تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
plusresetminus
حزب الله : کارگردان «بادیگارد» با اشاره به دلایل ساخت این فیلم از عملکرد دولت یازدهم در حوزه های فرهنگی، شرایط فعلی سینما و برگزار نشدن جلسه شورای عالی سینما با حضور رییس‌جمهور انتقاد کرد.
۰
کد مطلب : ۱۰۶۱۸۳
فرهنگ در دولت یازدهم ذیل اقتصاد قرار گرفت/ انتظارها بیشتر بود

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما که با فیلم «بادیگارد» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد  درباره این که ممکن است بعد از بازخوردهایی که از نمایش فیلم در جشنواره می‌گیرد فیلم را برای اکران عمومی تغییر دهد، گفت: اینکه دو پلان را از یک فیلمی با حدود سه هزار پلان کم کنیم یا نکنیم، موضوع عجیبی نیست. هنوز هم درباره اینکه بخواهم چیزی را کم و زیاد کنم تصمیم گیری نکرده ام چون مساله بزرگی نیست که بخواهم تا این حد دغدغه مند به ماجرا نگاه کنم. این فیلم یک اثر ۱۴۰ دقیقه ای بوده که تبدیل به یک فیلم ۱۰۵ دقیقه شده است یعنی بنده ۲۵ دقیقه از کل فیلم را کم کردم بنابراین یک پلان که این حرف ها را ندارد.

وی با اشاره محتوای فیلم «بادیگارد» که پیرامون موضوعی خاص در حوزه شغلی چون محافظان مقامات نظام ارائه شده است، بیان کرد: معتقدم ما حرفه های مختلفی داریم که همیشه آنها را می بینیم اما هیچ وقت حرفی از آنها نمی زنیم، اینها حرفه های زیادی هستند که در عین حساسیت بسیار هم جذابند. بنابراین لازم است که به سراغ این سوژه ها برویم. اینکه من بخواهم درباره شغل های تازه در سینمای ایران توضیح بدهم جزو علاقه مندی های من است و در فیلم های «دیده بان»، «به رنگ ارغوان» و «موج مرده» هم به موضوعاتی پرداختم که به شدت به آنها علاقه داشتم.

سخت‌گیری درباره سوژه های خاص برای همه فیلمسازان وجود دارد

حاتمی کیا افزود: مدت ها بود که درباره شغل محافظ بودن دغدغه داشتیم و منتظر بودم روزی این فرصت را پیدا کنم که درباره این شغل سخت فیلمی کار کنم. اینکه برخی ها هم دوست ندارند پیرامون چنین مشاغلی صحبت کنند بخشی اش به این ماجرا بازمی گردد که اصلا دغدغه ای پیرامون این موضوع ندارند، دوم اینکه برخی مواقع موانع بیرونی هم وجود دارد که ممکن است فیلمسازان را خیلی راحت برای ورود به این ماجرا راه ندهند و برای آنها سخت گیری کنند، اما واقعیت این است که سختگیری ها برای همه وجود دارد که باید برای به دست آوردن آنها جنگید.

کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» تصریح کرد: برای ساخت این فیلم و فیلم های مشابه هم اینگونه نبوده که برای من فرش قرمز پهن کنند و بگویند که بیا و این فیلم را بساز. ما فرش قرمزها را خودمان جلوی خودمان پهن می کنیم که اتفاقا کار سخت هم است و این فرش قرمز جشنواره فیلم فجر ساده ترین فرشی است که وجود دارد و جالب اینکه ریتم دارد و با همین ریتم می توانیم از ابتدا تا انتهای آن را طی کنیم. ولی ما برای خودمان سختی های بسیار زیادی را متحمل شدیم که بتوانیم در مورد محافظ ها و بچه های وزارت اطلاعات فیلم تولید کنیم. اینها برای من تازگی دارد و چون تازگی دارد برای من جذاب بود.

وی درباره احتمال واکنش‌های افراد و نهادهای دولتی به صحبت های وی پس از نشست خبری فیلم «بادیگارد» گفت: من اعتقاد دارم که  متاسفانه فرهنگ در دولت آقای روحانی در ذیل مسائل اقتصادی گرفت که قرار نبود غلظت این موضوع تا این حد زیاد باشد. من می پذیرم به جهت شرایط برجام و مباحث پیرامون تحریم های اقتصادی شرایط محدودی ایجاد شده و ما را سخت اذیت کرده اما با تمام این احوال حس می کنم انتظارم بیشتر از اینها بود و فرهنگ می بایست بیشتر از اینها در دولت یازدهم مطرح می شد.

حاتمی کیا در پایان گفت: در دولت قبلی در کمترین شکل ممکن معاونت سینمایی تبدیل به سازمان سینمایی شد یعنی اینکه به سینما جدی تر از قبل نگاه شود، اما ما در همین دولت می بینیم که جلسه شورای عالی سینما یک بار هم با حضور آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی سینما هنوز تشکیل نشده است. من اعتقاد دارم که اتفاقات مثبت کمتر رخ داده با اینکه بر این موضوع آگاهم سر آقای رییس جمهور به شدت شلوغ است و من دارم از بیرون ماجرا را نگاه می کنم. ولی این دلیل نمی شود که نگویم در عین امیدواری های موجود، سینما همچنان یک نوع بی پناهی دارد، ما همچنان این دل شوره را داریم که آیا مسوولان فرهنگی مردانی هستند که پای اهالی سینما بایستند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین