تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
plusresetminus
حزب الله : دومین روز جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک با اتفاقات گوناگونی همراه بود؛ از افتتاح نمایشگاه «به یاد استاد» تا برپایی پاتوق عروسکی کودک، اجرای نمایش عروسکی خیابانی لهستان و برپایی پاتوق شبانه با حضور رئیس یونیمای جهانی.
۰
کد مطلب : ۱۲۱۲۸۵
در دومین روز مهمانی عروسک‌ها چه خبر بود؟

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نخستین اتفاق دومین روز شهریورماه به آغاز به کار نمایشگاه «به یاد استاد» مربوط می‌شد؛ نمایشگاهی که در آن حدود 100 عروسک و ماسک از نمایش‌های زنده‌یاد جواد ذوالفقاری هنرمند تئاتر عروسکی به معرض دید حاضران گذاشته شده است. این نمایشگاه به پیشنهاد مریم معینی و با طراحی امیر اثباتی در لابی تالار اصلی تئاترشهر برپاست.

روز گذشته هنرمندانی همچون فاطمه معتمدآریا، هما جدی‌کار، علی پاکدست، امیر اثباتی، سلما محسنی، افسانه زمانی، فریبا رئیسی، زهرا صبری، دنیا فنی‌زاده و... در کنار مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی و مدیر تئاترشهر و مرضیه برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.

شادی پورمهدی یکی از نمایشگران عروسکی و از دوستان نزدیک جواد ذوالفقاری اجرای این برنامه را بر عهده داشت و این نمایشگاه با سخنانی از فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند و همسر زنده‌یاد جواد ذوالفقاری آغاز به کار کرد.

معتمدآریا در سخنان کوتاهی گفت: آقای ذوالفقاری آدمی بود که خودش، عروسک‌ها، عشق و محبت به تئاتر عروسکی و... را به ما تحمیل کرد و ما چاره‌ای نداریم جز دوست داشتن او و عروسک‌ها.

همچنین دنیا فنی‌زاده دیگر نمایشگر عروسکی و عروسک‌گردان کلاه‌قرمزی از جواد ذوالفقاری به عنوان یکی از انسان‌های خوب روزگار یاد کرد و گفت:‌امیدوارم همه آدم‌های خوب 125 سال زنده باشند و تئاتر عروسکی را زنده نگه دارند.

فنی زاده که مدتی است دچار بیمار شده یادآور شد: وقتی که ضربه کوچکی از سیاره بیماری به من اصابت کرد، آقای ذوالفقاری در خانه تئاتر برای من جشنی برپا کرد اما متأسفم که وقتی ایشان دچار بیماری شد، نتوانستم کمکی برایشان باشم.

همچنین منصوره آذری همسر زنده‌یاد جواد ذوالفقاری نیز خاطره‌ای از تلاش‌ها و کوشش‌های او برای ساخت هر یک از عروسک‌های نمایش‌هایش بیان کرد.

سپس دنیا فنی‌زاده و همسر جواد ذوالفقاری روبان افتتاحیه نمایشگاه را قیچی کردند.

در این نمایشگاه عروسک‌ها و ماسک‌های نمایش‌های سیاوش و فرنگیس، بازی پسر و گرگ، علی‌بابا و چهل دزد بغداد، کدوقلقله‌زن، بز زنگوله‌ پا و سمک عیار که توسط هنرمندانی همچون مرضیه محبوب، مریم اقبالی، علی پاکدست و... طراحی شده‌اند به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه «به یاد استاد» تا آخرین روز جشنواره برپاست.

از جمله اتفاقات مهم جشنواره امسال برپایی پاتوق تئاتر عروسکی کودک در فضای پارک دانشجو است. در این پاتوق غرفه‌های مختلفی برای کودکان تعریف شده و مربیانی که عموما از مربیان کانون پرورش فکری هستند کاردستی، سفال و نقاشی، نمایش خلاق و... را به کودکان آموزش می‌دهند. همچنین غرفه‌ای هم برای ساخت عروسک‌های نمایشی با وسایل ساده طراحی شده است.

در کنار این غرفه‌ها سکویی هم برای اجرای نمایش‌های عروسکی پیش‌بینی شده که هر روز نمایش‌های مختلفی روی آن اجرا می‌شود و کودکان نیز در اجرای این نمایش‌ها مشارکت دارند. این پاتوق زیر نظر افسانه زمانی برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

شب گذشته نمایش «چه کسی گربه را جابجا کرد؟» کار محمد لقمانیان با حضور افشین هاشمی به عنوان بازیگر مهمان روی صحنه رفت. این نمایش از جمله آثاری است که مورد توجه تماشاگران قرار گرفته است. در اولین روز اجرای آن کاظم سیاحی به عنوان بازیگر مهمان حضور داشت و در دومین روز اجرای آن نیز افشین هاشمی بازیگر مهمان بود.

نمایش خیابانی «ترانه خورشید و ماه» از کشور لهستان از جمله آثاری بود که به عنوان یک نمایش محیطی در محوطه باز مجموعه تئاترشهر اجرا شد. این نمایش با حضور جمع زیادی از تماشاگران اجرا شد اما به نظر می‌رسید داستان آن چندان واضح نبود با این حال عروسک‌های این نمایش توجه مخاطبان را جلب کرده بود و در بخشی از اجرا آتش‌بازی هم انجام شد.

برپایی پاتوق‌های شبانه در فضای باز تالار وحدت از دیگر رویدادهای این دوره از جشنواره است. شب گذشته اولین پاتوق با حضور ددی پودامجی نمایشگر عروسکی هند و رئیس یونیمای جهانی (اتحادیه جهانی نمایش عروسکی) و ایدویا اوتگی مارتینز در کنار حمیدرضا اردلان رئیس یونیمای ایران، مرضیه برومند، فاطمه معتمدآریا، زهرا صبری و همچنین مهدی شفیعی مدیراداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

در این پاتوق که عموما گروه‌های شهرستانی در آن‌ حاضر بودند، پرسش های متفاوتی درباره شرح وظایف یونیما، مزیت‌های عضویت در آن، چگونگی عضویت در این اتحادیه و... مطرح شد.

همچنین یکی از نمایشگران عروسکی کرمانشاه اعلام آمادگی کرد که در مناطق جنگ‌زده نمایش‌هایی را برای بالا بردن روحیه کودکان اجرا کند. در این گفت‌وگوی دوستانه رئیس یونیما برای حضور مرضیه برومند در کمیته عدالت اجتماعی ابراز علاقه‌مندی کرد.

آخرین رویداد دومین روز جشنواره به برپایی جلسه نمایشنامه‌خوانی مربوط می‌شود. در این جلسه علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت.

 

 

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین