تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
plusresetminus
حزب الله نیوز:مدرس دانشگاه گیلان گفت: امروز بهترین نوع شناخته شده کیوی نوعی است که در منطقه قاسم آباد گیلان و سایر نواحی خزری رایج است و این نوع هیوارد است.
۰
کد مطلب : ۱۳۵۲۶
کیوی چگونه و از چه سالی وارد ایران شد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر مجید یاسوری با اشاره به اینکه منشاء کیوی چین است و به صورت وحشی می روید و اولین بار این گیاه به نام آلیوی از کشوز زلاندنو آمد گفت: کیوی اسم پرنده‌ای در زلاندنو است و اولین بار در کناره‌های دریای خزر در رامسر و تنکابن در سال ۱۳۷۴کشت شد.

وی افزود: امروز بهترین نوع شناخته شده کیوی نوعی است که در منطقه قاسم آباد گیلان و سایر نواحی خزری رایج است و این نوع هیوارد است.

یاسوری با بیان این مطلب که هیوارد نوعی از کیوی است که که تخم مرغی شکل و پهن است، ادامه داد: معمولاً وزن این نوع کیوی به ۵۰ تا ۲۰۰ گرم می‌رسد، گلهای درشت و شکوفه‌هایش بر روی درخت کاملاً نمایان است.

وی تصریح کرد: به طور کلی هزینه هر هکتار کیوی از کاشت تا مرحله آماده کردن، محصول دادن و چیدن محصول ۲۶میلیون ریال و میزان درآمد آن ۴۰ میلیون ریال است و به طور متوسط، محصول درخت آن بین ۸۰ تا ۱۰۰کیلوگرم است.

وی خاطر نشان کرد: در منطقه قاسم آباد سفلی سطح زیرکشت کیوی حدود ۵۰ هکتار است و در هر هکتار ۲۵تن محصول می دهد.

مدرس دانشگاه گیلان اظهار کرد: کشت کیوی سومین محصول با صرفه در قاسم آباد سفلی است.

دکتر یاسوری با اشاره به اینکه روستای قاسم آباد در بخش چابکسر شهرستان رودسر واقع شده است و این بخش دارای ۵۱ روستا است، گفت: در روستای قاسم آباد سفلی بیش از ۷۰۰خانوار زندگی می‌کنند و به دلیل داشتن خاک حاصلخیز، شرایط اقلیمی مناسب و نیز برخورداری از منابع فراوان آبهای سطحی و زیرزمینی از جمله مناطق مستعد استان برای تولید محصولات زراعی و باغی است.

وی افزود: کشت کیوی، برنج، چای و از همه مهمتر پرورش گل و گیاه در دهه اخیر به شدت گسترش یافته است.

وی تصریح کرد: البته گرانی کود و سم، هزینه‌های بالای ابزارآلات کشاورزی، عدم دسترسی آسان به وام و تسهیلات بانکی و مخاطرات طبیعی از جمله مشکلات کشاورزی این روستا در کشت کیوی، چای برنج و مرکبات است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین