تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
plusresetminus
حزب الله : یحیی آل اسحاق گفت: دشمنان ما ساکت ننشسته اند و فکر نکنیم که دیگر گل و بلبل شده است. آنها روزی از زبان تهدید می خواستند که به اهداف خود برسند و امروز از زبان تعامل می خواهند اهداف خود را دنبال کنند.
۰
کد مطلب : ۱۰۵۷۶۰
هر فرصت شغلی ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون هزینه دارد
 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از افکار خبر ،یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی جزو شخصیت هایی است که سالها در کشور در سمت ها و مسئولیت های اقتصادی داشته است. از وی درباره وضعیت اقتصادی این روزهای کشور سوال کردیم و اینکه آیا واقعا پس از برجام تغییری در زندگی اقتصادی مردم رخ خواهد داد .

وی بهترین راه حل مشکلات اقتصادی را اقتصاد مقاومتی دانست و بر ضرورت نگاه به ظرفیت درون کشور و واردات برای صادرات تاکید کرد.

آل اسحاق درباره سفر روحانی به اروپا و قراردادهای با ایتالیا و فرانسه معتقد است باید فن آوری به روز آن کشورها انتقال پیدا کند.

وی در این گفت و گو تاکید کرد دولت توجه ای به کارگاه ها و صنایع کوچک و متوسط ندارد و تقویت این کارگاهها می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کند.


وضعیت اقتصادی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ با توجه به اینکه امروز در شرایط پسا برجام به سر می بریم دولت در این شرایط برای حل مشکلات اقتصادی چه کاری باید انجام دهد؟


در دوران تحریم ها کشور با مشکلات زیادی مواجه شد. ۱۲ سال تحریم های ظالمانه ای بر کشور ما شدو ۱۲ سال فشار را مردم تحمل کردند که طی مذاکراتی به نتیجه ای رسیدیم و این مذاکرات بی هزینه نبود و برای ملت ایران هزینه های فراوانی داشته است و به این نتیجه ای رسیدیم که در قالب برجام مشخص شد.

در درجه اول باید از ملت بزرگ ایران که فشارهای اقتصادی را تحمل کرد تا امروز انرژی هسته ای به اینجا برسد تشکر کرد همچنین باید از تیم مذاکره کننده هسته ای تشکر کرد و منصفانه نیست که انسان بخواهد زحمات را نادیده بگیرد ولی نتایجی که حاصل شده هزینه فراوانی برای کشور واقعا داشته است.

ما امروز می توانیم تازه مانند انسانی معمولی هر طور که می خواهیم تصمیم بگیریم و سرنوشت خود را بسازیم.
آقای دکتر چه کسانی از برجام سود می برند؟شرایط دیگر کشورها از نظر اقتصادی در مقابل ایران چیست و چه هدفی را ما و انها به لحاظ اقتصادی دنبال می کنیم؟

در این مسیری که هست چند گروه ذینفع هستند و از این نتیجه برجام می خواهند استفاده کنند.

اول جمهوری اسلامی ایران است که می خواهد هم گذشته خود را جبران کرده و هم از فرصت به وجود آمده به بهترین شکل استفاده کند و به رشد و اهداف اقتصادی اش برسد.

گروه دوم کشورهای ۱+۵ هستند که برنامه ریزی کرده اند از این نتایج می خواهند به اهداف خود برسند و اقتصاد خود را سر و سامان دهند.

آرمانها و اعتقادات و اهداف و استراتژی ما در این میان بسیار مهم است که می خواهیم از این موقعیت کشور را چند قدمی به جلو ببریم و در حوزه آرمانها و و اهدافی که داریم بتوانیم پیشرفت کنیم. مثلث سه ضلعی برای نتایج برجام برنامه ریزی می کند.

مشکلات اقتصادی امروز کشور چیست؟ دولت چه راه حلی باید برای این مشکلات با توجه به موقعیت پسابرجام دنبال کند؟

ما در شرایط خاص اقتصادی مسائل ویژه ای داریم که باید به آن توجه کنیم که چالش های ما است و از جمله مسائل اصلی کشور و دغدغه مردم موضوع بیکاری است. متاسفانه ۸ میلیون بیکار در کشور وجود دارد و حدود ۵ میلیون نفر از این تعداد تحصیل کرده هستند .

مساله رکود اقتصادی یکی دیگر از مشکلات عمده اقتصادی کشور است که دامن گیر تولید و صنعت شده است و به طور کلی فعالیت های تولیدی اقتصادی با مشکلات جدی روبرو است.

سومین مشکل اقتصادی کشور مساله معیشت مردم است که قدرت خرید مردم به خصوص طبقات متوسط به پائین جامعه با مشکلات جدی روبرو است .

یکی دیگر از معضلات اقتصادی کشور مشکل نظام بانکی است که ضعف و کاستی های فراوانی دارد و امروز بانک ها متاسفانه با مشکلات زیادی روبرو هستند.

یکی دیگر از مشکلات اقتصادی در کشور مربوط به مساله سرمایه گذاری است و اینکه سرمایه گذاری عقب افتادگی هایی که داریم را باید بتوانیم جبران کنیم.
برای سرمایه گذاری در کشور در حوزه های مختلف دولت چه کار باید انجام دهد؟

ما در حوزه نفت نیاز به سرمایه گذاری داریم. امروز رقبای ما بر رویکار مشترک تمرکز کرده اند و ما باید از نفت و گاز خود صیانت کنیم و برنامه ریزی های مفصلی که برای موضوعات بالادستی و پائین دستی در حوزه نفتی داریم احتیاج به سرمایه گذاری های زیادی دارد که باید بتوانیم این سرمایه را به دست آوریم.

در موضوع بیکاری نیز نیاز به سرمایه گذاری زیادی داریم، کف هر فرصت شغلی که بخواهیم ایجاد کنیم ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان است و این بستگی به مدل آن شغل دارد و این حجم عظیم سرمایه برای برطف شدن این مشکلات اقتصادی را واقعا چگونه می توان تامین کرد .باید سرمایه گذاری را جذب کرد .
با توجه به اینکه رهبر معم انقلاب اسلامی بارها بر مدل اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند، دولت تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده است؟ آیا این روزها که مذاکرات اقتصادی و قراردادهایی بین ایران دیگر کشور ها بسته می شود بدولت به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه می کند؟

بعد از سالها به الگویی در اقتصاد کشور رسیده ایم که عنوان آن اقتصاد مقاومتی است و همه عزم خود را جزم کرده ایم که انشاء الله بتوانیم این موضوع را اجرایی کنیم.

اقتصاد مقاومتی در پسابرجام باید به دقت اجرا شود و ما در مدیریت پسابرجام ملاحظاتی داریم و اینکه در دوران پس از برجام هم کشورهای غربی به دنبال سود خود هستند و هم امروز مردم ما منتظر هستند مشکلات اقتصادی شان حل شود و رکود و تورم و معیشت مردم حل و فصل شود.

قسمت عمده ای از مسائل اقتصادی ما به این بستگی دارد که ما چگونه با این مدیریت پسابرجام برخورد کنیم.

دشمنان ما ساکت ننشسته اند و فکر نکنیم که دیگر گل و بلبل شده است. آنها روزی از زبان تهدید می خواستند که به اهداف خود برسند و امروز از زبان تعامل می خواهند اهداف خود را دنبال کنند. در تعامل های خود می خواهند به اهداف اصلی شان برسند

پسابرجام در مورد موضوع هسته ای به ثمر رسیده است اما همانطور که دیده ایم و میدانیم ۳۰لایحه برای تحریم ها در موضوعات دیگر را دنبال می کنند و در آب نمک خوابانده اند . دشمنان اهداف ویژه خود را دنبال می کنند و مدیریت پسابرجام مدیریت جامع و عمیقی می خواهد .

سفرهایی که برای تبادلات انجام شده مانند سفر آقای رئیس جمهور که به اروپا رفتنه اند از یک سو باید گفت خسته نباشید می گوئیم و امیدواریم که همه ملاحظات و مشکلات اقتصادی کشور را در نظر داشته باشند و نتایج مناسبی برسند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین