تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
plusresetminus
رئیس اتحادیه طلا و جواهر از درخواست ممنوعیت سکه فروشی صرافان از بانک مرکزی خبر داد و گفت: نوسانات شدید قیمت طلا و ارز در ماه های اخیر قدرت تصمیم گیری را از مردم و طلا فروش ها گرفته و مردم و طلا فروش ها نمی دانند که فردا طلا ارزان می شود یا گران!
۰
کد مطلب : ۱۶۵۸۴۵
طلافروش‎ با لیوان طلا آب می‌خورد؟
 ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر در روزهای پایانی سال 96 از خبرگزاری تسنیم بازدید کرد و در این دیدار گفتگویی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم انجام داد که مشروح این گفتگو به شرح زیر است:
 
وی درباره سابقه حضورش در صنعت طلا گفت: بنده از کودکی با سه برادر دیگرم در بخش طلا و جواهر کار کرده ام؛ اما فعالیت جدی ام در این بخش از اواسط سال 52 و در بخش تولید آغاز شده است.
 
محمد ولی با بیان اینکه جزو تولیدکنندگان کوچک در صنعت طلا و جواهر است، خود را کشاور زاده معرفی کرد و افزود: دایی بنده در بخش طلا و تولید حضور داشت و به همین خاطر نیز بنده هم شاگردی را در این بخش بعنوان شغل انتخاب کردم.
 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت مالی خود بعنوان فردی که از کودکی در این بخش حضور داشته است، تصریح کرد: صنعت طلا و جواهر یک صنفی است که از نظر اقتصادی طبیعتاً بد نیست اما وقتی وارد آن می شوید باتوجه به مشکلات و هزینه هایی که این صنعت دارد و بدتر از همه با نگاه های منفی ای که به این صنعت حاکم است، باید گفت نه وضع‌مان خوب نیست.
 
* طلا فروش ها با لیوان طلا آب می خورند؟
 
وی درباره نگاه های منفی مردم و جامعه به صنعت طلا و فعالان این بخش بیشتر توضیح داد و گفت: البته این نگاه های منفی به مرور کم می شود ولی یک زمانی انقدر نگاه منفی به صنعت طلا و جواهر بود که واقعاً برای فعالان این حوزه خسته کننده بود. جدا از اینکه نگاه گروهی از مردم مبنی براینکه حتی طلا فروش ها و طلا سازها با استکان طلا آب می خورند برخی از سازمان ها هم متاسفانه در یک مقطعی این نگاه را داشتند.
 
محمد ولی با اشاره به کش مکش های صنعت طلا و جواهر در حوزه مالیات، تصریح کرد: در برخی سازمان ها این نگاه وجود داشت که صنعت طلا و جواهر قصد پرداخت مالیات را ندارد و نمی خواهد قانونمند فعالیت کند. این نگاه ها همه آزار دهنده است.
 
به گفته وی، اگر فردی وارد صنعت طلا و جواهر شود به طور حتم در همان ابتدا متوجه خواهد شد که آنچه در بیرون درباره این صنعت گفته می شود با آنچه در واقعیت وجود دارد بسیار متفاوت است.
 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر البته این را هم گفت که منکر این نمی شود که در هر حال وضع اقتصادی فعالان این صنف به مراتب بهتر از سایر صنوف است و ادامه داد: ابزار کار ما طلاست و اگر طلا نداشته باشیم نمی توانیم تقاضاهای مردم را تامین کنیم.
 
* همسر رئیس اتحادیه طلا،‌ چقدر طلا و جواهر دارد؟
 
خبرنگار تسنیم از محمد ولی سوال کرد که همسر وی چقدر طلا دارد که او در پاسخ گفت ما همان کوزه گری هستیم که از کوزه شکسته آب می خوریم. رفقا و سایر همکاران ما نیز همین وضعیت را دارند، شاید همسایه هایمان بیشتر از همسران ما طلا داشته باشند. 90 درصد همکاران ما همینطور هستند.
 
وی گفت: از آنجایی که طلا یک فلز گران قیمت است و ما نیز توان این را نداریم که مقدار مشخصی از آن را در اختیار خانواده خود بعنوان زینت قرار دهیم چراکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست ضمن آنکه سرمایه ای که داریم کفاف استفاده زینتی را نمی دهد.
 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه البته فعالان این صنعت زحمت های زیادی در سال های طولانی کشیده اند و محتاج کسی نیستند، گفت: اگر در سازمان های دیگر مشغول به کار بودیم الان بازنشست شده بودیم و حقوق بازنشستگی می گرفتیم. بنابراین تفکری که ازبیرون به ما دارند درست نیست.
 
* طلافروش ها از خرید طلای مردم سود می کنند؟
 
محمد ولی به این سوال هم پاسخ داد که چرا در زمان فروش طلا به طلا فروش ها حتی در زمان گرانی طلا، مردم سود چندانی عایدشان نمی شود و سود اصلی به جیب طلا فروش می رود؟! و گفت: این هم از همان نگاه هاست؛ برای ساخت طلا در بخش تولید براساس سلایق مردم مصنوعات را آماده می کنند، ما خوشحال می شویم که مردم از نظر اقتصادی وضع‌شان خوب باشد و طلا بخرند اما از انجایی که هزینه تولید طلا بالاست و ابزارآلاتی که در تولید طلا به کار می رود گران قیمت است،‌ به طلا اُجرتی اضافه می شود که در زمان فروش کم می شود.
 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر البته به مالیات بر ارزش افزوده هم اشاره کرد و گفت: این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده قدرت رقابت را از ما و قدرت خرید را از مردم گرفته است. طلایی که الان هر گرم 170 هزار تومان است با اجرت برخی از طلاها بالای 220 هزار تومان می رود و حتی اگر خریدار بخواهد 2 روز دیگر آنرا بفروشد طبیعتاً قیمت طلای خام حساب می شود و اجرت و ارزش افزوده آن کم می شود. به همین دلیل است که الان نسبت به سال های قبل فروش طلا از سوی مردم با سودکمتری همراه شده است.
 
* دست دوم فروشی در طلا به زودی ممنوع می شود/ مردم دقت کنند
 
محمد ولی با بیان اینکه یکی از صنوفی که بسیار شفاف و دقیق فعالیت می کند،‌صنعت طلا و جواهر است، درباره نحوه فعالیت طلافروش هایی که طلای دست دوم می فروشند و بازهم از مردم اُجرت می گیرند، ‌تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا مجوزی را از وزارت صنعت و معدن بگیریم تا دست دوم فروشی در صنعت طلا وجواهر به صورت رسمی به دلیل مشکلاتی که دارد،‌ ممنوع شود.
 
وی ادامه داد: تا به حال به عنوان مصوبه هیات مدیره ما و سایر اتحادیه ها برخوردهایی در این خصوص انجام شده تا دست دوم فروشی طلا ریشه کن شود. در برخی از مناطق دست دوم فروشی است ولی به مردم توصیه می کنیم از این مورد استقبال نکنند و طلای نو بخرند تا دچار مشکلات و ایرادات نشوند.
 
محمد ولی گفت: خریداران ایرادات طلای نو را به راحتی می توانند تشخیص دهند و حتی بعد از خرید هم در صورت مشاهده براحتی می توانند از طریق اتحادیه مشکل خود را پیگیری کنند.
 
وی به همچنین به مردم توصیه کرد که حتماً در زمان خرید طلا،‌ نسبت به دریافت فاکتور دقت لازم را به خرج دهند تا تمام مشخصات طلا و سنگ آن در فاکتور قید شده باشد تا اگر حتی 2 سال بعد هم مشخص شود که ایرادی در طلا وجود داشته از طریق اتحادیه موضوع را پیگیری کنیم تا طلا فروشی نسبت به کسب رضایت مشتری اقدام کند حتی اگر شده باید پول مشتری را برگرداند.
 
* تعطیلی 900 طلا فروشی در تهران/ این رقم بیشتر هم می شود
 
رئیس اتحادیه طلاو جواهر در ادامه از تعطیلی 800 تا 900 واحد طلا فروشی در تهران به دلیل عدم رفع مشکلات ارزش افزوده و سایر مشکلات اقتصادی خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از شرایط مالیات بر ارزش افزوده هنوز برای مردم و مصرف کننده ها جا نیفتاده است؛ مهمترین آن دریافت شماره تلفن مشتری از سوی طلافروشی هاست که هنوز خیلی از مصرف کننده ها با آن کنار نیامده اند.
 
وی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، تعطیلی واحد های طلافروشی بیشتر از این آمار خواهد شد با این حال اما از مجلس و سازمان مالیاتی درخواست کردیم که تغییری در قانون اعمال کنند حتی اگر شده مالیات را از سود طلافروش ها بگیرند و اصل طلا را از مالیات معاف کنند تا قدرت خرید مصرف کننده بالا رود و مشکل این صنعت حل شود.
 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه طلا شاید برای 10 درصد از مردم کشورمان جنبه زینت داشته باشد ولی سایر مردم با نیت سرمایه گذاری و پس انداز طلا خریداری می کنند، تصریح کرد: طلا واقعا سرمایه مردم است و باید فکری به حال قوانین مالیاتی که قدرت خرید مردم را در این زمینه تحت تاثیر قرار داده اند، کرد.
 
* درخواست از بانک مرکزی/ سکه فروشی از ارز جدا شود
 
وی درباره خرید و فروش سکه در صرافی ها به جای طلا فروشی ها و سکه فروشی ها گفت: به بانک مرکزی هم پیشنهاد دادیم که هر رسته ای در حوزه خود فعالیت کند و خرید و فروش سکه و ارز تفکیک شود. سکه فروشی یک رسته است که در اتحادیه برای آن مجوز می دهیم و سکه فروش حق فروش سایر مصنوعات طلا را ندارد.
 
محمد ولی با درخواست از بانک مرکزی برای کنترل دقیق بر فعالیت صرافی ها و سکه فروشی ها گفت: بهتر است فعالیت ها در این حوزه ها تفکیک شود تا رصد فعالیت سکه فروش ها و فروشندگان ارز راحت تر شود. به مردم هم توصیه می کنیم از واحدهایی که مجوز دارند سکه بخرند و از دلال ها و افرادی که کمی ارزان تر می دهند سکه نخرند تا خسارت نبینند.
 
وی از شکایت مردم بابت سکه های تقلبی که در بازار آزاد فروخته می شود در این اتحادیه خبر داد و گفت: ولی هیچ شکایتی بابت فروش این سکه ها در واحدهای مجوز دار نداشتیم.
 
محمد ولی با بیان اینکه اساسی ترین مشکل صنعت طلا و جواهر ارزش افزوده است ولی نوسانات شدید قیمت طلا و ارز در ماه های اخیر قدرت تصمیم گیری را از مردم و طلا فروش ها گرفته است، ادامه داد: مردم و طلا فروش ها نمی دانند که فردا طلا ارزان می شود یا گران! اما نوسان و حبابی که اتفاق می افتد ناشی از ارزی است که در بازار وارد می شود.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین