تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
plusresetminus
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: پیشنهاد فدراسیون ژاپن به کی‌روش را باور نمی‌کنم چون رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن دوست صمیمی من است و بدون هماهنگی، به او پیشنهاد مربیگری تیم ملی این کشور را نمی‌دهد.
۰
کد مطلب : ۷۷۴۴۵
نمی‌دانم چرا وزارت ورزش با من مخالف است؟!

 به عنوان اولین سوال؛ اگر شما خبرنگار بودید دوست داشتید چه سوالی از علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران به عنوان اولین سوال پرسیده شود؟ در واقع از چه چیزی بیشتر خسته‌اید چون به نظر می‌رسد یک سال پرفشار را سپری کرده‌اید.

من اگر خبرنگار بودم علی کفاشیان مقابلم قرار داشت در خصوص سالی که گذشت از او سوال می‌کردم. می‌پرسیدم که فکر می‌کند برای سال آینده مشکلاتش کمتر شده است یا بیشتر. در هر صورت فوتبال بحثی است که مشکلات و فشار زیادی دارد و هیچ روزی نیست که بگوییم که فدراسیون فوتبال آرام است و در آن خبری نیست.

به واقع چرا اینچنین است و فدراسیون نباید هیچ روز آرامی را سپری کند.

چون فوتبال یک ورزش اجتماعی و مورد علاقه مردم است و همه آن را پیگیری می‌کنند. بنابراین دوست هم دارند وقتی که یک سایت و یا رسانه را رصد می‌کنند حداقل یک خبر از فوتبال ببینند. من اگر خبرنگار بودم سعی می‌کردم این مسائل و سوالاتی که مطرح می‌کنم به گونه‌ای باشد که نفع و منفعت فوتبال را در نظر بگیرد. در واقع فقط منفعت فوتبال و نه منفعت فدراسیون و یا شخصی خاص. نفع فوتبال را در نظر گرفته و به سمتی بروند تا فوتبال رشد و توسعه پیدا کند و یا فضا را به سمتی ببرند که اگر مشکلی در فوتبال به وجود آمده این مشکل برطرف و اوضاع به سمت بهبود برود.

البته صحبت و مطالب در این موارد زیاد است و رسانه‌ها نیز به فوتبال زیاد می‌پردازند و این وسط مسائل تکراری نیز به مراتب وجود دارد. بنابراین سعی می‌کردم که به گونه‌ای سوال بپرسم که فضا به سمتی که گفتم برود. البته خبرگزاری فارس نیز در چنین فضایی بیشتر سعی می‌کند مسائل و مشکلات را نقد کرده و براساس سیاست‌گذاری که دارد بیشتر به انتقاد می‌پردازد. با این حال امروز کمتر خبرگزاری و یا رسانه‌ای پیدا می‌شود که مسائل مثبت را دیده و به آن بخواهد بپردازد.

 یعنی با نقدهایی که می‌شود موافق نیستید؟

همین نقدها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند ابتدا انتقاداتی که منصفانه است و دوم نقدهایی که نیش می‌زنند.

با این حساب به نظر می رسد که همچنان دغدغه شما فوتبال است. چرا که در این فضای پرتنش فوتبالی به نظر می‌رسید حداقل بخواهید سوالی را خارج از فضای فوتبال از خودتان مطرح کنید.

زندگی من صددرصد فوتبالی شده است. یک موقع همه سازوکارها فراهم است و شما باید کارها را پیش ببرید اما ما همیشه استرس داریم چون برای پیشبرد کارهایمان بودجه و زیرساخت‌های لازم را نداریم و همواره باید ایرادها را برطرف کنیم به همین دلیل خیال ما راحت نیست که جاده‌ای که در آن حرکت می‌کنیم تمام جاده صاف و هموار باشد تا بخواهیم تخته گاز در آن حرکت کنیم. بلکه به خاطر دست‌انداز‌ها و ناهمواری‌های مسیر به طور تمام وقت استرس داریم تا یک وقت در چاله‌ای نیافتاده و یا اینکه راه را اشتباه نرویم به همین دلیل همه‌اش با نگرانی گاز می‌دهیم!

 البته در همین مسیر انتظارات زیادی از شما وجود دارد.

درست است و انتظارات هم به حق است تا کار خوب و درست انجام دهیم و ایرادی در کارمان نباشد اما چون ابزارهایش فراهم نیست باعث استرس در مدیریت می‌شود. بنابراین بیشترین و بزرگ‌ترین دغدغه‌ام در فوتبال همین استرس‌هایی است که ایجاد می‌شود و علاوه بر آن توقعات و انتظاراتی که وجود دارد.

 با این وضعیت فشار و استرس چرا تا این اندازه خود را اذیت کرده و ملزم به انجام کارهای مربوط به فدراسیون فوتبال می‌کنید.

بالاخره من هم یک وظیفه‌ای دارم و یک مسئولیتی را به بنده داده‌اند. از همان اول زندگی به جز بحث درس و تحصیلات که خیلی از خودم راضی نبودم، عادت کردم هر جا که بودم با تمام توان و وجودم از پس کارها به خوبی بربیایم. برای همین است که تمام وجودم را برای کار می‌گذارم. زمانی که به فوتبال آمدم قبل از آن می‌خواستم خیلی بیزینس‌های شخصی را انجام دهم و بیشتر به کار و زندگی‌ام برسم چرا که قصد داشتم در بخشی از زندگی شخصی خود به مقوله درآمدزایی نیز توجه کنم و حتی تفریح زن و بچه‌هایم نیز در اولویت بود اما با ورودم به فوتبال، واقعا این اتفاقات نیافتاد.

یعنی پس از ورود به فوتبال هیچ کدام از آن بیزینس‌ها را انجام ندادید؟!

به هیچ‌وجه و صددرصد فعالیت و تلاشم را گذاشتم برای فوتبال و تمام زندگی‌ام معطوف به این قضیه شد. چون می‌خواهم مسئولیتی که برعهده من گذاشته شده است به خوبی انجام دهم.

 

 

یعنی آن زمان که در کمیته ملی المپیک بودید چنین اهدافی داشتید؟

بله. البته. در واقع چه آن زمان که در سازمان تربیت بدنی بودم و چه زمانی که در کمیته ملی المپیک بودم می‌خواستم پس از این دو سمت، از ورزش بیرون بیایم. الان هم می‌خواهم پس از این دوران، از فوتبال بیرون بیایم چون یک روزی سرانجام باید از فوتبال هم رفت.

با این اوصاف شنیده می‌شود حتی می‌خواهید دور بعدی انتخابات فدراسیون فوتبال کاندید شوید؟

واقعا هنوز تصمیمی نگرفته‌ام. اما واقعیتش این است که اگر فضا طوری فراهم شود که افراد بهتر از من بیایند کاندید شوند فکر می‌کنم دیگر می‌توان فضا را به آنها داد.

 دو سال پیش هم گفته بودید اگر کسی بهتر از من باشد من کنار می‌کشم آیا به واقع فرد بهتری وجود دارد. البته به نظر می‌رسد که خیلی هم دوست نداشته باشید برای جایگاهی که مدت‌ها خاک آن را خوردید و تلاش کردید و حتی از خانواده‌تان گذشتید به راحتی بگذرید.

الان دیگر آرام آرام دوست دارم.

 تعریف شما از فرد بهتر از خودتان چیست؟

حوزه فوتبال مشخص است. در فوتبال باید هم حوصله کرد و هم پوستت کلفت باشد و هم اینکه بتوانی یک سری امکانات را بیاوری. با توجه به تجربه سی‌وچند ساله‌ام در مدیریت ورزش، من صبر و حوصله و پوست کلفتی را داشته‌ام. در این جایگاه باید هدف، خدمت و کمک به فوتبال باشد نه اینکه بخواهی از این جایگاه سوء استفاده کرده و به دنبال اهداف دیگری باشید. در حال حاضر خیلی‌ها را می‌بینم که تلاش می‌کنند تا به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال برسند اما در واقع آنها قصد دارند تا این جایگاه را سکویی کنند برای مقاصد سیاسی و یا اقتصادی که در ذهن دارند که این موضوع به نظر من امر پسندیده‌ای نیست. به نظر من اعضای مجمع این موارد را خوب تشخیص می‌دهند و کسی که به خوبی کار می‌کند را هم می‌شناسند. حتی آنها در یک مواقعی یک سری امکانات را در اختیار من گذاشته‌اند که من آنها را حیف و میل کرده‌ام و یا عکس آن. بنابراین همیشه با این بدبختی‌ها کار را پیش برده و می‌بریم. بنابراین اعتقاد دارم که تا زمانی که در فوتبال هستم باید به این رشته کمک کنم و کار کنم و پس از من هم فردی بیاید که بتواند به فدراسیون امکانات بیاورد و با دولت نیز تعامل کند. در حال حاضر نیز در جامعه نگاه‌ها به گونه‌ای است که یک سری از مدیریت‌ها باید تغییر کند اما هیچ‌گاه نمی‌گویند که اگر مدیر فوق تغییر کرد، چه کسی و با چه شیوه‌ای جای او بیاید و دیگر فکری در این مورد نمی‌شود.

 به چه دلیل این نگاه وجود دارد؟

چون شناخت کافی از بیرون به جامعه فوتبال ما نیست مثلا همه می‌آیند تا خود را مطرح کرده و به دنبال ایجاد چالش هستند و می‌خواهند بیشتر خودشان را نشان دهند. در همین راستا نیز به طور مثال برای اینکه مشکلات بیشتر ایجاد کنند یک کلمه می‌گویند «ابهامات مالی». مثل آن پیر‌زنی که یک برج را نشان داد و گفت کج است و این شایعه را ایجاد کرد و آن برج نیز تا ابد کج باقی ماند. بنابراین کلمه «ابهامات مالی» نیز روی فدراسیون فوتبال مانده است.  اما کدام ابهامات مالی؟ وقتی از حسابرس و خزانه‌دارم خودشان عامل خبررسانی هستند تا کسی که در فدراسیون همه چیز را رصد می‌کند و حتی کسی که با من زندگی می‌کند و تا کسی که به من پول می‌دهد و از من پول می‌گیرد، همه مشخص هستند پس کدام ابهامات مالی؟! بنابراین این موارد را عنوان می‌کنند و جو جامعه را به سمتی می‌برند که فردا نماینده مجلس هم واکنش نشان می‌دهد که فلان اندازه پول به خارج از کشور منتقل شده است و انگار که کشف بزرگی کرده است.

 

 

 اما همین ابهامات مالی را بسیاری از کارشناسان و اعضای مجمع نیز تایید کرده‌اند. شاید در تنظیم این گزارشات فدراسیون گاف داده و یا مشکل دیگری وجود داشته است که امروز همه می‌گویند ابهامات مالی.

فدراسیون هیچ گافی نداده است و هیچ موردی هم نبوده است، اتفاقا همه چیز شفاف است. اصولا در همه نهادها یک‌سری بندهایی وجود دارد که ممکن است که براساس آن، ابهاماتی به وجود‌ آید. به طور مثال در این بندها گفته شده باشد که یک سری مسائل حل نشده است.

 می‌توانید به این موضوع بیشتر بپردازید؟

مثالی می‌زنم. مثلا ما چهارونیم میلیارد تومان چک و سفته از یک سری باشگاه‌ها طلب داریم که چون باشگاه ضعیفی بوده است نتوانسته حق عضویت خود را در یکی از لیگ‌ها پرداخت کند و ما هم بابت این عضویت از آنها چک گرفته‌ایم که بعدا این چک‌ها پاس نشده است که مجموع آن بعدها شده است چهار و نیم میلیارد تومان. بنابراین اینها دیگر گیرهای مدیریتی است که همه در مجموعه ما آنها را می دانند که این پول‌ها را باید از فلان باشگاه می‌گرفتیم که نتوانسته آن را پرداخت کند. در نهایت نیز مجموعه چنین مشکلاتی به عنوان «ابهامات مالی» مطرح می‌شود. «کلی‌ بیان کردن» مسائل بد است، در صورتی که همه چیز مشخص است. از روز اولی که به فدراسیون فوتبال آمدم یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایم این است که یک روزی پول و منابع‌ام بیشتر از بدهی‌هایم باشد و مطمئن باشید که این آرزو به دلم خواهد ماند.

 شاید این مشکل کل فوتبال ما باشد اما چرا باید این مشکل اصولا وجود داشته باشد؟

چرا؟! چون وقتی من هستم باید مربی خوب بیاورم و پول آن را بدهم علاوه بر آن باید پول اردو و بسیاری از مسائل دیگر را هم بدهم و مجموع اینها که یک عدد آن هم اضافه نبوده است می‌شود بیشتر از منابع مالی و بدهی به بار می‌آورد. به طور مثال شما یک جا را ببینید که من برای شخص خودم ماشین خریده باشم و یا برای تفریح به یک سفر آنچنانی رفته باشم. اما پول هتل، هواپیما، اردوها و مربیان تیم ملی را باید تامین کنم. اما در قبال اینها اسپانسر جلو نمی‌آید، صدا و سیما حق پخش را نمی‌دهد و دولت هم پولی را نمی‌دهد.

طی یک سال اخیر هیات رئیسه فدراسیون فوتبال دوران پرتنشی را سپری کرد و جلسات جنجالی را بعضا سپری کردید. این‌طور به نظر می‌رسد که هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال یک‌دست نیست.

هیات رئیسه یک‌دست که نیست، هیچ. آنها حتی همه‌شان بر علیه من بودند و نامه‌هایی که منتشر کردند همین را نشان می‌دهد. در یک مقطع که همه به ما حمله کردند هیأت رئیسه نیز دست به دست همه داد و در این حمله با سایر حمله کنندگان به فدراسیون همراه شد. اما در این فضا تنها کسی که از من حمایت کرد مجمع فدراسیون فوتبال بود.

 همین مجمع نیز جدیدا شما را تحت فشار قرار داده است.

یک نفر و دو نفر که همه مجمع نیستند. مجمع آن کسی بود که به فرد مورد اطمینانش رأی داد پس تنها دلخوشی من نیز همین حمایت مجمع است، حتی هیأت رئیسه من از من حمایت نکرد.

 

 

 فکر می‌کنم بزرگ‌ترین آزار شما این است که وزارت ورزش با شما نیست و یا بهتر بگوییم دولت با شما نیست. یعنی به نظر می رسد دولت امسال خیلی شما را اذیت کرد.

دولت که به ما کاری نداشته است اما واقعیت این است که بالاخره به هر دلیلی وزارت ورزش با ما موافق نبوده است و شاید هنوز هم نباشد و دلایل آن را هم نمی‌دانم.

 چرا این مشکل وجود دارد؟ آقای وزیر با شخص شما مشکل دارد و یا مورد دیگری هست؟

این را دیگر شما به عنوان خبرنگار باید کنکاش کرده و در آورید. ما از قبل با آقای گودرزی دوست بودیم و در ارتباط بودیم اما او هم یک چیزهایی را از بیرون و کل کلان فوتبال می‌بیند و شاید می‌خواهد آنها را منعکس کند اما در هر صورت ما آنطور که باید از نظر مالی حمایت شویم، نمی‌شویم. بالاخره دیدگاه‌های مختلف وجود دارد و آنها هم دستشان بسته است اما می‌توانند حمایت کنند.

 حداقل که می‌توانند حمایت معنوی کنند؟

اصلاً هر نوع حمایتی، از طرف دیگر خواسته مردم فوتبال است و نمی‌توان در مقابل آن جبهه گرفت و ایستاد. فوتبال ما به بیماری عدم حمایت مبتلا شده و این عدم حمایت از یک جا ریشه گرفته و به همه جا ریشه دوانده است. این ریشه به مجلس و سایر نهادهای نظارتی رفته است و حتی نهادهای صنعتی و نهادهای تبلیغاتی چون وقتی از یک جا هجوم می‌آورند پس بقیه هم فکر می‌کنند که حتماً یک موردی وجود دارد. در حال حاضر هم همه فکر می‌کنند حتماً چیزی وجود دارد که پولی به خارج از کشور انتقال داده شده است. بنابراین اینها فوتبال را دچار یک بیماری کرده است که این بیماری اگر الآن هم بروز نکند به طور حتم تا یکی دو سال دیگر سر باز می‌زند. الآن کفاشیان سرحال و شاداب است اما یک سال دیگر همین بیماری او را می‌اندازد.

 یکسری ایرادات هم آقای رسایی از فدراسیون فوتبال گرفته بود.

این افراد که نمی‌دانند در فوتبال چه خبر است و فقط مسائل را می‌شنوند و به دروغ مسائلی را می‌گویند، سپس مسائل نیز خیلی بد عنوان می‌شود. مثلاً یک موقع می‌گویند فلان اندازه پول به خارج از کشور انتقال داده شده است. سالی 40میلیارد دلار پول به خارج از کشور انتقال داده می‌شود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما اینجا همه حساس شده‌اند. هرچند که این انتقال هم دو نوع است اول اینکه به جیب کفاشیان ودر حساب شخصی‌اش می‌رود و نوع دوم آن این است که هزینه‌های خارجی‌اش را انجام می‌دهد تا پول مربی‌اش را بدهد بنابراین در سیستم ما نه خوردنی بوده است و نه کارهای اینچنینی اما همیشه زجر کشیده‌ام که خواسته مردم را دیده‌ام و ضعیف کار کرده‌ام. شاید خیلی‌ها بگویند بیخود کار کرده‌ای اما این در خط مشی من نیست که وقتی جمهوری اسلامی را قبول دارم ولایت و مملکت را قبول دارم، اینجا را بدون تکلیف رها کنم و بروم. همیشه هم به بالادستی‌ام گفته‌ام اگر خواستی که من را تغییر دهی این موضوع هم اصول و راه خود را دارد. شما نمی‌توانی بگویی که این فرد برود و پس از آن 6 ماه تا یک سال این مجموعه به هم ریخته شود که این اصلاً درست نیست.

 شاید وقتی شما همیشه با خنده با همه مسائل روبرو می‌شوید و کمتر عصبانی می‌شوید چنین مشکلاتی هم بروز می‌کند.

آن طور هم باشد باید همیشه دعوا کنم در این صورت مردم چه گناهی کرده‌اند. ورزش یعنی نشاط، شادی و شور و حال و نمی‌توان فقط با دعوا آن را پیش برد.

 شما تا چه اندازه در بین مردم هستید؟

یک زمان‌هایی به میدان تره‌بار می‌روم و به من می‌گویند مگر میوه نداری که به اینجا آمده‌ای؟!

 

‌ پس از جام جهانی و جام ملت‌ها در برخوردی که با مردم داشتید، آنها از شما چه خواستند؟

مشت نمونه خروار است. امسال سال سختی داشتیم اما خوشبختانه هم جام جهانی و هم جام ملت‌ها برخوردهای مردم و بازخوردهای آنها را دیده‌ام و آنها از تیم ملی راضی بودند. من هم به خواست آنها عمل کردم.

واقعاً تیم ملی شما را راضی کرد؟‌ اینکه به آرژانتین باختیم و به خیابان ریختیم برای شما راضی‌کننده بود؟

من را راضی نکرد، هیچ وقت از شرایط فوتبالمان که در آن هست راضی نیستم چون توقع مردم و شایستگی آنها خیلی بیشتر از اینهاست. پس باید فوتبالمان خیلی بهتر باشد اما ابزارهای ما فراهم نیست ضمن اینکه رقیب هم زیاد داریم.

فارس: قبول دارید که در جام جهانی هیچ پیشرفتی نداشتیم؟

چرا، شما ببینید روزی که کی‌روش را آوردیم در رده پنجم آسیا بودیم اما الآن دو سه سال است که در رده اول باقی مانده‌ایم و اینها یعنی اعتبار. بازی ایران و آرژانتین برای ما یک اعتبار بود. چون آرژانتینی‌ها به واقع در دقایق پایانی گریه‌شان گرفته بود و دست آخر هم یک گل زدند.

 اما امروز کی‌روش به قدری بزرگ شده که فدراسیون فوتبال را هم تحت الشعاع خود قرار داده است.

درست است اما مواردی که گفتم هم تشخیص مردم است. چرا که در کشور ما یک جمعیت بزرگی طرفدار فوتبال همه کارشناس فوتبال هم هستند. این کارشناسی‌ها بی‌ربط هم نیست و خیلی جاها به مسائل مربوط است چون آنها فوتبال را می‌شناسند. بنابراین سعی کردیم یک مقدار در این بخش‌ها به خواسته آنها عمل کنیم.

 این موضوع کار شما را برای مدیریت کی‌روش سخت‌تر نکرد؟

100درصد. کی‌روش از لحاظ بد اخلاقی و رفتاری به گونه‌ای است که شاید خیلی از فدراسیون‌ها او را تحمل نکنند اما ما به خاطر فوتبالمان می‌گوییم نه و باید با او کنار بیاییم و با او جلو برویم. البته او به تجربه و شناخت و تسلط به دست آورده و بهتر است که چنین اتفاقی بیفتد. شما گذشته را ببینید که برخی مربیان قبلی را قبول نداشتند و مردم هم طرفدارشان نبودند و همین موضوع یک عدم انسجام در تیم ملی به وجود آورده بود. اما امروز ببینید که همه او را قبول دارند و چه انسجام خوبی در تیم ملی حاکم است و با جان و دل کار می‌کند. این یک مورد خوب است و یک ارزش محسوب می‌شود.

‌اما شکافی که بین کی‌روش و برخی مربیان وطنی از جمله امیر قلعه‌نویی و یا حمید درخشان وجود دارد نگران‌کننده است هرچند که به نظر می‌رسید به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال می‌توانستید بهتر این اختلافات را مدیریت کنید.

چرا می‌شد بهتر مدیریت کرد اما در فدراسیون فوتبال قبل از اینکه بخواهی خیلی مسائل را مدیریت کنی آن موضوع از دستت در رفته است وقتی که افراد مدام پاسخ هم را می‌دهند دیگر فرصتی برای مدیریت نمی‌ماند. ما به کی‌روش گفتیم که درست نیست بخواهید این صحبت‌ها را مطرح کنید و باید با مربیان داخلی جلسه بگذارید اما قبول دارم که فدراسیون هم باید مدیریت کند. در واقع مربیان داخلی و مربی تیم ملی باید با هم هماهنگ و همدل باشند که این موضوع هم با گذاشتن جلسات متعدد حل می‌شود که این موضوع در گذشته کمتر وجود داشته است. اما تصمیم گرفته‌ایم برای جام جهانی بعدی به طور حتم این جلسات را بیشتر برگزار کنیم یعنی اینکه کی‌روش با مربیان باشگاه‌ها جلسه بگذارد و طرفین بر سر یک میز نشسته و با هم بحث کنند.

البته آقای کی‌روش هم نباید خودش را برتر از آنها بداند، آقای قلعه‌نویی هم کارنامه خوبی دارد و روزی مربی تیم ملی بوده و با باشگاهش قهرمانی‌های زیادی به دست آورده و این تجاربش بسیار ارزشمند است و حتی می‌توان او را صاحب سبک نامید. بنابراین کی‌روش نباید خودش را از قلعه‌نویی برتر بداند و حتی از آقای درخشان هم نباید برتر بداند. در واقع معتقدم که هیچکس نباید خودش را برتر از فرد دیگری بداند چون جامعه دوستش دارد. البته خود آقای قلعه‌نویی باید بیاید و به تیم ملی کمک کند در واقع نباید اینطور باشد که اگر از من بدش می‌آید آن را به کل فوتبال سرایت دهد. ا اگر هم انتقادی دارد آن انتقاد را به من بکند اما به فوتبال هم کمک کند.

 

 

 نیش‌دارترین انتقادی که امسال متوجه شما شد چه بود؟‌

یکی از چیزهایی که اخیراً‌ انتقاد شد همین بحث انتقال پول و مسائلی بود که برخی‌ها مطرح کردند که این حرف‌ها بسیار بد است. حتی من که هیچگاه به رسانه‌ها زنگ نمی‌زنم و تندی نمی‌کنم در روزهای اخیر دو سه بار این کار را انجام دادم که مسائلی که وجود ندارد را پخش می‌کنند. جالب اینکه این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که در بحبوحه بردن و خوردن خیلی‌هاست و فکر می‌کنند اینجا هم از این خبرها وجود دارد. در حالیکه اینها اصلاً‌ پول و رقمی نیست که بخواهی ببری و آن را بخوری و جالب اینکه یک قران پول در اینجا را صد نفر نظارت می‌کنند. اگر یک زمان یک موضوعی وجود داشته باشد می‌توانند آن را نقد کنند اما واقعاً یک زمان‌هایی چیزی وجود ندارد که به آنها پرداخته می‌شود که این موضوع بد است.

 یکی از انتقادهایی که به فدراسیون می‌شود سازوکار انتخاب نفرات در کمیته‌هایی مانند کمیته فنی و کمیته جوانان است. تا چه اندازه برای انتخاب اعضای این کمیته‌ها دقت و نظارت می‌شود. در واقع چه راه و روش‌هایی برای این انتخاب‌ها وجود دارد؟‌

قبلاً آقای آیت‌اللهی رئیس کمیته فنی بود و قبل‌تر از او هم آقای محصص در این کمیته قرار داشت و من بارها به او و معینی گفته‌ام به عنوان محورهای این کمیته اگر احساس می‌کنید که کسی می‌تواند به شما در کمیته فنی کمک کند حتماً از آنها استفاده کنید که آنها هم این کار را انجام داده‌اند اما خودشان اعتقاد دارند که شاید زیاد شدن تعداد نفرات در کمیته فنی نتواند کارایی لازم را داشته باشد.

 به طور مثال فرهاد مجیدی پیشنهاد چه کسی بوده است، البته گفته می‌شود مجیدی با توصیه شما به کمیته فنی راه پیدا کرده است.

تحمیل نبود، مجیدی آدم با لیاقتی است که در زمینه مربیگری کار می‌کند و هم در کمیته فنی حضور دارد. ما حتی می‌خواستیم مهدوی‌‌کیا را بیاوریم که او به هر دلیلی قبول نکرد و گفت آمادگی‌اش را ندارد. باید در کمیته فنی و توسعه‌مان فردی حاضر می‌شد که در حال طی کردن دوره‌های مربیگری است و باید از حضور افراد با سابقه و محبوب نیز بهره می‌بردیم که به همین منظور از مجیدی استفاده کردیم.

 نگفتید مجیدی با توصیه شما آمد؟‌

من خیلی‌های دیگر را هم پیشنهاد دادم.

 اما مجیدی پس از بازی‌های تیم ملی در صفحات شخصی‌اش خیلی از کی‌روش حمایت کرد و این شائبه وجود دارد که به خاطر همین حمایت‌ها به کمیته فنی آمده است.

مجیدی شخصیتی دارد که خیلی‌ها او را دوست دارند و توانایی‌اش را هم دارد ضمن اینکه فوتبال خوبی هم بازی کرد. در حال حاضر هم کلاس‌های مربیگری را می‌رود. من حتی به کمیته فنی گفته‌ام اگر مجیدی می‌تواند در تیم‌های پایه یا رده‌های بالاتر کمک کند هم حتماً از او استفاده کنید. بالاخره باید به آنها فضا داد تا در کنار مربیان خوب قرار بگیرند و فرصت پیدا کنند تا خودشان را نشان دهند. مجیدی از شایسته‌های فوتبال کشور بوده و طرفداران زیادی هم دارد.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که مجیدی را آوردید تا از محبوبیتش استفاده کنید.

خیر اینها سرمایه‌های فوتبال کشور هستند و اینطور نیست.

 چرا از نام مهدی‌کیا به راحتی گذشتید؟

مهدوی‌کیا را آوردیم و یک سال هم در کنار ما در کمیته جوانان بود و با ما کار کرد و پس از آن هم پیشنهاد حضور در کمیته فنی را به مهدوی‌کیا دادند که قبول نکرد و من هم نمی‌توانم کسی را مجبور کنم و نیازی هم ندارم که بخواهم از جنبه تبلیغاتی کسی استفاده کنم و بالاخره من بالاترین مقام فوتبالی کشور هستم و کارم را می‌کنم و جلو می‌روم و از همه کسانی هم که بخواهند به نحوی با ما همکاری کنند استقبال می‌کنم و به آنها کمک هم می‌کنم.

 

 

در سال 93 پس از مدت‌ها شاهد تغییر و تحول در فدراسیون فوتبال بودیم و نواب رئیس و دبیر فدراسیون جای خود را به افراد دیگری دادند. سؤالات در این بخش زیاد است یکی از آنها این هست که وزارت ورزش شما را تحت فشار گذاشت تا در ازای این تغییرات، منابع مالی را به تیم ملی تزریق کند. آیا واقعا تحت فشار این تصمیمات را گرفتید؟

خیر. البته نظراتی بود که تغییراتی انجام شود اما بازدید از تیم و پاداش‌هایی که اهدا شد جزو برنامه‌ها بود.

البته شنیده شد که شروط کمک کردن به تیم ملی همین تغییرات بود.

خیر چنین شرط‌هایی نبود. اما آنها توصیه کرده بودند تغییراتی را در زیرمجموعه‌تان انجام دهید که ما دیدیم این توصیه‌ها درست است و تغییراتی دادیم. البته شما هم تغییرات را به چشم منفی نگاه نکنید بلکه گاهی این تغییرات می‌تواند باعث رشد و توسعه شود چون تفکرات جدید به میان می‌آید. به طور مثال از خانم عرب‌عامری راضی هستم که نائب‌رئیس بانوان شده است.

 البته یک نقد هم به ایشان وارد است مبنی بر اینکه در سفرهای تیم‌های ملی که نواب رئیس بانوان در هیأت‌ها به جای سرپرستان تیم ملی به سفرها می‌فرستد.

این هم یک سیاست است. عرب‌عامری سال‌های سال در ورزش قهرمانی کشور فعالیت داشته است و این یک سیاست است و خودمان در دو میدانی این کار را می‌کردیم. اگر هزینه داشته باشیم هم سرپرست را می‌فرستیم و هم نائب‌رئیس استان‌ها را و هم نفرات اضافه‌تر را.

 شایعاتی مطرح شده مبنی بر اختلاف شما با دبیرکل جدید. این موضوع چقدر صحت دارد؟

اصلا چنین چیزی نیست ما هنوز کار را آغاز نکردیم که بخواهیم به اختلاف بخوریم. در همین مدت کوتاه دو سه بار هم همدیگر را ندیدیم و هیچ اختلافی با هم نداریم.

 اختیاراتی که به آقای نبی دادید را به آقای اسدی هم می‌دهید؟

بله به صورت کامل. به اسدی توصیه کردم در فضای فوتبال وارد شده و مسائل را از نزدیک ببیند. با دقت جلو برود.

این شایعه که اسلامیان و اسدی به فدراسیون فوتبال آمدند تا مجمع را به سمتی ببرند که خروجی‌اش برکناری شما باشد را چقدر قبول دارید؟

اصلا قبول ندارم. چون اسلامیان را خودم آوردم.

 

 

اما گفته می‌شود او گزینه دولت و وزارت در فدراسیون فوتبال است.

ایشان آدم بانفوذی است و در فوتبال هم بوده است. من تا به حال با او از نزدیک کار نکردم اما با تماس‌های زیادی که از گذشته با او داشتم متوجه شدم دیدگاه‌های اسلامیان توسعه فوتبال کشور است و دیدگاه‌های کلانی در این زمینه دارد.

پس به گونه‌ای ریسک کردید و او را آوردید. البته شاید هم به خاطر مشکلات مالی او به مجموعه فدراسیون اضافه شد؟

خیر باید فضایی برای افراد توانمند فراهم شود. به طور مثال در حال حاضر آقای کاشانی را آوردیم و به خوبی کار می‌کند و جلو می‌رود و بار سنگینی را از روی دوش ما برداشته است. انشاءالله فضایی را برای آقای اسلامیان درست می‌کنیم و به مجموعه ورورد کرده و بتواند به ما کمک کند. سال آینده نیز که مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود، مجمع عملکرد افراد را می‌بیند و عملکرد خودم را می‌بیند و اگر نظرش این است که به جای من یک فرد دیگر می‌تواند بهتر کار کند او را انتخاب می‌کند و من هم از این موضوع استقبال می‌کنم.

 اما بعید است شما از این موضوع استقبال کنید. چون شما راه‌حل جای پایی که به دست آورده‌ای را از دست نمی‌دهید.

حالا صبر کنید و ببینید.

یک شایعه دیگر؛ می‌گویند محمود اسلامیان قرار است در فدراسیون فوتبال جایگزین شما شود.

اگر این اتفاق بیفتد او آدم مناسبی است. واقعیت این است که اگر کسی بخواهد اینجا فعالیت کند این فضا برایش فراهم است ضمن اینکه اسلامیان آدم شایسته و توانمندی است و توان اداره فدراسیون و بالاتر از آن را هم دارد.

 فریده شجاعی حدود یک سال با شما اختلاف نظر داشت. چرا همان زمان تغییرات را در قبال وی لحاظ نکرده و نائب‌رئیس جدید در حوزه بانوان نیاوردید؟

سال گذشته که من مجمع نداشتم و چون مجمع به او رای داده بود باید این تغییر را در مجمع به رای می‌گذاشتیم و اصولا باید موافقت مجمع را کسب می‌کردیم. اگر من می‌توانستم او را تغییر دهم شاید 5 ماه قبل از مجمع این کار را می‌کردم ولی باید به مجمع می‌رفت مگر اینکه خودش استعفا می‌کرد که خودشان هم این کار را انجام نمی‌داد.

 در مورد همکاری با آقای نبی کمی صحبت کنید. به نظر می‌رسد آقای نبی و کشوی جادویی معروف‌شان در این سال‌های اخیر به اندازه کافی سر و صدا کرده باشد. اصولا فدراسیون فوتبال کشوی جادویی دارد؟

خیر. هیچ کشوی جادویی در فدراسیون فوتبال نیست.

 

 

 اما آراء کمیته انضباطی یک زمان‌هایی بدجوری فدراسیون فوتبال را زیر سؤال می‌برد.

یک زمان‌هایی است که کمیته انضباطی و رکن قضایی فدراسیون مستقل است و رای خود را صادر می‌کند اما از نظر مدیریتی و توجه به مسائلی که در فوتبال می‌گذرد به طور مثال دبیرکل رای را ملاحظه کرده و می‌بیند که امکان دارد این رای مشکلاتی را ایجاد کند دوباره با رئیس کمیته انضباطی مشورت کرده و مطالبی که باید به عنوان شاهد و آثار حکم بگوید را هم بیان می‌کند که اگر رکن قضایی قانع شد که تغییراتی در رای داده می‌شود اما اگر قانع هم نشدند حکم خود را صادر می‌کنند و کار را پیش می‌برند. من هم همین روال را برای این قضیه گذاشته ام.

 به نظر می‌رسد آقای نبی در این خصوص کمی با مصلحت‌اندیشی قضایا را پیش می‌برد و برخی آراء تیم‌های خاص به نحوه دیگر صادر می‌شد.

نبی افکار خاص خودش را داشت و یک جاهایی تند بود و یک جاهایی هم نرم بود. هر چند که نرمش بیشتری داشت و سعی می‌کرد با مدیریت خیلی هماهنگ باشد.

 هیچگاه از دست نبی عصبی شدید؟

عصبانی که خیر اما گاهی ممکن بود اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما در مجموع از کار او راضی بودم و همانطور که در مورد تغییرات، معتقدم که باید یک روز خودم هم بروم و یک نفر دیگر به جای من بیاید، در سمت‌های دیگر هم چنین است و نفرات جدیدتر می‌تواند مفیدتر باشد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال استقلال دارد؟

بله چرا نداشته باشد.

 اما در همین کمیته، رئیسش یعنی حسن‌زاده چندی پیش قهر کرد و چند روزی را به سر کار نیامد.

فهر که نبود او ترجیح داد چند روزی استراحت کند و سپس هم به دفتر کارش برگشت.

 اما وقتی رای در همین فدراسیون شکسته می‌شود باید هم دلخور شود.

شکسته که نمی‌شود اما آیا منظورتان رای کرار است؟

کرار یک نمونه بارز و مشخص است.

باز هم تاکید می‌کنم وقتی یک رای داده می‌شود مدیریت فدراسیون تبعات آن را گوشزد می‌کند ومشورت‌هایی می‌دهد که کمیته انضباطی هم بررسی می‌کند و اگر مغایر با قانون نباشد آن را تغییر می‌دهد. در هر صورت اگر فشاری هم باشد پس از کلی صحبت و سر و کله زدن سعی می‌کنیم اگر مسائل برخلاف قانون نباشد آن را حل کنیم.

 

 

فضا را تغییر دهیم و به سمت مسائل مربوط به تیم ملی و به خصوص کی‌روش برویم. اولین سؤال در این بخش، کی‌روش چه زمانی برمی‌گردد؟

او هفته آینده حتما باز خواهد گشت.

مگر قرارداد کی‌روش تا جام‌جهانی تمدید نشده است. پس چرا این روزها دوباره می‌‌گویید کی‌روش قراردادش را تمدید کرده است.

خیر بحث تمدید مطرح نیست و این صحبت‌ها اشتباه است ما هم صدبار گفته‌ایم اما باز هم برخی هر طور بخواهند می‌نویسند. البته او گفته بود اگر امکانات فراهم نشود قصد دارم بروم که ما گفتیم بمان و امکانات را برایت فراهم می‌کنیم. بالاخره ما هم باید از این حربه استفاده کنیم.

 شما باور کردید که کی‌روش از ژاپن پیشنهاد دارد.

خیر.

 به خودش هم گفتید؟

او را هنوز ندیدم که این حرف را بگویم و البته نیازی هم نیست که چنین موضوعی را با او مطرح کنم.

اگر بخواهد بازارگرمی کند به رویش نمی‌آورید؟

خیر نیازی نیست من فقط کافی است یک تماس با رئیس فدراسیون ژاپن بگیرم و از او سؤال کنم که آیا چنین قصدی داری هر چند که او چنین کاری را انجام نمی‌دهد. من به اندازه‌ای با او دوست هستم که فکر نمی‌کنم بخواهد این کار را انجام دهد و بعید است بدون صحبت با من بخواهد به کی‌روش پیشنهادی بدهد.

اما شنیده می‌شود کی‌روش در صورتی که در ایران نماند گزینه قطعی تیم قطر است.

من از این موضوع مطلع نیستم و نمی‌دانم.

 اگربخواهد برود چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگر کی‌روش خودش بخواهد باید حدود 2-3 ماه به فدراسیون فوتبال خسارت بدهد اما اگر ما او را نخواهیم باید یک سال به او خسارت بدهیم.

 از عملکرد 5 ساله کی‌روش در تیم ملی راضی هستید؟

4سال و نیم است در تیم ملی کار می‌کند و از او راضی بودیم.

اما قرار بود با او تا فینال جام ملت‌های آسیا برویم.

درست است اما او بالاخره تیم را به جام جهانی برد و یک تیم منسجم درست کرد و تیم خوبی را نیز به جام ملت‌ها برد و ما نیز هر چیزی که پیش‌بینی می‌کردیم را نمی‌توانیم صد در صد محقق کنیم. آن هم در بازی فوتبال. چون در فوتبال با یک گل همه چیز عوض می‌شود اما در مجموع از عملکرد او راضی هستیم و کمیته فنی توسعه نیز از او رضایت کامل را داشته است.

 اگر مربی ایرانی هم بود این چنین از او حمایت می‌کردید؟

صادقانه می‌گویم صد در صد. من عادت دارم هر مربی که می‌آید تا پای جان از او حمایت می‌کنم.

‌برای ادامه همکاری در دوره جدید از کی‌روش تخفیف خواستید؟

با کی‌روش در همان زمان قرارداد بستیم و تخفیف دیگر در آن نیست. قرار بود پس از حام ملت‌ها اگر او را نخواستیم اعلام کنیم که او را خواستیم و به طور حتم با کی‌روش ادامه همکاری خواهیم داشت و وی تا جام جهانی 2018 در تیم ملی خواهد بود.

‌تکلیف مربی ایرانی در کادر فنی تیم ملی به کجا رسید؟

مربی ایرانی هم باید به تیم ملی اضافه شود.

 خداحافظی نکونام در بازی با سوئد و دستیاری‌اش در تیم ملی چه اندازه صحت دارد؟

در مورد مربی ایرانی کمیته فنی نظراتتش را داده و افرادی را هم پیشنهاد کرده است و آنها خواسته‌اند یک مربی در تیم ملی باشد که هم مربیگری کرده باشد و هم بتواند با کی‌روش تعامل کند. نکونام که فعلا بازیکن است و من در جریان مربیگری او نیستم.

به نظر می‌رسد کار کردن ایرانی‌ها با کی‌روش یک مقدار سخت است. چون هیچ ایرانی نتوانسته با او کار کند.

اتفاقا کی‌روش با دستیاران ایرانی سخت کار می‌کند اما ما باید بخواهیم تا او یک مربی ایرانی را در تیم ملی اضافه کند اما نباید این طور هم باشد که کی‌روش فکر کند ما یک نفر را به تیم ملی فرستاده‌ایم تا مراقب او باشد و در کارهایش نظارت کند. به همین دلیل باید با تفاهم با کی‌روش این کار را انجام دهیم.

 خود او پیشنهادی دراین مورد هنوز نداده است؟

هنوز خیر.

 به عنوان رئیس فدراسیون قبول دارید کاپیتان تیم ملی دیگر کارایی لازم را ندارد؟

خیر. این یک موضوع فنی است و به نظر آقای کی‌روش ربط دارد. کی‌روش هیچ گاه صلاحدید تیمش را به صلاحدید شخصی ترجیح نمی‌دهد و همیشه هم چنین چیزی را نشان داده است که بخواهد به خاطر یک شخص، تیمش را خراب کند و هر جا که به نفع تیم باشد عمل می‌کند.

 

 

کی‌روش برخی مواقع طوری رفتار می‌کند که شخصیت شما هم زیر سؤال می‌رود. از این رفتار او ناراحت نمی‌شوید؟

بالاخره او هم یک عیب‌هایی از لحاظ اخلاقی دارد و عصبانی می‌شود و یک جاهایی نمی‌تواند خودش را کنترل کند. اما واقعیت این است که بیشتر ار ایرانی‌ها از پرچم ایران دفاع کرده و عرق خودش به تیم ملی را به خوبی نشان داده است.

اینها یک نمایش نیست؟

اگر نمایش هم باشد به هر حال آن را نشان داده است.

ناراحتی علی کریمی بر سر چه بود و چرا از تیم ملی رفت؟

خدا شاهد است نمی‌دانم چون به این موضوع ورود نکردم.

‌کریمی تنها مربی‌ای بود که رفت و کی‌روش هم علیه او صحبت نکرد.

درست است نه کی‌روش در این خصوص صبحت کرد و نه کریمی. البته علاقه‌ای هم نداشتم که به دنبال این موضوع بروم و بخواهم موشکافی کنم که چرا این اتفاق افتاده است.

 مجمع فدراسیون فوتبال چه زمانی تشکیل می‌شود؟ بر سر این موضوع هم حرف و حدیث زیاد است.

برای مجمع باید یک راهکار درآورد. نمی‌توان همین طوری آن را تشکیل داد.خیلی از مسائل را صاف کرده و به حسابرس داده‌ایم تا به آن رسیدگی کند. از حسابرس مورد اعتماد مجمع خواستیم تا حسابرسی لازم را کرده تا بتوانیم قبل از عید مجمع را برگزار کنیم. در صورتی که حسابرسی‌ها شود سریع هیأت رئیسه را تشکیل داده و پس از امضای صورت مالی، مجمع را تشکیل خواهیم دید که دستور جلسه در این مجمع، 2 انتخابات است و یک مورد هم تائید صورت مالی.

 چه کسی سرپرست تیم ملی خواهد شد؟

فعلا مشخص نیست و هنوز کسی را انتخاب نکردیم.

 برای میزبانی جام ملت‌های آسیا چه برنامه‌ای دارید؟

می‌خواهم به این منظور از قبل از اعزام میزبان جلسه‌ای را با رئیس AFC برگزار کنم. به همین منظور راهی بحرین می‌شوم تا با شیخ سلمان دیدار کنم تا به صورت ویژه در مورد میزبانی جام ملت‌های آسیا صحبت کنم تا بتواتم این میزبانی را بگیریم. در حال حاضر AFC نظر نهایی را از ما خواسته تا در مورد مسائل مربوط به بانوان و برخی مسائل دیگر نظر خود را اعلام کنیم که ما هم از آنها می‌خواهیم کار را سخت نگیرند چون این کارها به مرور درست می‌شود.

شما ترجیح می‌دهید نائب‌رئیس AFC شوید یا میزبانی جام ملت‌ها به ایران برسد؟

این موضوع دو بحث متفاوت است و با نائب‌رئیسی فرق دارد. برای نائب‌رئیسی AFC در منطقه جدید توافقات حاصل شده تا بنده به عنوان نائب‌رئیس به AFC معرفی شوم و ثبت‌نام لازم را هم کرده‌ام. ضمن اینکه ار هز کشور فقط یک نفر می‌تواند برای نائب رئیسی یا هیأت اجرایی ثبت‌نام کند که بنده این کار را انجام دادم. اما میزبانی جام ملت‌ها فرق دارد و این موضوع برای 4 سال آینده است و هزینه‌ها را خود AFC خواهد داد و ما هم یکسری امکانات لازم را داریم.

 چگونه می‌خواهید بانوان را به ورزشگاه راه دهید؟

بانوان خارجی می‌توانند به ورزشگاه بیایند.

 آیا این اجحاف در حق زنان ایرانی نیست؟

فعلا که این موضوع امکان‌پذیر نیست و به ما هم ارتباطی ندارد.

 

 

بزرگترین مشکل برای میزبانی جام ملت‌ها در سال 2019 چیست؟

همه امکانات را داریم و به همه سؤالات هم جواب دادیم.

 پس چرا رسانه‌های اماراتی طوری روی اخبار مانور می‌کنند که امارات به عنوان میزبان جام ملت‌های 2019 انتخاب شده است.

نمی‌دانم شاید آنها بخواهند لابی کنند و یا در ازای امکاناتی، میزبانی را بگیرند. این تصمیم باید در هیأت رئیسه گرفته شود.

بزرگترین دغدغه شما گرفتن میزبانی است؟

بله همین طور است.

 چرا انتخابات در کشور رئیس AFC برگزار می‌شود؟

اصولا چنین است و انتخابات بن‌همام هم در قطر برگزار شد. شیخ سلمان در حال حاضر تنها کاندید AFC است و اصولا این افراد در کشور خودشان انتخابات را برگزار می‌کنند.

 در انتخابات فیفا از بلاتر حمایت می‌کنید یا فیگو؟

از بلاتر چون تجربه بیشتری دارد و کاربلد و وارد است.

 قرار است بلاتر به ما امتیازی بدهد؟

امکانات خاصی نداده هر چند نیازی به لابی هم با او نیست.

 بهتر نیست از یک تفکر جدید حمایت شود. چون بلاتر یک سیستم مافیایی دارد.

در سطح آسیا فعلا بیشتر کشورها به دنبال حمایت از بلاتر هستند.

چرا پرونده عبدالزهرا در همان جام ملت‌ها پیگیری نشد؟

در آن زمان هم اعتراض کردیم تا ما به جای عراق صعود کنیم اما حالا هم ماجرا را پیگیر هستیم و حالا که دوپینگی بودن عبدالزهرا قطعی است. موضوع را در کمیته استیناف مطرح کردیم تا به اعتراض ما رسیدگی شود.

چه راهکاری برای مشکل ملی‌پوشان سرباز دارید؟

فعلا که مجلس قانون گذاشته است که سربازان غایب بتوانند جریمه بدهند و بعد هم این دسته از بازیکنان مشکل خود را حل می‌کنند ما هم به دنبال حل آن هستیم.

 اما مشکل پولادی خیلی حاد بود و به ایران هم برنگشت.

قرار نبود به ایران برگردد. مجوز بازی برای او صادر شد و در حال حاضر هم باید قراردادش با قطر تمام شده و به ایران برگردد چرا که قرارداد چند میلیاردی با تیمش دارد و باید به آن پایبند باشد.

 مطمئنید به ایران بازمی‌گردد؟

صد در صد. اگر عاقل باشد باید این کار را انجام دهد.

 تکلیف سردار آزمون و جهانبخش به کجا رسید؟ این دو باید تیم ملی امید را همراهی کنند یا تیم بزرگسالان را؟

حتما تیم امید چون این تیم اولویت اول من است و با کی‌روش صحبت می‌کنیم که این دو نفر را به تیم امید بدهد و باید این موضوع را قبول کنند چون اولویت اصلی‌مان تیم امید است و مگر می‌توانند قبول نکنند.

یک سوال متفاوت، در روز چند تا میس‌کال دارید؟

بستگی دارد تا یک روزهایی که یک اتفاق خاص افتاده و نیاز به پاسخگویی من است حدود 300 میس‌کال هم دارم. من حتی تمام پیامک‌هایی که برایم می‌آید را می‌خوانم حتی اگر از نوع تبلیغاتی باشد.

 صفحه اجتماعی در اینترنت ندارید؟

خیر هیچ صفحه‌ای ندارم چون اصلا وقتی ندارم.

 چه آرزویی برای سال 94 دارید؟

صعود تیم ملی المپیک 2016 ریو و انشاءالله این اتفاق بیفتد.

 طرفدار کدام تیم باشگاهی در جهان هستید؟

اصلا وقت نمی‌کنم بازی‌ها را ببینم. اینقدر فوتبال به من استرس وارد می‌کند دیگر مجال این کارها نمی‌ماند.

اگر از فوتبال بروید به دو و میدانی بازخواهید گشت؟

خیر به دنبال دو و میدانی نمی‌روم و به خانه خواهم رفت. دیگر پیر شده‌ام و برایم بس است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین