تاریخ انتشارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
plusresetminus
حزب الله : عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه تا کنون شهرداری کرج نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان وام دریافت کرده و نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان آن را برگردانده، گفت: اخذ وام توسط شهرداری کرج برای انجام پرو‌ژ‌ه‌‌های عمرانی در شرایط فعلی اقدام درستی است.
۰
کد مطلب : ۱۳۳۰۱۱
شهرداری کرج تاکنون نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان وام دریافت کرده
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

  به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،با نزدیک شدن به انتخابات شوراهای شهر و روستا، عملکرد این نهاد انتخابی  بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و میزان رضایت‌مندی مردم از عملکرد نمایندگان‌شان در پارلمان شهری بیشتر سنجیده می‌شود.

"غفور قاسمپور" از اعضای شورای شهر کرج  معتقد است:" در حوزه‌های مختلف نارسایی‌هایی وجود دارد که در راستای خدمت به مردم می‌توان این نارسایی‌ها را از بین برد."

وی در این گفت‌وگو با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی حاکم در کشور تاکید کرد: این شرایط ویژه سبب شده است شهرداری‌ها به عنوان یک شرکت سهامی‌عام عمل کنند و هر چیزی را که از مردم می‌گیرند برای مردم خرج کنند و از بودجه‌های دولتی به هیچ عنوان استفاده نکنند.

آنچه می‌خوانید بخش نخست گفت‌وگوی تسنیم با غفور قاسمپور عضو شورای شهر کرج است.

تسنیم: در مجموع عملکرد شورا و شهرداری را در بخش عمرانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاسمپور: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور منابع شهرداری‌ها را تحت تاثیر قرار داده و سبب رکود صنعت ساختمان‌سازی‌ شده است.با سفری که به شهرهای کشور داشته‌ام به صراحت دیده‌ام که حتی بعضی از شهرداری‌ها قادر به پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود نیستند در صورتی که در شهر کرج با همدلی و انسجام در دوره چهارم شورا و مدیریت شهری شاهد توفیقات بسیار زیادی در حوزه عمرانی هستیم.

تسنیم: اولویت اول شما در بحث مشکلات شهری چه بوده است؟

قاسمپور: در نگاه نخست کاهش بار ترافیکی استان که 80 درصد از معضلات شهر را شامل می‌شود، در این راستا از چند جهت مختلف پیگیری‌های لازم انجام شده و به اعتقاد من اگرمشکلات ترافیکی در شهر حل شود به دنبال آن بسیاری از مشکلات مانند آلودگی هوا که خود یک معضل اساسی است حل می‌شود. احداث تقاطعات غیر همسطح در طول 30 سال گذشته بسیار بی‌سابقه بوده و با کار کارشناسی در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر انجام شده است که از دیگر اولویت‌ها در بحث مشکلات شهری به شمار می‌رود.  

تسنیم: در ارتباط با نقاط ضعف و قوت ناوگان حمل و نقل شهری توضیح دهید و در حال حاضر وضعیت این ناوگان در شهر به چه صورت است؟

قاسمپور: در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی که امروزه یکی از ناوگان‌های فرسوده  در شهر به شمار می‌رود اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم. در حال حاضر 200 دستگاه اتوبوس را بازسازی کرده‌ایم و 200 دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال جاری با همت مدیریت شهری و پیگیری اعضای شورای شهر به ناوگان حمل و نقل افزوده می‌شود و در بحث سهمیه وزارت کشور که باید 80 درصد آن را قانونا دولت تامین کند تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است و ما توقعی در این زمینه با توجه به شرایط  ویژه اقتصادی نداریم و با همت شورای چهارم و مدیریت شهری و ظرفیت‌های موجود و منابع مالی کمبودها را جبران می‌کنیم.

تسنیم: چه اقداماتی برای کاهش بار ترافیکی در شهر انجام شده است؟

قاسمپور: با گسترش شبکه بزرگراهی و با تقویت حمل‌و نقل عمومی و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک، راه‌اندازی خطوط ریلی و خطوط بی آر تی از چند جهت می‌توان بار ترافیکی را در محدوده شهر و  در هسته مرکزی شهر کاهش داد.

تسنیم: بیشترین تلاشی که تاکنون انجام داده‌اید در رابطه با کدام موضوع بوده است؟

قاسمپور: بیشترین و موثرترین اقدامات در ارتباط با کمربندهای شمالی و جنوبی بوده که با توجه به مشکلاتی که در حوزه قطار شهری وجود دارد راه نجات این شهر وجود کمربندهای شمالی و جنوبی است. البته باید گفت ایجاد تقاطعات در سطح شهر فقط به صورت مسکِن عمل می‌کند؛ تا زمانی که شبکه بزرگراهی ما گسترش پیدا نکند هیچ دردی از این شهر دوا نخواهد شد و تنها در کنار گسترش بزرگراه‌ها است که این تقاطعات جوابگو خواهد بود. در طول 30 سال گذشته احداث پروژه‌هایی مانند تونل شهری آیت‌الله رفسنجانی بسیار بی‌سابقه بوده ولی در حال حاضر در حوزه عمرانی شاهد تغییرات و دگرگونی‌های اساسی در بحث سازندگی هستیم.

تسنیم:  در حال حاضر با وضعیت فعلی اقتصادی کشور پروژه‌های عمرانی شهرداری کرج چگونه اجرایی می‌شود؟

قاسمپور: با مصوبه‌ای که شورا با اکثریت آرا تصویب کرد قرار بر این شد که شهرداری کرج از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود استفاده کند. با منابع مالی محدودی که شهرداری در دست داشت نمی‌توانست پروژه‌های خود را به اتمام برساند به همین دلیل با مصوبه شورا و استفاده از تسهیلات بانکی شهرداری توانست به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند که این کار در تمام کشورهای دنیا مرسوم است. اکثر پروژه‌های شهرداری با تسهیلات بانکی انجام شده و بازپرداخت آن به تدریج و به‌موقع انجام می‌شود که هم به نفع شهر و هم به نفع مردم است.

تسنیم: آیا پروژه‌هایی از سالهای قبل ناتمام رها شده بود که مدیریت شهری فعلی اتمام آن را برعهده گرفته باشد؟

قاسمپور: بله پروژه‌ای مانند چهارراه دانش‌آموز که قرارداد آن 8 میلیارد تومان با شورای سوم و مدیریت شهری سابق بوده است و تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی  در 3 سال گذشته  داشته به دوره چهارم شورا تحویل داده شد که این پروژه به دلیل تعدیل، افزایش قیمت و تورم در دوره چهارم شورا با 25 میلیارد تومان  به اتمام رسید، که اگر بخواهیم سود بانکی آن را هم در نظر بگیریم چیزی حدود 30 میلیارد تومان  هزینه داشته است در صورتی که در دوره قبل اگر این کار انجام می‌شد با قیمت بسیار کمتری این پروژه به بهره‌برداری می‌رسید.

تسنیم: نظر شما در ارتباط با فروش سرمایه‌های شهر برای تکمیل پروژه‌های عمرانی چیست؟

قاسمپور: زمین‌هایی که جزو اموال شهرداری هستند و از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود در شرایط کنونی اقتصادی کشور ناچار به فروش آن هستیم تا بتوانیم برای تزریق به پروژه‌های عمرانی از آنها استفاده کنیم. امروزه بسیاری فکر می‌کنند ما برای پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری دست به فروش این زمین‌ها می‌زنیم در صورتی که این فکر اصلا درست نیست، تمام این زمین‌ها برای تزریق به حوزه‌های عمرانی به فروش می‌رسند. یکی از این تهاترها  پروژه بزرگراه شمالی است که 70 درصد آن با تهاتر زمین به این پروژه تزریق شده است و فقط 30 درصد آن به صورت نقدی پرداخت می‌شود و در ازای آن 17 کیلومتر راه برای مردم باز می‌شود.

تسنیم: در حال حاضر خط 2 قطار شهری در چه وضعیتی است و دولت تا کنون چه مقدار به این پروژه کمک کرده است؟

 قاسمپور: در ارتباط با کمک دولت به خط 2 قطار شهری کرج باید گفت در زمان مشخص دولت به این خط مبلغ 500 میلیارد تومان کمک کرده است که اگر در آن زمان با دید اجرایی و کلان نگری می‌توانستیم 500 میلیارد تسهیلات بانکی دریافت کنیم  فقط با 100 میلیارد این خط را به اتمام می‌رساندیم.

در حال حاضر خط 2 قطار شهری ما با 32درصد پیشرفت برای اتمام به 3 هزار میلیارد تومان هزینه نیازمند است که یک ضرر بسیار زیادی برای شهر محسوب می‌شود. از دیگر ضرر و زیان‌هایی که مدیریت شهری سابق  به شهر وارد کرد انجام ندادن تملکات تونل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که حدود 80 میلیارد تومان به شهر ضرر وارد کرده است.

تسنیم: با وجود شرایط اقتصادی کشور در این دوره شهرداری کرج تا کنون چه میزان وام دریافت کرده است؟

قاسمپور: تا کنون شهرداری کرج نزدیک به 350 میلیارد تومان وام دریافت کرده است و نزدیک به 200 میلیارد تومان آن  را برگردانده  و حدود 150 میلیارد تومان از اصل پول باقی مانده است که بدهکاری آنچنانی برای یک کلانشهر محسوب نمی‌شود. امروز با توجه وضعیت اقتصادی که در کشور وجود دارد و هیچ گونه کمکی به ما نمی‌شود ناچار به گرفتن وام برای تکمیل  پروژه‌ها هستیم، در این شرایط هم مردم راضی هستند هم اراضی داریم که می توانیم با آنها تهاتر کنیم.

 

 
 
 
 
 
 
 
منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین