تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
plusresetminus
حزب الله : شهرها امروز متعلق به همه شهروندان هستند و سازه ها و امکانات عبور و مرور باید با ملاحظه معلولان جسمی، حرکتی و آگاه دلان روشن ضمیر، طراحی و برای بهره مندی آماده شوند.
۰
کد مطلب : ۱۵۲۹۴۸
سنگفرش این شهر، عصای دست نابینایان نیست

 


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،زمانی که در سطح شهر پرسه می زنیم تا به عنوان یک شهروند آگاه شویم تا چه میزان استاندارهای شهری در کوچه پس کوچه ها و معابر اصلی رعایت شده است، متوجه این موضوع می شویم که معابر شهر برای تردد شهروندان سالم چندان مناسب هم نیست، چه برسد برای افراد کم توان از جمله نابینایان و ناتوانان جسمی! با نگاهی اجمالی به شهر می توان فهمید کارهای کمی، برای بهتر شدن فضای تردد معلولان انجام شده است.

سال‌هاست درباره مناسب‌سازی معابر برای عبور افراد کم توان و جانبازان صحبت می‌شود ولی در عمل، اتفاق چشمگیری در این زمینه تا به امروز رخ نداد است! این در حالی است که در کشور ایران علاوه بر افراد کم توان، تعداد زیادی جانباز، نابینا و ناتوان جسمی وجود دارد. از خود می پرسم تا کنون چه امكاناتی برای ارایه خدمات بهتر به این قشر وجود داشته است؟ آن هم در شرایطی كه مسئولان ارشد شهری و استانی نیز اذعان دارند معابر شهر برای تردد شهروندان از جمله افراد کم توان مناسب نیست!

تنها یک اتاق با من فاصله دارد. برای نگارش این گزارش نیاز بود تا این بار غیر از دید و بازدید اداری، برای آگاهی از خواسته ها و مشکلات افراد نابینا در شهر، خودم را به او برسانم تا پای درد و دلش بنشینم. ناهید اسدی، مشاور افتخاری شهردار کرج در امور نابینایان و معلولان چند سالی است که در اداره کل ارتباطات و اموربین الملل حضور دارد. از او درباره وضعیت کنونی نابینایان و افراد معلول می پرسم که اینگونه جواب می دهد: نبود امكانات مناسب برای تسهیل امور روزمره افراد کم توان در شهر از جمله نابینایان، ناشی از نبود دوراندیشی و توجه به نیازهای آنان است و موجب شده مشکلات فراوان اعم از ناهمواری‌ها در سطح شهر به ویژه پیاده‌روها، پله‌های فراوان و پشت سر هم در اماكن عمومی و اداری و حفره‌هایی كه به‌منظور كابل‌كشی و ... حفاری شده و برای پر كردن آنها اقدامی صورت نگرفته به وجود بیاید.

وی ادامه داد: داربست‌های فلزی كه به‌منظور ساخت‌و‌ساز در پیاده‌روها نصب می شود، جوی‌های آبی که در فاصله های زیادی تری از آنها پل وجود دارد، عدم وجود ابزار هدایت مسیر معلولان و نابینایان در شهر، استفاده از مصالح بی کیفیت در مناسب سازی معابر برای این قشر و بسیاری موارد دیگر، از بزرگ‌ترین معضلات تردد افراد کم توان (خصوصا نابینایانی كه از عصا استفاده می‌كنند) است.

اسدی همچنین اضافه کرد: وسایل حمل و نقل عمومی هم در این کلانشهر برای معلولان و نابینایان مهیا نیست و استفاده از مترو، اتوبوس و یا تاکسی در بسیاری از موارد برای معلولان آسیب‌زا است؛ چه خوب می شود که مسئولان مربوطه زیرساخت هایی را فراهم کنند تا معلولان از ون‌ها و اتوبوس‌های مناسب‌سازی شده استفاده کنند. قرار دادن آسانسور ویژه معلولان و نابینایان در محل پل های عابر پیاده، ایجاد مرسوله های پستی ویژه برای این قشر از دیگر مطالباتی است که امید می رود برایمان فراهم شود تا ما هم به راحتی زندگی روزانه خود را در شهر سپری کنیم.

از آنجا که شخصیت مشاور افتخاری شهردار کرج در امور نابینایان و معلولان بسیار صبور و مثبت است، در ادامه حرف خود به برخی اقدامات انجام شده توسط شهرداری این کلانشهر در زمینه ارتقای زیرساخت های خدماتی به معلولان اشاره می کند تا خدایی نکرده دلی نگیرد و خاطری مکدر نشود؛ در حالیکه همه می دانیم کم لطفی به این قشر در حد اعلایی در تمامی شهرها و کلانشهر های کشور وجود دارد؛ وی می گوید: مناسب سازی نسبی معابر شهری طی چند سال گذشته، ایجاد پارک ویژه معلولان و نابینایان در محدوده زمین های خانم انصاری که متناسب با استاندارها ساخته شده و امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، وسایل بازی، مسیرهای هدایتی مناسب برای افراد کم توان دارد همچنین جذب سه درصدی معلولان و نابینایان در ارگان های دولتی که بر اساس قانون مصوب شده در این دستگاه اجرا شده است.

شهروندی میانسال نیز در این رابطه می گوید: شهر نیازمند بسیاری از امکانات رفاهی و خدماتی همچنین مناسب‌سازی معابر است تا معلولان، سالمندان، جانبازان، زنان باردار، کودکان و برخی از افرادی که در مقاطعی دچار بیماری شده و از نظر تردد با مشکل مواجه می‌شوند، بتوانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند. اما متاسفانه چیزی که زیاد به گوش می رسد وعده های در حد حرف است و شهری متناسب با نیاز افراد کم توان شهر، تنها از تلویزیون خانه ها و در کشورهای بیگانه قابل رویت است.

این شهروند به نکته حائز اهمیت دیگری نیز اشاره کرد و گفت: مسئولان باید به دنبال این باشند که مناسب سازی شهری به یک فرهنگ تبدیل شود تا به کمک آن، بستر تحول در جامعه و سازمان های دولتی توسعه پیدا کند؛ باید الزامات در سطح استان ایجاد شود و با جدیت بحث مناسب‌سازی به صورت تخصصی مورد توجه قرار گیرد و در کنار شهرداری ها، سازمان بهزیستی، وزات راه و ترابری و سایر سازمان‌ها نیز وارد عمل شوند چرا که یک دست به تنهایی صدا ندارد.

نوبت آن رسید که عملکرد شهرداری کرج را نیز در این زمینه جویا شویم که بر همین اساس به سراغ علی اصغر کمالی زاده معاون فنی و عمرانی این دستگاه رفتیم، وی بیان کرد: از سال 91 مناسب سازی معابر شهر کرج طی بازدیدهای به عمل آمده از پروژه های عمرانی با همراهی تنی چند از اعضای جامعه نابینایان این کلانشهر آغاز شد تا از نظرات این عزیزان در اجرای طرح ها، بهره برداری لازم به عمل آید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج ادامه داد: شهرداری این کلانشهر برای اولین بار از سال 91، استاندارد ایزو 2359 ( طرح علائم حسی پیاده رو برای نابینایان) را وارد کشور کرد و بر اساس آن پیشنهاد کرد پیمانکاران و شرکت هایی که با شهرداری این کلانشهر همکاری دارند در اجرای طرح های عمرانی این استاندارد را عملیاتی کنند؛ اما شرکت ها و پیمانکاران با توجه به اینکه طرح های خود را از پیش تدوین کرده بودند، اجرای طرح علائم حسی پیاده رو برای نابینایان را هزینه بر دانستند و از انجام آن سر باز زدند.

کمالی زاده بیان کرد: بر این اساس شهرداری کرج این طرح را به سازمان استاندارد کشور برد و سازمان نام برده نیز آنرا تدوین و به کلیه شهرداری های کشور ابلاغ کرد؛ در حال حاضر هم استفاده از کفپوش های استاندارد ویژه نابینایان در دستورالعمل فعالیت مناطق و پیمانکاران شهرداری این کلانشهر قرار دارد و آنها موظف به استفاده از این مصالح هستند.

وی یادآور شد: استاندارد ایزو 2359 ( طرح علائم حسی پیاده رو برای نابینایان) به منظور آموزش به کودکان نابینا در داخل و کنار مدرسه نابینایان پویا در کرج اجرایی شده است، همچنین اولین پارک استاندارد کشور در البرز و در کنار مدارس باغچه بان و پویا که ویژه ناشنوایان و نابینایان می باشد، ساخته شده است و در معابری نظیر پیاده راه باغ سیب مهرشهر، خیابان قلم در منطقه 6 و محدوده اطراف کاروانسرای شاه عباسی در منطقه 2 شهرداری کرج استاندارد سازی معابر شهری برای افراد کم توان اجرایی شده است.

در حوزه شهرسازی هم شهرداری کرج در مورد ساختمان های تازه تاسیس در قسمت صدور پروانه ساخت، نقشه های ساختمان ها را بامعیارهای استاندارد مناسب سازی محیطی برای افراد کم توان تطبیق می دهد؛ همچنین این دستگاه درصدد است تا ساختمان ها بالابرهایی برای انتقال جانبازان و معلولان به طبقات داشته باشند که این کار در محل ورودی ساختمان ستاد مرکزی شهرداری این کلانشهر به اجرا در آمده است؛ مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان از جمله نابینایان نظارت قوی تر بر ساخت و سازهای شهر را می طلبد و شهرداری کرج نیز در حوزه معاونت شهرسازی و معماری با کمک نظام مهندسی، خواهان آن است تا ساختمان های اداری و مکان های عمومی برای افراد کم توان شهر مناسب سازی شوند و در این صورت پایان کار توسط شهرداری صادر شود.

در حال حاضر شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج نسبت به افراد کم توان در شهر نگاه ویژه‌ ای دارد و تا حد ممکن پیگیر رعایت حقوق معلولان است. باید دید در دوره پنجم شورای اسلامی شهر این کلانشهر چه اقداماتی برای این قشر انجام می شود و معابر شهری تا چه میزان برای تردد آسان معلولان، جانبازان و نابینایان مهیا می شوند؛ چرا که قانون و مصوبه برای ایجاد فضای مناسب تردد افراد نابینا و معلول در سطح شهر و ساختمان های عمومی وجود دارد و نیازمند راهکارهای مناسب برای عملیاتی شدن است.

منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین