تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
plusresetminus
اگر بخواهیم شهرداری را از دید مردم تعریف کنیم آن تعریف در " عملکرد حوزه خدمات شهری" خلاصه می شود. برای نشان دادن اهمیت حوزه خدمات شهری می توان به این موضوع اشاره کرد که عملکرد این حوزه بر عملکرد دیگر حوزه ها تاثیر دارد.
۰
کد مطلب : ۱۵۳۱۷۲
کرج در سپهر شکوفایی

 

 

 

 بر این اساس می توان اذعان داشت که اگر کارنامه شهرداری در همه بخش های شهری اعم از فرهنگی، عمرانی، زیرساختی و... قابل دفاع باشد اما حوزه خدمات شهری در تحقق وظایف سنگین و حساسی که بر عهده دارد، رتبه ای ضعیف داشته باشد، گویی هیچ اقدامی در شهر صورت نگرفته است. البته عکس این موضوع نیز وجود دارد.

  مرز پیوستگی و تاثیر گذاری حوزه خدمات شهر با تامین رفاه و تحقق خواسته های مردمی همچنین ارتقاء کیفی زندگی شهروندان بسیار اندک است، به گونه ای که می توان برای کارکرد حوزه خدمات شهری این موضوع را قائل شد که بازتاب مثبت عملکرد این حوزه قادر است نواقص و نارسایی های بخش های دیگر را نیز جبران کند. با تعاریف عنوان شده دور نیست اگر " حوزه خدمات شهری را حوزه اصلی کار شهرداری" بخوانیم.

اکنون که توسعه روز افزون شهرنشینی از ویژگی های اساسی جامعه امروز شده است برای رسیدن به جایگاه قابل قبول در مدیریت شهری که گستردگی وظایف آن از محل زندگی شهروندان آغاز می شود، باید بیش از آنچه تا به امروز انجام داده ایم را ابتدا از خودمان به عنوان مسئولانی که در قبال شهروندان متعهد هستند، توقع داشته باشیم. حال که کارکرد سازمان خدمات رسانی به نام شهرداری در عملکرد حوزه خدمات شهری نمود پیدا می کند، نیاز است، نگاهمان به این حوزه فراتر از نگاه رفت و روبی صرف باشد که البته پرداختن به همین موضوع به ظاهر ساده جای بسی بحث دارد.

حیطه فعالیت خدمات شهری وسیع است و به اندازه سهم این وسعت باید بر همه امور شهری اشراف داشته باشد. حیطه اقدامات این حوزه باید فراتر از مسئولیت های خطیری همچون پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز شهری که متاسفانه کرج، امروز به شدت به آن دچار است و مسئولیت هایی از جمله جلوگیری از رفع سد معبر، جمع آوری متکدیان و نظافت شهری نه شبیه آنچه اکنون در کلانشهر کرج مشاهده می کنیم، باشد. خدمات شهری حتی در قبال المان های شهر نیز مسئول است. همانطور که هیچکدام تحمل بهم ریختگی خانه هایمان را نداریم، آشفتگی شهرمان نیز باید دغدغه مان باشد و نباید آن را تاب بیاوریم.

  چرا که ما در قبال تک تک مسائل مردم مسئول هستیم و باید پاسخگوی آنها باشیم. این حقوق مردم است که در دستان ما قرار گرفته و اگر آگاهانه این مسئولیت و تعهد را پذیرفته ایم باید ادای دین کینم تا ارزش های فراموش شده دوباره بیدار گردد و شعار تنها شعار باقی نماند.

برای رسیدن به معیارهای کارآمد در حوزه خدمات شهری و برای آگاهی از مشکلات مردم باید در بطن شهر جاری شد، باید گوشه گوشه شهر را قدم زد؛ حرکت کرد تا مشکلات واقعی نمایان شوند. به جرائت باید گفت که ساز و کار خدمات شهر با نشستن پشت میز جور در نمی آید! باید همه کوچه و پس کوچه های شهر و همه شهری از معابر تنگ و باریک تا تقاطعات و زیرگذرها رصد شوند، تنها در این صورت است که بوی مشکلات به مشاممان می رسد و به طور کلی شهر باید در دست مسئولان خدمات شهری باشد. به راستی باید سنت حسنه " بازدید های میدانی که مدت زیادی است که فراموش سپرده شده است را دوباره احیاء کنیم. موضوع مهمی که تنها حوزه خدمات شهری شهرداری کرج می تواند آن را به واقعیت تبدیل کند، شعار ساده اما مهم " شهرما خانه ماست" می باشد.

منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین