تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
plusresetminus
به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی ، به عنوان مادر صنايع در جهان لقب گرفته است . گرچه این عنوان در دهه 50 تا 70 ميلادی در كشورهای پيشرفته جهان از نمود بیشتری برخوردار بود با این حال حفظ اين صنعت تاثيرگذار نيازمند شناخت وتحليل وضعيت عموبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی ، به عنوان مادر صنايع در جهان لقب گرفته است .
۰
کد مطلب : ۷۱۴۰۵
صنعت خودرو از تهدیدها تا فرصت های پیش رو

 گرچه این عنوان در دهه 50 تا 70 ميلادی در كشورهای پيشرفته جهان از نمود بیشتری برخوردار بود با این حال حفظ اين صنعت تاثيرگذار نيازمند شناخت وتحليل وضعيت عمومی وشناخت فرصت ها وچالش های آن است.
بر همین اساس اگر نگوییم این صنعت به عنوان صنعت برتر می باشد، میتوان از آن به عنوان صنایع ممتاز جهان یاد کرد که تا کنون جایگاه ویژه خودرا در بین دیگر صنایع مهم جهان حفظ نموده است.
صنعت خودروسازی ایران نیز از این قائله مستثنا نیست.صنعتی که در این کشور طی هشت سال گذشته با افت و خیزهای فراوانی مواجه بوده و نتوانسته آنچه که در توان دارد را نشان دهد.
این صنعت مهم که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از آن به عنوان ستون اقتصادی کشور نیز یاد می شود همواره دچار مشکلاتی بوده که رفع آن مشکلات نتیجه ای جز پیشرفت و شکوفایی این بخش صنعتی مهم را به همراه نخواهد داشت.
به عقیده بسیاری از کارشناسان متاسفانه طی چندسال اخیر صنعت خودروسازی کشور به دو دلیل عمده پیشرفته قابل ملاحظه ای نداشته است.شناخت و ایجاد فرصت ها و همچنین مقابله با تهدید ها دو دلیل عمده مشکلات به وجود آمده در این صنعت می باشد.
حال اینکه این فرصت ها چیست و چگونه به وجود می آید تحلیل کلی و شناخت هر چه بیشتر از این صنعت را می طلبد.
درک این ماجرا که پیشرفت مهمترین صنعت کشور چه تاثیر به سزایی در چرخه اقتصادی کشور خواهد داشت و بسیاری از مشکلات جامعه را نیز رفع خواهد نمود از یک سو و پیامدهای ناگوار و غیرقابل جبران عدم شکوفایی و همچنین ورشکستگی و نابودی این صنعت از سوی دیگر، از مهمترین موضوعات جهت شناخت و ایجاد فرصت ها به شمار می رود.


همواره با روی کار آمدن مدیران تکنوکرات در این حوزه، استراتژی هایی مفید در راستای پیشرفت این صنعت توسط همین مدیران ارائه می گردد که اجرایی شدن این استراتژی ها و از آن مهمتر چگونگی اجرای آن نسبت مستقیم با پیشرفت یا عدم پیشرفت خواهد داشت.

اگر بخواهیم از فرصت ها و ایجاد فرصت ها سخنی بگوییم سرمايه گذاری روی فرآيندها ، ابزارآلات و آموزش ها برای افزايش بهره وری، سرمايه گذاری در فن آوری اطلاعات، نوآوری درمحصولات ، خدمات وعمليات، سرمايه گذاری در فن آوری سبز، رشد تقاضا در بازارهاي نوظهور، رشد وارتقاء كيفيت ارتباطات بين سرمايه گذاران، مجاری و روش های جديد بازاريابی، همكاری بخش خصوصی ودولتی و ... همگی از فرصت های این بخش صنعتی به حساب می آیند که در رشد این صنعت بزرگ نقش اساسی و اصلی را ایفا می کنند.

هر یک از این سر فصل ها به خودی خود یک فاکتور مهم و اصلی در ارتقاء این صنعت به حساب می آیند اما سوال اینجاست چگونه باید این فرصت ها را به وجود آورد؟آیا صنعت خودرو به تنهایی و بدون حمایت های داخلی توان اجرا و نظارت بر این فرصت ها را دارا می باشد؟

حمایت از صنعت خودرو کشور در شرایطی که این صنعت روزهای خوبی را سپری نمی کند یک وظیفه ملی به شمار می رود.با وجود همه ی مشکلات باز هم دو خودروساز بزرگ کشور علاوه بر بازار های داخلی بازارهای خارجی خودر را نیز حفظ نموده اند که اگر حمایت ها از این صنعت آنطور که شایسته است صورت گیرد قطعا فرصتی به نام صادرات محصول به دیگر کشورها از رونق بیشتری برخوردار خواهد شد.
نباید بدون علم درست و به بهانه رقابتی کردن بازار این فرصت پیش رو صنعت خودرو را به جدی ترین تهدید این صنعت مبدل کنیم.واردات بی رویه خودرو در شرایط پیش رو از یک طرف و بحث و گفتگو در جهت کاهش تعرفه واردات به هزارو یک بهانه و بدون نظری کارشناسانه از طرفی دیگر، تیشه به ریشه این صنعت خواهد زد.

بدون شک تمام کشورهای پیشرفته جهان از اینگونه حمایت ها بهره برده اند تا به این جایگاه برتر در حوزه صنعت خودرو رسیده اند.

متاسفانه صنعت خودرو کشور نه تنها از حمایتی برخوردار نشد بلکه علاوه بر تحریم های نا عادلانه غربی از تحریم های داخلی هم آسیب جدی دید.

اعمال تحریم های کلان اقتصادی کشور مشکل عظیمی بود که مشارکت های بین المللی با کشورهای منطقه را به تعویق انداخت و این در حالی بود که خودروسازان و قطعه سازان داخلی کشور به رشد قابل توجه و سطح بلوغ مناسبی دراین زمینه رسیده بودند .

این تحریم ها و عدم حمایت ها همان مشکلاتی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه از آن به عنوان "تهدیدهای صنعت خودرو" یاد می کنند.

از اظهارات غیر کارشناسی متعدد گرفته تا عزل و نصب های سیاسی در سطح بالای مدیریتی که عمده آن در طی هشت سال گذشته صورت گرفته است.صنعتی که قرار بود رضایت مردم یک کشور را جلب کند کارش شده بود جلب رضایت عده ای!!!

دولت تدبیر و امید طی این مدت کوتاه قدم های مثبتی در راستای پیشرفت این صنعت برداشته است.مدیرانی که هم اکنون در راس دو خودروسازی بزرگ کشور قرار گرفته اند سابقه ای صنعتی و  درخشان را در کارنامه کاری خود به همراه دارند، اما پیشرفت این صنعت نیاز به همت و تلاش مضاعف به همراه حمایت های همه جانبه از این بخش صنعتی را دارد.

آنچه مسلم است با روی کار آمدن دولت جدید و تغییرات اساسی در سطوح بالای مدیریتی خودروسازی های کشور، شرایط مناسبی به وجود آمده تا با دیگر خودروسازهای موفق جهان تعامل بیشتری داشته باشیم و از این فرصت پیش رو در جهت رشد و ارتقاء صنعت خودرو کشور استفاده کنیم، اما اگر باز هم بخواهیم مثله گذشته غیرعلمی و غیرکارشناسانه عمل کنیم بدون شک این فرصت هم به تهدید دیگر در این صنعت مبدل خواهد شد ماننده آنچه که در گذشته دیدم.

 

بهنام وحیدی

منبع : میهن صنعت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین