنایان بر سر کار آمده‌اند، این امر را فاجعه‌ای دانست که باید اصلاح شود.
۰
کد مطلب : ۱۹۵۰۳۱
انتقاد از انباشت نیروهایی که به واسطه آشنایان سرکار هستند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دکتر سید سلمان سامانی در نشستی که پیش از ظهر امروز در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد در جمع مدیران جوان اظهار کرد: این کشور روزهای سخت و دوره‌های مختلفی را گذرانده است و آن افرادی که نقش مدیریتی پیدا کردند توانستند در مسیری که تمدن ایران طی کرده تا به امروز رسیده است، تاثیرگذار باشند. مدیران جوانی که امروز اینجا جمع شدند و این فرصت را داشتند که در فضای جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان یک مدیر انتخاب شوند و طی طریق کنید و تاثیرگذار باشید، این فرصت در اختیار شما قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از افراد هستند که کارمند دولت و نهاد حاکمیت هستند حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کسانی هستند که در حوزه امور دولتی کار می کنند مدیران و افرادی که فرصت این را دارند که تصمیم های خود را اعمال کنند، منابع انسانی و امکانات به خدمت آنها در بیاید تعداد زیادی نیستند و شما جزو آن گروه هستید.
 
وی با مخاطب قرار دادن مدیران جوان با بیان اینکه اگر دوست دارید نقشه تاریخی ایفا کنید و حاضرید به خاطر آن مهمترین سرمایه خود یعنی عمرتان را استفاده کنید روی صندلی درستی نشسته‌اید گفت: از مدیران خواهش می کنند که به ته دل خود نگاه کنند و اگر انگیزه و انرژی لازم را در دل خود پیدا می‌کنند و شعله های آتش در دل آنها گر گرفته است بدانند که مسیر درستی را آمده‌اند که امیدوارم به همین صورت باشد.
 
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه مدیران جوان با مهمترین سرمایه خود که عمرشان است ریسک می کنند گفت: شما مسیر زندگی خود را طراحی کردید و این مسیر و مدیریت در مناصب کشوری مثل یک درس نیست که شما چهار سال پنج سال از عمرتان را بگذارید و از آن بیرون بیاید شما باید زندگی خود را بگذارید، بنابراین دارایی ارزشمندی را در این سرمایه‌گذاری قرار داده‌اید. این مسئله که متاسفانه نظام اداری ما در  سالها محلی از انباشت نیرو هایی که جای دیگری نداشته‌اند و به واسطه اقوام و آشنایان بر سر کار آمده‌اند، یک فاجعه است و باید اصلاح شود.
 
سامانی با بیان اینکه نظام اداری مثل یک انسان است گفت: اگر مسئولین عالی رتبه کشور  جوانانی تربیت نکنند که در رده‌های مدیریتی کلان کشور جای افراد قبلی را بگیرند کارشان فرسوده خواهد شد.
 
قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: بنابراین ما چاره ای نداریم به جز اینکه به جوانان فضا بدهیم و از آنها استفاده کنیم و این را هم به عنوان این پیش فرض بپذیریم که نباید معطل شویم که فردی را پیدا کنیم تا تمام زوایای مورد نیاز برای کسب کرسی را داشته باشد چرا که این کرسی خود زمینه ساخت فرد مستعد را ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: زمانی که در مقام تصمیم‌گیری قرار می گیرید بسیاری به دنبال این می افتند که منویات خود را با دست و قلم شما پیاده سازی کنند و تلاش خود را می کنند که سلامت اقتصادی و اخلاقی شما را از بین ببرند و نقطه ضعفی از شما داشته باشند که بتوانند به راحتی منویات خود را پیش ببرند.
 
وی با بیان این که رمز موفقیت پیگیری و وقت گذاشتن است گفت: انسان برای هر چیزی وقت و انرژی بگذارد و پیگیر آن باشد در آن موفق می شوند بسیاری از مدیران ما ایده‌های خوبی دارند اما این که در عمل این اتفاق بیفتد و وجودش را مردم لمس کنند به پیگیری وابسته است بنابراین پیگیری باید جزئی از وجود مسئولان باشد. بسیاری از سیستم‌های اداری ما به این نتیجه رسیدند که اگر نامه ای دریافت شد و بعد از آن پیگیری شد باید جواب آن داده بشود و این دیدگاه متاسفانه شکل گرفته است، بنابراین اگر می خواهیم به خواسته خود برسیم باید پیگیر باشیم.
 
قائم مقام وزیر کشور با بیان این که در کشور ما از سیاست تعابیر متفاوت و بی ربط ای شده است گفت: برخی مواقع می شنویم که سیاست یعنی دروغ و نیرنگ اما من با تجربه خودم به این موضوع رسیده‌اند که سیاست به معنی تدبیر است. یعنی شما در مقام تصمیم گیری بتوانید با تدبیر درست و با کسب اطلاعات صحیح دقیق و جامع و با پردازش این اطلاعات و تدبیر و پیگیری خواسته خود را به مرحله ظهور برسانید.
 
سامانی با بیان اینکه جلسه یکی از اساس‌های کار مدیران است گفت:  اوج هنر یک مدیر خود را در جلسات نشان دهد چرا که آن زمان نشان می‌دهیم چه طور می توانیم برای خلق یک تصمیم درست از دیگران استفاده کنیم و چطور می توانیم تقسیم کار کنیم تا به هدف برسیم. این نکته نیز مهم است که اگر یک مدیر نداند می‌خواهد از این جلسه به چه هدفی برسد و اهدافش چیست، جلسه بیهوده خواهد بود.
 
سامانی با بیان اینکه مدیران باید بدانند به تنهایی نمی‌توانند کار کنند خطاب به آنها اظهار کرد:  شما در این مسیر احتیاج به همراهانی دارید که در بزنگاه‌ها و مسئولیت‌های کلان از آنها کمک بگیرید. برای پیدا کردن این افراد شما باید انسان شناس خوبی باشید و مهم ترین مسئله‌ای که به ما کمک می‌کند تا در مسیر فعالیت اجرایی و سیاسی تصمیم‌های درستی بگیریم توانایی ما در تجزیه و تحلیل انسان‌هاست چون اساسا علوم انسانی، تجزیه و تحلیل انسان‌ها است.
 
وی با بیان اینکه تمام صحبت‌های شما مورد قضاوت قرار می‌گیرد گفت: حرف‌ها و موضع‌گیری‌های شماست که آینده شما را می سازد بنابراین باید دایره لغات خود را پالایش کنید و بسیاری از نقاطی که در ذهن شما شکل گرفته است را حذف کنید تا در واکنش‌های ناخودآگاه خود نیز برخی از آن ها را به کار نبرید.
 
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه یکی از تفاوت های امسال با ۲۰ سال گذشته این است که در آن زمان اگر کسی حرفی می‌زد در حد حرف باقی می ماند اما در حال حاضر ثبت می شود و سالها بعد نیز به دست می آید ادامه داد: اینترنت را در دست کم نگیرید؛ در این مسیری که می روید هر خبر، مصاحبه، بیانیه و صحبتی که به صورت عمومی ابراز کردید ثبت و ضبط می شود بنابراین خیلی مهم است که نسبت آن چیزی که از شما ثبت و ضبط می شود حساسیت داشته باشید اما این مهم است که ما چه تلقی در مخاطب خود ایجاد می‌کنیم؟ اگر ما تلقی درستی برای مخاطب ایجاد نکنیم یعنی اشتباه رفتار کرده‌ایم.
 
سامانی با بیان اینکه پله‌های ترقی حتما باید به صورت متوالی طی شود گفت: این یک اصل است اما لزوما این نیست که شما ۱۰ سال روی یک پله بمانید. بهترین شیوه ارتقاء انسانها این است که پله‌ها را یکی پس از دیگری طی کند اما بسته به استعداد و تجربیاتی که پیدا می کند و بسته به شرایط محیطی این دوره می تواند حداقل بین یک سال تا حداکثر ۴ سال ادامه پیدا کند. هر چه که این پله ها به سمت بالا تر برود موضع تصمیم‌گیری مدیران از خوب و بد به بد و خیلی بد تغییر پیدا می‌کند. در موضع های پایین تر تصمیم های بین خوب و بد گرفته می شود و معمولا به موضع های بالاتر راه پیدا نمی کند، مدیران در ابتدای راه باید خود را برای این تصمیمات آماده کنند. کسی که می‌خواهد بار این کشور را به دوش بکشد باید برای تصمیم گیری بین موضع های بد آماده و انقدر مصمم باشد که تصمیم گیری کند و هزینه آن را بپردازد.
 
وی با بیان اینکه باید در تصمیم گیری بین تصمیم‌های بد ریزبین بود و بین بد و بدتر گزینه بد را انتخاب کرد گفت: مهم است که مدیران در زمان تصمیم گیری تعلل نکنند و محکم گزینه بد را انتخاب کنند، چرا که اگر تصمیم نگیرید هم بد و هم بدتر اتفاق می‌افتد. در بسیاری از مواقع مدیران باید مسئولانه تصمیم‌گیری کنند و پای تصمیم خود بایستند.
 
قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: مدیران باید از عدم موفقیت بترسند عدم موفقیت مساوی با عدم تصمیم گیری است، باید به این فکر کنیم که هر عمل جراحی درصدی احتمال شکست دارد اما مهم این است که بتوانیم برای احتمال شکست خود راه حلی در نظر بگیریم. در واقع اگر تصمیم گرفتیم که در پی آن اتفاق بدی افتاد باید راه حل جدیدی برای حل این مسئله پیدا کنیم.
 
وی با بیان اینکه مدیران در حوزه علوم انسانی کار می‌کنند، گفت: بین این حوزه و سایر علوم تفاوت بسیاری وجود دارد بنابراین پیشنهاد من این است که اگر مدیران در زمان تحصیل خود رشته‌های غیر علوم انسانی خواندند، حتما یک رشته علوم انسانی را به صورت آکادمیک بخوانند و با مفاهیم و ساختار آن آشنا شوند. در حال حاضر مشکلی در کشور داریم که مدیریت در کشور ما به صورت تجربی شده است و فاصله زیادی بین حوزه دانشگاه و اجرا به وجود آمده است، به طوری  که دانشگاهیان مجریان را قبول ندارند و مجریان نیز دانشگاهیان را قبول ندارند، اما تحصیلات آکادمیک یک رشته به این منزله است که مجریان بتوانند درصد کمی از کار ها که دارای پیچیدگی است را حل کنند.
 
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه در برخی از مواقع تلقی ما از یک مدیر خوب، مدیری است که بیصدا مدیریت می کند گفت: باید بدانیم این که یک مجموعه به کدام سمت هدایت و مدیریت می شود، بسیار مهم است.
 
سامانی در ادامه گفت: از موارد مورد توجه این است که ما در فضای جمهوری اسلامی ایران میثاق نامه‌ای به نام اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داریم اما متاسفانه تعداد بسیار کمی این عصر را بسیار با تأمل و دقت و مطالعه کردند و اشراف کمی به این میثاق‌نامه دارند. یک فرد نمی تواند تمام این اصل ها را حفظ باشد اما برای فردی که می‌خواهد به واقع تأثیرگذار باشد، اشراف به قسمت هایی از آن که در حوزه کاری‌اش کاربرد دارد یکی از الزامات است چرا که اگر زمانی که صحبت می کنید صحبت‌هایتان مبتنی بر یک قانون باشد، فردی نمی تواند از آنها تخطی کند.
 
وی افزود: اگر مدیران مطالعه قوانین را شروع کنند در مدت زمان کوتاهی تاثیرات آن را لمس می کنند.
 
سامانی با اشاره به مسئله تعامل میان مدیران گفت: تعامل سال هاست که در ادبیات اجرایی و سیاسی ما استفاده می شود در مقام اجرا مدیران باید با سه گروه تعامل داشته باشند که مقامات بالا دست، مقامات هم عرض و افراد تحت مسئولیت آنها هستند. در تعامل با مقامات بالا دست چند نکته مورد توجه است: یکی اینکه اگر فردی شما را در جایی منصوب کرده است اولین خواسته اش از شما این است که مسائل خود را خودتان حل کنید و برای هر مسئله‌ای به آنها مراجعه نکنید، موضوعی که برای مقام بالا دستی شما مهم است لزوما آن چیزی نیست که برای شما مهم است، اما حتما باید طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید اهداف وی را پوشش دهید.
 
وی ادامه داد: در تعامل با مقامات هم عرض مدیران جوان باید برنامه ریزی داشته باشند و تعامل با افراد تحت من با افراد تحت مسئولیت نیز از مواردی است که مورد توجه بوده و حتی کتاب‌های زیادی نیز در زمینه این موضوع نوشته شده است.
 
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه در سیستم تحت مسئولیت دو کلید واژه وجود دارد گفت: یکی این است که نیروهای شما حتما باید شما را دوست داشته باشند چراکه اگر شما را دوست نداشته باشد مطمئناً شما به توفیق نخواهید رسید، در کنار این دوست داشتن نیز باید به لیاقت شما اطمینان داشته باشند و بدانند شما آدم لایقی هستید که در این جایگاه نشسته‌اید و بدانند شما در رفتارهایتان قواعد قابل پیش بینی دارید و آنها باید خود را با این قواعد تنظیم کنند.
 
وی با بیان اینکه روی پیشانی مدیران جوان برچسبی به اسم جوان به راحتی می‌چسبد افزود: این کلمه به این معنی است که این فرد تصمیمات خام و هیجان زده‌ای می گیرد و موقعیت خود را نمی تواند درست بسنجد حالا که این برچسب می چسبد، مدیران جوان باید مواظب باشند. مدیران جوان باید فعالانه تلاش کنند و عجولانه رفتار نکنند. در واقع این موضوع باید به منزله یک نقطه آسیب پذیر مورد توجه مدیران جوان باشد.
 
سامانی با بیان اینکه افراد نباید دنبال اثبات خود باشند گفت: افرادی که دنبال اثبات خود هستند در ذهن مخاطب از اثر عکس می گذارند. شما می توانید با کار خود به بهترین شیوه خود را نشان دهید.
 
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه مدیران جوان باید سه فاز طراحی کنند اظهار کرد: اولین فاز شناخت است این افراد نباید در این فاز شروع به تصمیم گیری کند و بعد از آن نیز در دومین فاز باید سازماندهی و ساختار چینی کنند و در سومین فاز باید تصمیم گیری کنید و کار را پیش رفت اما متاسفانه بسیاری از افراد در اولین اقدامات خود شروع به تصمیم‌گیری و تغییر فضا می‌کنند و می‌خواهند تغییرات بزرگی ایجاد کنند غافل از اینکه تمام تصمیمات مثبت تبعات منفی نیز دارد.
 
وی ادامه داد: مدیران جوان باید اصطکاک خود را با محیط کم کنند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین