تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
plusresetminus
حزب الله:استادعلوم ارتباطات اجتماعي اعلام كرد : حدود 30 درصد شهر کرج را بافت فرسوده تشکیل می‌دهدكه متأسفانه ساختمان هایی مانند پلاسکو که به دلیل فرسودگی و عمر بیش از حد و غیر ایمن، نیازمند توجه ویژه هستند، در شهر کرج کم نیستند و بی‌توجهی مسئولین به بافت فرسوده حوادث تلخ دیگری از جنس پلاسکو را رقم خواهد زد.
۰
کد مطلب : ۱۴۰۷۶۱
بافت هاي فرسوده كرج ،  سرنوشت پلاسكو رقم مي خورد ؟‌
دكتر محمد رضا انواري با بيان اين مطلب گفت :  که عمده این مناطق در حسین‌آباد مهرشهر، آق‌تپه، حصارک جنوبی و شمالی، حیدرآباد، جوادآباد، حاجی‌آباد، ده حسن‌آباد، بیلقان، خلج‌آباد و حصار واقع شده است.
وي افزود : شهر کرج مرکز استان البرز که به واسطه مهاجرت ها روز به روز بر گسترده شهری آن افزوده می شود، کلانشهری است که به قول کارشناسان بر روی گرده گسل های بزرگ زلزله سوار است، گسل هایی که در صورت فعال شدن با تکانه های شدید همراه خواهد بود.
اين كانديداي شوراي شهر كرج خاطر نشان ساخت :‌ با این حال اگرچه عذرو تقصیر مدیریت شهری و دیگر دستگاه ها را دربی نظارتی این پدیده نامیمون شهری نباید نادیده بگیریم لیکن این خود مردم هستند که باید به توصیه های تکراری کارشناسان در خصوص توجه به ساخت خانه های ایمن در اولویت زندگی خود قرار دهند.
وي افزود : این درحالی است که در دهه 80 موج شدید ساخت وسازهای غیرمجاز وغیر مقاوم ، وصله های ناجورتری بر تنه بیمارشهر کرج زدند، ساختمان هایی با ارتفاع بلند ، قامتی نحیف و لرزان با استفاده از مصالحی غیر استاندارد  سرازمیان درختان و تپه ها بیرون آورند تا سکونت گاهایی برای محرومان مهاجر باشند.
دكتر انواري تاكيد كرد : پرداخت تسهیلات و انجام کارهای کارشناسی و مطالعاتی در زمینه ساماندهی بافت های فرسوده شهری مهمترین موضوعاتی است که نبایدآنها را نادیده گرفت
وی یاد آور شد: نباید منتظر ماند تا حادثه ای رخ دهد سپس به فکر راه چاره شد بلکه باید برای حل این مشکل راهکارهای اساسی در دستور کار قرار گیرد.
اين استاد دانشگاه اظهارداشت: بافت های فرسوده استان البرز و به خصوص شهر كرج دارای شاخصه ناپایداری و نفوذ ناپذیری هستند که به تازگی بحث زیست محیطی و معضلات اجتماعی و اقتصادی نیز به این شاخصه ها افزوده شده است و مشاورانی که طرح بافت های فرسوده را تهیه می کنند می بایست این شاخص ها را مد نظرداشته باشند.
وي  تصريح كرد : کلانشهر کرج دارای ۷۸۵ هکتار بافت فرسوده است که این فضا بدون درنظر گرفتن معابر است و با احتساب معابر و راه‌های دسترسی در بافت‌های فرسوده، مساحت این مناطق به بیش از هزار و 200 هکتار در کرج می‌رسد که در سال‌های گذشته هیچ فعالیتی در راستای بازسازی و احیای آن صورت نگرفته است.
دكتر انواري تاكيد كرد: یکی از دلایل عدم استقبال  از طرح تجمیع بافت فرسوده و احیای آن، عدم فرهنگ‌سازی آن است چراکه فرهنگ افراد ساکن در این بافت‌ها با فرهنگ آپارتمان نشینی کاملا متفاوت است و ابتدا باید کار فرهنگی با نتیجه مثبت انجام و سپس این طرح اجرایی شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین