تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
plusresetminus
حزب الله : سخنگوی ائتلاف اصولگرایان از انتخاب شعار «معیشت، امنیت و پیشرفت» این جریان برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.
۰
کد مطلب : ۱۰۶۴۳۵
خود اصلاح‌طلبان گفتند به اندازه کافی نامزد دارند/ بستن لیست بر اساس سهمیه‌بندی نبود

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دومین نشست خبری غلامعلی حداد عادل با سمت سخنگوی ائتلاف اصولگرایان، ظهر امروز و با حضور برخی از چهره‌های این ائتلاف از جمله بیژن نوباوه، سلیمانی، پرویز داوودی، اسماعیل کوثری، روح‌الامینی، لاله افتخاری، مجتبی رحماندوست و علی قریشی در حال برگزاری است.

حداد عادل در ابتدای نشست خود ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و دعوت مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن به انتخاب لیست 30 نفره ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در اولین نشست خبری که داشتم خبر شکل‌گیری شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان را مطرح کردیم و امروز اعلام می‌کنم که این شورا که اعضای آن 22 نفر بودند پس از برگزاری 9 جلسه به یک فهرست واحده 30 نفره از نامزدهای اصولگرایان برای نامزدی در انتخابات مجلس رسیدند.

وی افزود: امیدواریم هفتم اسفند ملت ایران با حضور باشکوه در یک انتخابات سالم، جلوه دیگری از مردم‌سالاری دینی را در جمهوری اسلامی ایران در مقابل چشم مردم جهان به نمایش بگذارند. 

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان تصریح کرد: انتخابات فرصت مناسبی است که رقابت جناح‌ها ظاهر آن است اما باطن آن احساس هویت سیاسی در بین یک ملت است. احساس استقلال، احساس حاکمیت ملی و استمرار اراده ملی در بین ملتی است که نتیجه آن به مراتب از شکست یا پیروزی یک جناح بر جناح دیگر مهمتر است.

حداد عادل با اشاره به اعضای 30 نفره لیست اصولگرایان و فرآیند انتخاب آن اظهار داشت: ابتدا یک کارگروه از جانب شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان مامور بررسی فهرست شدند. این شورا از تعداد 190 نفر از کسانی که در استان تهران برای انتخابات ثبت‌نام کرده بودند را به عنوان چهره‌های اصولگرای شاخص و شناخته شده شناسایی کردند و در مراحل بعدی یک نوبت از همه فعالان و روسای احزاب و همچنین یک نوبت از همه نامزدها دعوت شد تا گفت‌وگویی با آنان صورت گیرد و سپس در دو و 3 مرحله در جامعه نظرسنجی ترتیب دادیم.

وی اضافه کرد: شایستگی و صلاحیت، کارآمدی و تخصص، مقبولیت، تجربه، نوآوری، از جمله شاخص‌هایی بود که کارگروه مسئول تهیه فهرست آن را به عنوان معیارهایی برای نامزدهای اصولگرا انتخاب کردند. در این فهرست تلاش شد این شاخص‌ها و ملاک‌ها رعایت شود.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با بیان این مطلب که در مرحله اول تهیه فهرست به یک جمع 190 نفره رسیدیم اظهار داشت: پس از بررسی‌های بیشتر 190 نفر تبدیل به 128 نفر و پس از انجام رای‌گیری به لیست 54 نفره رسیدیم و در مرحله دیگر نیز این تعداد به 45 نفر رسید و در نهایت ما با در نظر گرفتن تمامی جوانب و شاخص‌ها یک لیست 30 نفره ارائه دادیم.

حداد عادل از انتخاب شعار معیشت، امنیت و پیشرفت برای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم خبر داد.

 

 

رئیس دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم با عنوان «معیشت، امنیت و پیشرفت» گفت: تصور ما بر این است که 3 مفهوم ذکر شده ظرفیت این را دارد که مقاصد ما را در مجلس دهم در بر گیرد.

وی با اشاره به خصوصیات فهرست 30 نفره برای انتخابات مجلس، گفت: در این فهرست 12 نفر متخصص اقتصاد، 6 نفر در حوزه اجتماعی و 10 نفر نیز تجربه فرهنگی دارند و اشخاصی نیز در حوزه‌های علم و فناوری و دفاعی و برخی در این مولفه‌ها مشترک هستند، وجود دارند.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با اشاره به تحصیلات اعضای لیست 30 نفره اظهار داشت: 25 نفر از اعضای این لیست دارای درجه دکترای تخصصی و 5 نفر نیز کارشناسی ارشد یا تحصیلات حوزوی دارند و در این لیست 4 نفر روحانی و 6 خانم حضور دارند و 12 نفر نیز سابقه نمایندگی نداشته‌اند و در این لیست سعی شده ترکیب متوازنی از صاحبان تجربه و چهره‌های جدید را ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به رده سنی اعضای لیست 30 نفره، گفت: 4 نفر از این افراد بین 30 تا 40 سال، 4 نفر بین 40 تا 50 سال، 12 نفر بین 50 تا 60 سال، 8 نفر بین 60 تا 70 سال و دو نفر هم بالاتر از 70 سال سن دارند و متوسط سنی نامزدهای اصولگرا 54 سال و 6 دهم سال است.

حداد عادل ادامه داد: در فهرست ارائه شده تعداد قابل توجهی استاد دانشگاه وجود دارد و در این لیست تاکید بر اقتصاد است.

وی تصریح کرد: 15 نفر از این فهرست ارائه شده سابقه مدیریت ارشد در نظام جمهوری اسلامی را دارند که از ریاست قوه تا معاونت رئیس جمهور تا وزیر و عضویت در هیئت رئیسه مجلس را شامل می‌شود و باقی نفرات این لیست در سمت‌های مختلف به نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده‌اند.

 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به گرایش سیاسی اعضای لیست 30 نفره گفت: 9 نفر از اعضا گرایش عمومی دارند که به هیچ تشکل خاصی تعلق ندارند. 7 نفر از این لیست به پایداری، 6 نفر به جبهه پیروان خط امام و رهبری، 6 نفر به ایثارگران و 2 نفر نیز گرایش به سایر گروه‌ها و تشکل‌ها دارند.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به سوالی درباره هجمه‌های وارد شده به لیست اعلام شده و اهداف پشت پرده آن، گفت: تخریب این لیست دور از انتظار نیست. طبعا عده‌ای امیدوار بودند که اصولگرایان به وحدت نرسند و تلاش کردند در این جریان تفرقه ایجاد کنند اما پس از اینکه وحدت شکل گرفت هجمه‌ها به گونه‌ای دیگر ادامه یافت.

حداد عادل با بیان اینکه هجمه‌ها به کل لیست ختم نمی‌شود خاطر نشان کرد: ممکن است این هجمه‌ها به تک تک افراد نیز وارد شود و مطالبی نیز منتشر شود که این را نوعی بداخلاقی سیاسی می‌دانیم. از احزابی که همیشه دیگران را به بداخلاقی متهم می‌کردند انتظار داریم وارد جریان تخریبی نشوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات انتخاباتی مسئولان دولتی و آسیب‌های ناشی از آن گفت: تجربه نشان داده با گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی در ایران هر دولتی دوست دارد مجلس را در اختیار داشته باشد تا اگر لایحه‌ای به مجلس عرضه می‌کند آن لایحه هم‌سو با خواسته‌های دولت به تصویب برسد و ثابت شده مجلس به هر میزان مستقل باشد به همان میزان به نفع دولت و کشور است.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان ادامه داد: تصور ما این است که مردم مجلس مستقل را می‌پسندند.

حداد عادل با بیان اینکه بنای اصولگرایی در تضعیف دولت نیست، ادامه داد: ما همدلی و همزبانی را برای پیشبرد اهداف کشور در پیش گرفته‌ایم اگر چه این همدلی مانع از نقد مشوقانه نمی‌شود، روش اصولگرایی ایجاب می‌کند استقلال حفظ و مجلس نقش خودش را ایفا کند و امیدوارم مجلس آینده مجلسی مستقل، با اقتدار که حاکمیت ملت را نشان می‌دهد شکل بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در جریان اصولگرایی برای انتخابات مجلس دهم احتمال اینکه فهرست‌هایی مجزا از فهرست 30 نفره ارائه شود و پیغام شما برای حامیانتان چیست، تصریح کرد: مخاطب‌های ما همان کسانی هستند که در دوره‌های گذشته به اصولگرایان رای داده‌اند. به طور مشخص مخاطبان ما همان مردمی هستند که در روز 9 دی در سراسر کشور به صحنه آمدند و ما مدافع ارزش‌هایی هستیم که همان مردم مطالبه می‌کردند.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان ادامه داد: ما مخالف ارائه لیست‌های دیگری نیستیم و در اختیار ما نیست که از آنها جلوگیری کنیم. عده‌ای با معیارهای دیگر فهرست‌هایی از سلیقه‌های مختلف را ارائه می‌کنند اما در نهایت این مردم هستند که انتخاب‌گر هستند و ما برنامه‌ای برای تخریب سایر گروه‌ها نداریم.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اصولگرایان اکثریت مجلس دهم را در اختیار بگیرند چه برنامه‌ای برای حل و فصل مشکلات اقتصادی از جمله رکود و اشتغال دارند گفت: در شعار انتخاباتی معیشت را مقدم بر همه چیز گذاشتیم اگر چه در مجلس نهم تلاش بر این بود با تصویب لوایح و طرح‌هایی به بهبود وضعیت رونق اقتصادی، خروج از رکود و مهار تورم کمک کنیم.

وی با بیان اینکه اصولگرایان برای مجلس دهم یک برنامه دارند که فصل‌های مختلفی دارد به سرفصل‌های این برنامه پرداخت و ادامه داد: اقتصاد، معیشت، رکود، معیشت روستائیان، بخش بازرگانی، آب، نفت، سرمایه‌گذاری، صادرات محصولات کشاورزی، کارآفرینی، اشتغال، فناوری، مدیریت استعداد از جمله سرفصل‌های این برنامه است که در ایام تبلیغات نامزدها و دیگر کسانی که از این فهرست پشتیبانی می‌کنند می‌توانند آن را تبلیغ کنند.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی که در لیست 30 نفره قرار گرفتند آیا می‌توانند در سایر لیست‌های اصولگرایی قرار بگیرند گفت: فهرست‌های انتخاباتی دو نوع است یک نوع از این لیست‌ها به جریان‌های سیاسی مشخص تعلق دارد که نظر شورای ائتلاف بر این است که افراد لیست 30 نفره در آنها نباشند و نوع دیگر لیست‌های انتخاباتی لیست‌هایی است که انجمن‌های صنفی و تشکل‌های غیرسیاسی منتشر می‌کنند که نظارت بر این نوع فهرست‌ها در اختیار ما نیست و حضور اعضا در این لیست‌ها مانعی ندارد.

در ادامه این نشست خبری حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره ضرورت تمکین همه نهادها به قانون اظهار داشت: انتخابات یک حرکت فراگیر و مهم ملی است و اگر در یک مسابقه بزرگ سیاسی انضباط قانونی حاکم نباشد ما امکان دارد انتخاباتمان به جای فرصت به تهدید تبدیل شود. امیدوارم که همه جریانات سیاسی اینقدر بصیرت و درک ملی داشته باشند که قواعد بازی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه ما اصولگرایان به سلامت انتخابات اطمینان داریم، خاطرنشان کرد: تابع رای و نظر مردم هستیم و به انتخاب مردم احترام می‌گذاریم.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه به نظر می‌رسد وزن جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران در لیست زیاد است و یکی از نمایندگان فعلی مجلس اعلام کرده درباره انصراف از انتخابات تردید دارد، تصریح کرد: در فهرست 30 نفره که اعلام شد اصل به سهم‌دهی به احزاب و تشکل‌ها نبوده است. کارگروهی از طرف شورای مرکزی انتخاب شد بنابر این اینطور نبود که سهمیه‌بندی شده باشد.

حداد عادل اضافه کرد: به طور طبیعی از بین 190 نفر با رعایت معیارها، مرحله به مرحله با رای‌گیری و نظرسنجی به 30 نفر نزدیک شدیم که این ترکیبی که مشاهده می‌کنیم مبنای تصمیم‌گیری نبود بلکه نتیجه تصمیم گیری بود. انتخاب براساس شایستگی، مقبولیت و تخصص بود و نهایتا این ترکیب مشخص شد؛ به قول فلاسفه این یک تصمیم پیشینی نبود بلکه یک تصمیم پسینی بود.

وی با تاکید بر اینکه مشی سیاسی همه ما اصولگرایی است، بیان داشت: طبیعتا اختلاف سلیقه هم در این میان وجود دارد و به همین خاطر برای رسیدن به وحدت تلاش کردیم و رقبا هم به دنبال ایجاد اختلاف بودند.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان برهمین اساس تاکید کرد: تعداد زیاد جای خالی برای نمایندگان جدید نداشتیم چون در تهران و در مجلس فعلی عموم نمایندگان اصولگرا هستند و نمی‌توانستیم از تجربه اعضای فعلی اصولگرای مجلس صرفنظر کنیم.

حداد عادل با اعلام اینکه قدرت و دایره انتخاب ما وسیع نبود، گفت: ناچار شدیم تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس و نامزدهایی که قطعا از نظر ما صلاحیت داشتند را کنار بگذاریم، کنار گذاشتن بعضی از نمایندگان فعلی در لیست نهایی به این معنا نیست که آنها ضعف داشتند و یا اصولگرا نیستند، واقعیت این است که فضا و ظرفیت محدود بود و در نهایت این فهرست درآمد.

وی ادامه داد: پیام ما به کسانی که نامشان در این لیست نیست این است که با انصراف خودشان به رای‌آوری این فهرست کمک کنند اما نمایندگان در تصمیم‌گیری مستقل هستند. ما فکر می‌کنیم کسانی که خواهان پیروزی اصولگرایان باشند کاری نخواهند کرد که رای اصولگرایان شکسته شود.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تضمینی وجود دارد که سایر اضلاع اصولگرایی به این لیست پایبند باشند؟ خاطرنشان کرد: قطعا تشکل‌هایی که عضو شورای مرکزی ائتلاف بودند به این لیست پایبند بوده، هستند و این موضوع را اعلام کردند. این فهرست به صورت اجماع رای آورده و طبیعی است که تشکل‌های مهم اصولگرا به فهرست پایبند خواهند بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش آیات مصباح یزدی، موحدی کرمانی و یزدی اظهار داشت: پشتیبانی و هدیت اصولی این وحدت با تایید آیات محترم آغاز شد و صورت گرفت و جلسات شورای مرکزی ائتلاف به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی تشکیل می‌شود و در همه مراحل از راهنمایی ایشان و روحانیت مبارز بهره‌مند بوده‌ایم.

حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور طیف نزدیک به علی لاریجانی در لیست ائتلاف اصولگرایان و اینکه آیا پیش‌بینی می‌کند لاریجانی لیست جداگانه‌ای بدهد، گفت: از ابتدا از همه اصولگرایان و همچنین طیف آقای لاریجانی دعوت کردیم، طیف متمایل به ایشان در مجلس هم چون صحبت از تمایل به سایر جریانات مانند اعتدال و دولت می‌کردند خودشان استقبالی نکردند ولی اگر می‌خواستند که نماینده‌ای داشته باشند از نظر ما منعی وجود نداشت.

وی یادآور شد: در لیست نهایی عده‌ای عضو رهروان هستند که با آقای لاریجانی گرایش بیشتری دارند، بنای ما حذف افراد فراکسیون رهروان نبوده چرا که سعی ما ایجاد وحدت فراگیر بوده است. بعضی از اشخاص دیگر هم در میدان انتخاب ما بودند که در مراحل نهایی رای نیاوردند؛  نبودن نماینده از طیف آقای لاریجانی به معنی نفی نمایندگانی که به وی گرایش دارند نیست.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان درباره اظهارات محمدرضا باهنر درباره اینکه ما اصولگرایان هر وقت به وحدت رسیده‌ایم نتیجه مناسبی نگرفته‌ایم، اظهار کرد: تفسیر گفته‌های آقای باهنر دشوار است اما وی پای ثابت رسیدن به گروه 30 نفره نهایی بودند و عضو شورای مرکزی ائتلاف نیز بوده‌اند.

حداد عادل همچنین از اینکه طیف منتسب به علی لاریجانی با چه آرایشی در انتخابات شرکت می‌کنند، ابراز بی‌اطلاعی کرد.

وی با اشاره به سرلیست‌ ائتلاف اصولگرایان گفت: درباره چینش نامزدها کارگروه تبلیغات تصمیم می‌گیرد و در شورای مرکزی بحث سرلیست را مطرح نکردیم و برعهده مسئول مربوطه قرار داده‌ایم و تاکنون تصمیمی در این باره نگرفته‌ایم.

حداد عادل در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رقیب کسب کرسی ریاست مجلس هستید، تصریح کرد: در مورد ریاست مجلس اخباری که منتشر می‌شود یکی از اقدامات تخریبی و تفرقه‌انگیزی بود که کذب بوده و ظاهرا ما باید همچنان این موضوع را تکذیب کنیم.

وی اضافه کرد: سایتی مدعی شده بود شرط قرار گرفتن نامزدها در لیست، امضا دادن درباره ریاست من بوده که این موضوع را تکذیب کردم و شاید در ادامه هم طرح چنین موضوعاتی ادامه داشته باشد. برای ریاست خود مجلس تصمیم می‌گیرد و این بحث زودهنگام است، چرا که رئیس مجلس را اکثریت مجلس تعیین می‌کند و زمانی که نمی‌دانیم ترکیب مجلس آینده چطور است نمی‌توانیم چیزی بگوییم.

نماینده مردم تهران در مجلس با ابراز اینکه از 16 سال پیش با نیت کسب قدرت، شهرت و ریاست وارد صحنه سیاست نشده‌ام، خاطرنشان کرد: آنچه احساس کردم تکلیف است به آن عمل کردم و در مجلس آینده هم همین کار را خواهم کرد و اصولگرایی را مورد حمایت قرار می‌دهم.

حداد عادل در پاسخ به ایجاد برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه نامزدهای اصلاح‌طلب به تعداد کافی در رقابت حضور ندارند و این باعث می‌شود انتخابات رقابتی نشود، خاطرنشان کرد: خود اصلاح‌طلبان اعلام کردند به اندازه کافی نامزد دارند شما غصه آنها را نخورید.

وی در مورد سرلیست اصولگرایان ابراز داشت: در مورد سرلیست فکر نمی‌کنم اینقدرها هم موضوع مهمی باشد که این همه سوال مطرح شود، فرقی بین سرلیست  ودیگران وجود ندارد و تقاضای ما از مردم این است که به همه 30 نفر رای بدهند.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان درباره اینکه برخی‌ها گفته‌اند که دور خورده‌اند، گفت: هر وقت بخواهید از 190نفر به 30 نفر برسید طبیعتا عده‌ای ناراضی می‌شوند و این موضوع طبیعی است.

حداد عادل افزود: هر چیزی بهایی دارد و تا بهایی نپردازیم نمی‌توانیم به هدفمان برسیم، وحدت هم بها دارد و بعضی تشکل‌ها به خواست خودشان نمی‌رسند و افرادی بیرون می‌مانند. دوستان اصولگرا که نامشان در لیست نیامده توجه داشته باشند که این بهایی است که جریان اصولگرایی برای رسیدن به وحدت داده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اصولگرایان چه اقدامی انجام خواهند داد تا چند صدایی از بین برود، تصریح کرد: جلسه امروز برای اعلام این مطلب است که اصولگرایان در تهران با لیست واحد در انتخابات شرکت می‌کنند و نوعی هم‌سرایی ایجاد شده و امیدواریم این وحدت بین اصولگرایان در سراسر کشور برقرار شود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره سازوکار به وحدت رسیدن اصولگرایان در شهرستانها خاطرنشان کرد: اصولگرایان از مرکز برای شهرستانها ابتدا نامزد معرفی نمی‌کنند؛ از همه اصولگرایان سراسر کشور خواسته‌ایم با سازوکارهای متناسب خودشان به وحدت برسند که در خیلی از نقاط این وحدت حاصل شده و در بعضی نقاط نیاز به همفکری وجود دارد که مشورت داده‌ایم و تلاش کردیم مشکل با حکمیت حل شود. انتشار خبر وحدت اصولگرایان در تهران بر روی شهرستانها تاثیر خواهد گذاشت و تصور می‌کنم با اعلام وحدت دیگر شاهد چندصدایی و چندلیستی نباید باشیم.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در پایان از همه مردم ایران برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن دعوت کرد و گفت: قطعا حضور مردم در راهپیمایی باعث دلگرمی دوستان انقلاب در سراسر جهان و ناامیدی دشمنان می‌شود.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین