تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
plusresetminus
حزب الله : ایران کوچک علی رغم ظرفیت‌ها و زیبایی‌هایی که در خود جای داده، با چالش‌های بزرگی روبرو است . فقدان روح هنر درشهر یکی از این مشکلات است.
۰
کد مطلب : ۱۸۵۴۶۵
هنر، روح زندگی در کالبد شهر است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ایران کوچک علی رغم ظرفیت‌ها و زیبایی‌هایی که در خود جای داده، با چالش‌های بزرگی روبرو است. فقدان روح هنر در شهر یکی از این مشکلات است. متاسفانه هنر و هنرمندان در این شهر غریب مانده و علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای شناساندن این سرمایه‌های ارزشمند، همچنان شاهد انزوای آن ها هستیم.
 
بدون شک وقتی هنرمندان از حمایت ویژه مسئولان امر برخوردار نباشند، زندگی، نشاط و شادابی در کالبد شهر کم رنگ شده و بی هویتی جای اصالت را می‌گیرد. اگرقرار بود حمایت از هنر و هنرمندان در قالب شعار و سخنرانی نمود پیدا کند، امروز کرج شهری بود که در جای جای آن شاهد برپایی رویدادهای هنری مثل تئاتر، جشنواره های فرهنگی و هنری و ... بودیم.
 
اگر حمایت‌های مسئولان از هنر به عنوان کالبد زندگی درست صورت گرفته بود، امروز گالری‌ها و فضاهای نمایشگاهی کرج خالی نمی ماند و از هیاهو و همهمه بازدید کنندگان پرمی‌شد.
باید قبول کنیم سیاست‌ها و روش‌های پیشین برای شناساندن جایگاه واقعی هنر و هنرمند در این شهر کرج چندان جوابگو نبوده و به بازنگری نیاز دارد. دیگر وقت آن رسیده با نگاه تخصصی به این مقوله از حرف فراتر رفته و وارد عمل شویم.
 
هر چند کرج در مقایسه با برخی کلانشهرها مثل شیراز، اصفهان، تبریز از ضعف در زیرساخت های فرهنگی و هنری رنج می برد ولی نباید فراموش کنیم "ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است". به همین دلیل مسئولان باید دست به دست هم دهند تا با تعامل و برنامه ریزی برای تبدیل کرج به شهری هنردوست و هنرپرور تلاش کنند.
 
در این مسیر، شورای شهر کرج گام‌های آغازین را برداشته و با تشکیل کمیسیون هنر و ارتباطات راه را برای نگاه تخصصی به این مقوله باز کرده است.
 
گفت و گویی با رحیم خستو، رییس این کمیسیون انجام داده ایم که با هم می‌خوانیم:
 
کمیسیون هنر و ارتباطات بر چه مبنای شکل گرفته است؟
با پیچیده شدن مسائل، نیاز به پیگیری تخصصی و جزئی تر امور بیش از پیش احساس می‌شود. در شورای شهر کرج کمیسیون‌های مختلفی فعالیت دارند که هر یک امورمرتبط با حوزه کاری خود را دنبال می‌کنند. تجربه نشان داده تلفیق چند حوزه کاری در قالب یک کمیسیون نتیجه چندان قابل قبولی ندارد. به عنوان مثال سال گذشته حوزه‌های عمران، شهرسازی و حمل و نقل درقالب یک کمیسیون فعالیت داشتند که خروجی نهایی آنها علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، چندان رضایت بخش نبود ولی از وقتی هر یک از این حوزه ها در قالب کمیسیونی مجزا فعالیت دارند،اهداف با کیفیت و سرعت بیشتری پیگیری می‌شود. بر این اساس علی رغم فعالیت کمیسیون فرهنگی در شورای شهر، کمیسیون هنر و ارتباطات نیز شکل گرفته تا به صورت تخصصی و زیربنایی مطالبات هنرمندان را بررسی و نیازهای این حوزه را احصاء کند.
 
 
تشکیل این کمیسیون تا چه حدی در اصلاح نگاه عمومی به مفهوم هنرتاثیر گذار خواهد بود؟
هنر گستره وسیعی دارد ولی متاسفانه عموم مردم شناخت دقیق و شفافی از این گستره ندارند و فعالیت‌های هنری را در برگزاری برخی رویدادهای خاص محدود می‌دانند. کمیسیون هنر و ارتباطات قصد دارد به فراخور توان و امکاناتی که در اختیار دارد، شهروندان را با دنیای هنر از آداب و رسوم و آیین‌ها گرفته تا معرفی و شناساندن هنرمندان رشته‌های مختلف آشنا کند.
 
 
برخی ادعا دارند پیگیری اهداف حوزه هنر به عهده برخی نهادهای دولتی مثل ارشاد است و شورای شهر در این بخش وظیفه ای ندارد، در پاسخ به این نگرش چه توضیحی دارید؟
شورای شهر شورای شهرداری نیست و وظیفه دارد دغدغه عموم شهروندان را پیگیری کند. هنرمندان جزئی از شاکله این شهر هستند بنابراین پیگیری نیازها و مطالبات به حق آنها از وظایف شورای شهر است. شورای شهر می‌تواند به عنوان نهادی غیر دولتی واسط بین هنرمندان و دولت باشد و صدای آنان را به گوش مسئولان برساند.
 
 
وضعیت هنرمندان کرجی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
هنرمندان صاحبان سرمایه‌های فرهنگی این شهر هستند ولی تا کنون نتوانسته اند به جایگاه واقعی خود دست یابند. بسیاری از این افراد با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که طی سال‌های گذشته حل نشده باقی مانده اند. امید است با تشکیل کمیسیون هنر و ارتباطات وضعیت موجود تغییر و امید در دل‌های هنرمندان این شهر زنده شود. نباید اجازه دهیم هنرمندان کرجی در شهری که در آن زندگی می‌کنند غریبه باشند چون این حس در نهایت به ضرر ایران کوچک تمام می‌شود.
 
 
به عنوان رییس کمیسیون هنر و ارتباطات، چقدر با این مفاهیم مانوس هستید؟
من اولین فردی هستم که در ایران در دانشکده علوم سیاسی، سینما و سیاست تدریس می‌کند. تدریس رشته مطالعات فرهنگی در دانشگاه‌های مختلف از دیگر فعالیت‌های من در این حوزه بوده است. همکاری با وزیر ارشاد در حوزه مشاوره روابط عمومی بخش دیگری از کارنامه کاری من دربخش ارتباطات بوده است. من به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر به صورت اختصاصی دغدغه های هنرو هنرمندان را پیگیری می‌کنم و به دنبال ارتقای جایگاه این بخش هستم.
 
 
از برنامه‌های کمیسیون هنر و ارتباطات بگویید
تشکیل این کمیسیون باعث توجه بیش از پیش مدیران شهری به هنر و ارتباطات شده و باعث می‌شود مسئولان در برنامه ریزی‌ها و طرح‌های خود این حوزه را نیز مد نظر قرار دهند. اینکه مدیران شهری در گزارشات خود صرفا به اقدامات عمرانی خود اشاره کنند، جای دفاع ندارد و این نگرش باید اصلاح شود. باید به جایی برسیم که مدیران شهری  ارتقای زیرساخت‌های هنری شهر را در کنارسایر نیازها و مطالبات را مد نظر قرار بدهند. واقعیت این است اغلب هنرمندان به دلیل روحیات خاصی که دارند، ارتباط چندانی با ادارات و مدیران برقرار نمی‌کنند بر این اساس ممکن است با مشکلاتی مواجه باشند که روح مسئولان نیز از آنها بی خبر باشد. به نظر می‌رسد تشکیل این کمیسیون بتواند در ایجاد ارتباط موثر بین مسئولان و هنرمندان رشته‌های مختلف نقش به سزایی داشته باشد.
 
 
پیامدهای نگاه تخصصی به مقوله هنر در شهر چیست؟
با دیده شدن هنرمندان و نمایش آثار آنها در مناطق مختلف، روح زندگی  به کالبد شهر برمی‌گردد و  نشاط و آرامش شهروندان نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، استفاده از المان‌های هنری به هویت سازی در شهر کمک می‌کند و حس تعلق شهروندان را افزایش می‌دهد.
 
 
تشکیل این کمیسیون چه تاثیری در حفظ  داشته‌های هنری و فرهنگی شهر دارد؟
واقعیت این است هنرمندان نیازی به ما ندارند و این شهر است که برای ادامه بقا به روح هنر نیاز دارد. امیدواریم این کمیسیون شرایطی فراهم کند که امکانات و قوانین برای حمایت از هنرمندان بسیج شوند. هدف اصلی تشکیل این کمیته کمک به شهر و شهروندان است و امید است  در آینده نزدیک شاهد نمایش آثار هنری در مناطق مختلف شهر باشیم.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین