تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
plusresetminus
حزب الله : یک روزنامه مشهور آمریکایی فاش کرد رژیم سعودی برنامه‌ای چند میلیاردی برای ایجاد خرابکاری در ایران طراحی کرده بود.
۰
کد مطلب : ۱۸۲۶۶۶
برنامه رژیم سعودی برای ترور و خرابکاری در ایران
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه مقام آگاه نوشته است مقام‌های اطلاعاتی نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سال گذشته با جمعی از بازرگانان درباره ترور مقام‌های ایراننی توسط شرکت‌های خصوصی رایزنی کرده‌اند.
 
این روزنامه می‌نویسد مقام‌های اطلاعاتی مرتبط با بن سلمان در صدد طرحی چند میلیاردی برای خرابکاری در ایران بوده‌اند.
 
نیویورک تایمز افزود: مقام های اطلاعاتی سعودی نزدیک به محمد بن سلمان از گروه کوچکی از تجار و بازرگانان طی سال گذشته خواسته بودند تا از شرکت های خصوصی برای ترور مقام های ایرانی استفاده کنند.
 
مقام های سعودی در شرایطی اقدام به این کار کرده بودند که محمد بن سلمان در حال تلاش برای تثبیت قدرت خود بود و به مشاورانش دستور داده بود تا عملیات نظامی و اطلاعاتی را در خارج از مرزهای عربستان تشدید کنند. رایزنی های مقام های سعودی با تجار و بازرگانان برای استفاده از شرکت های خصوصی با هدف ترور مقام های ایرانی، یک سال قبل از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی بوده و این مساله نشان می دهد که مقام های ارشد سعودی از آغاز دوره ولیعهدی محمد بن سلمان به دنبال قتل و ترور بوده اند.
 
نیویورک تایمز نوشت: گرچه مقام های سعودی مدعی شده اند که مرگ خاشقجی یک قتل خودسرانه بوده که توسط یک مقام دستور آن صادر شده که بعدا از کار برکنار شده است ولی همین مقام سعودی یعنی ژنرال احمد العسیری در نشست مارس 2017 در ریاض حضور داشته است، جایی که تجار و بازرگانان یک طرح دو میلیارد دلاری را برای استفاده از ماموران اطلاعاتی شرکت های خصوصی با هدف ضربه زدن به اقتصاد ایران آماده و طراحی کرده اند.
 
در جریان این مذاکرات، مشاوران ارشد ژنرال العسیری خواستار ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شده بودند. تمایل به قتل و ترور، عملیات های مخفیانه و جنگ های نظامی یک تغییر عمده و بزرگ برای عربستان سعودی در دوره نفوذ محمد بن سلمان در ارکان قدرت به شمار می رود، چرا که ریاض پیش از این از دنبال کردن سیاست های ماجراجویانه خارجی اجتناب می کرد، سیاستی که می توانست موجب تشدید بی ثباتی در منطقه شده و به ضرر جایگاه عربستان تمام شود.
 
برای بازرگانان و تجاری که سابقه اطلاعاتی نیز دارند، طرح ایران هم یک منبع جذاب کسب درآمد بود و هم راهی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران. جورج نادر تاجر آمریکایی لبنانی در این نشست شرکت کرده است. وی با محمد بن سلمان دیدار داشته و طرح ایران را به مقام های کاخ سفید ارائه کرده است. یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست خوئل زامل یک تبعه اسرائیلی است که روابط عمیقی با سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی دارد.
 
هم نادر و هم زامل به عنوان شاهد در جریان تحقیقات رابرت مولر دادستان ویژه آمریکا احضار شده اند و مقام های قضایی از آنها درباره مذاکرات مقام های آمریکایی و سعودی درباره طرح ایران سئوالاتی پرسیده اند.
 
دولت سعودی و وکلای نادر و زامل حاضر به ارائه توضیح در این باره نشده اند. سه منبع آگاه اعلام کردند: در جریان نشست مارس 2017 میلادی درباره طرح ضربه زدن به اقتصاد ایران، مقام های سعودی از تجار و بازرگانان خواستند تا عملیات های ترور را با هدف قتل مقام های ارشد ایرانی اجرا کنند. ولی تجار و بازرگانان از پذیرفتن این درخواست خودداری کرده و گفته اند باید با وکلای خود مشورت کنیم.
 
در نهایت تجار و بازرگانان پس از مشورت با وکلای خود اعلام کرده اند که در هیچ گونه عملیات ترور علیه مقام های ایرانی شرکت نخواهند کرد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین