تاریخ انتشارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
plusresetminus
حزب الله : کرج، شهری ناخواناست! این را در نخستین ورود به این کلانشهر در خواهیم یافت؛ وقتی که ساده ترین مسیرها با یک خطای ساده، به مسیرهایی پرپیچ و طویل تبدیل می شوند و عدم نصب مناسب تابلوهای مسیریابی شهری، نمی تواند راهنمای خوبی برای رسیدن مسافران و عابران به مقصد باشد.
۰
کد مطلب : ۱۶۳۱۸۰
کرج؛ خوانا می شود!/تابلوهای هدایت مسیر گم شده در پیچ و خم های شهر
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حس تلخ غریبه گی در خیابانی نا آشنا و اشتباه گرفتن زن یا مردی با شاکله ای مشابه پدر یا مادرمان، خاطره مشابهی از کودکی همه ماست. تجربه ای ناخوشایند که باید تکرار می شد تا مفهوم شناخت افراد را از نظر ظاهری و فیزیکی در ذهن مان جاگیر کند و بتوانیم مدیریت مناسب تری نسبت به خودمان در شرایط مختلف داشته باشیم.
 
امروزه «گم شدن» با آن مفهومی که از کودکی در ذهن داریم، چیزی است که با توجه به ابزار و امکانات الکترونیکی تقریبا بی معناست. امروز بیشتر افراد از یک سیستم الکترونیک هوشمند بهره می برند که امکان مکان یابی دقیق و تعیین مسیر را به بهترین و کم دردسرترین شکل ممکن به او داده و باعث می شوند افراد کمتر با مشکلی به نام گم شدن روبرو شوند. چه بسا گم شدن در شهرهایی که هم اکنون اغلب شکل یا مفهوم کلانشهری دارند، با توجه به سرعت بالای زندگی و ترافیک زیاد، به معنای عقب ماندن فرد از بسیاری امور و اهداف خود شده و ضررهای فراوانی را متوجه او می کند.
 
استفاده از اپلیکیشن های مکان یابی اگرچه بسیار راهگشا هستند اما هنوز استفاده از آنها در کشور ما میان همگان رایج نیست و هستند عده زیادی که نشانی ها و مکان ها را از روی تابلوهای شهری پیدا می کنند. اینجاست که اهمیت تابلوهای شهری و کیفیت آنها – چه از نظر مناسب بودن محل نصب، چه از نظر زیبایی شناسی و رعایت استانداردهای خطی و رنگی و شکلی – اهمیت پیدا می کند.
 
کرج، شهری ناخواناست! این را قائم مقام شهردار به طور ضمنی در گفته های خود با اصحاب رسانه عنوان کرد و اظهار داشت: در بدو ورودم به این شهر با تابلوهای غلط و نامناسب زیادی روبرو می شدم که استفاده از آنها به منزله دور شدن از مسیر یا حرکت در مسیر نادرست بود.
 
این را بسیاری از ما که ساکنان این کلانشهر هستیم نیز تجربه کرده ایم. چه بسا تابلوهایی که به جای رعایت فاصله قانونی از محل خیابان ها، تقاطع ها، دوربرگردان ها و تمامی اماکنی که می توانند ما را به مسیر مورد نظر هدایت کنند، درست در نزدیکی آنها نصب شده و راننده پس از عبور از کنارشان متوجه می شود که باید مسیرش را تغییر می داد.
 
طراحی و جانمایی صحیح تابلوهای هدایت مسیر موجب می شود رانندگان با صرف کمترین زمان و کمترین مسافت پیموده شده به مقصد خود برسند. همچنین این امر، ایمنی در محدوده خروجی‌ها و ورودی‌ها را افزایش می دهد.
 
بر همین اساس، مدیریت شهری کرج طرحی را تهیه و برنامه ریزی کرده که بر اساس آن این کلانشهر در مدت مشخص به یک شهر خوانا تبدیل شود. یعنی تابلوهای راهنمای مسیر به شکلی در شهر جانمایی خواهند شد که هر فرد برای ورود و تردد در آن با کمترین مشکل و دردسری مواجه باشد. همچنین استفاده از این مسیرها در قالب نقشه های الکترونیک به سادگی میسر شده و به طور کلی شهری خوانا را تشکیل دهد.
 
شهردار کرج، اجرای این طرح را در شش ماه آینده عنوان کرده است که بر این اساس نیمه دوم سال 97، ایران کوچک، شهری قابل خوانش از نظر تابلوهای هدایت مسیر خواهد بود.
 
دکتر اصغر نصیری، با بیان اینکه این امر همکاری بسیاری از بخش ها و دستگاه ها را می طلبد، اضافه کرد: مشارکت و همراهی معاونت های زیرمجموعه این دستگاه به ویژه فنی عمرانی و ترافیک، در کنار ادارات راهنمایی و رانندگی و راه و شهرسازی در این امر ضروری است.
 
وی، افزود: این همکاری کمک می کند شهروندان و رانندگان خودروها به سهولت مسیرهای مورد نظر را پیدا کنند و در کوتاه ترین زمان از نزدیک ترین راه به مقاصدشان دست یابند.
 
این مسئول اضافه کرد: با توجه به سرعت پیشرفت و توسعه در شهرها، همسویی و هماهنگی تابلوهای هدایت مسیر با تغییرات و جابجایی خیابان ها و معابر شهر بسیار ضروری است و انتظار داریم به زودی این هماهنگی میان تابلوها و مسیرهای شهر کرج انجام گیرد.
 
با توجه به گفته های شهردار و مشکلات متعددی که در مسیریابی برای رانندگان این کلانشهر به وجود می آید،  انتظار داریم کرج هر چه زودتر به شهری خوانا تبدیل شده و بتوانیم زمان کمتری را برای گشتن در معابر شهر تا رسیدن به مقصدمان صرف نماییم.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین