تاریخ انتشارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
plusresetminus
شهردار تهران گفت: توافق نهایی بین بنیاد مستضعفان و شهرداری درباره ساختمان پلاسکو انجام شده که ساخت و ساز در محل قبلی به چه صورت و در چند طبقه انجام شود.
۰
کد مطلب : ۱۶۰۵۰۶
توافق نهایی میان بنیاد مستضعفان و شهرداری در مورد پلاسکو
 

 

 محمد علی نجفی صبح امروز در حاشیه همایش اتاق اصناف طی سخنانی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره حضور صالحی امیری در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، گفت: آقای صالحی امیری از مقام معاونت شهرداری استعفا دادند؛ البته ما دلمان می خواهد از نیروی فکری و اجرایی ایشان حتما استفاده کنیم از این رو قرار شد به عنوان مشاور شهردار در امور اجتماعی و فرهنگی به صورت نیمه وقت همکاری داشته باشند ولی ایشان از مسئولیت معاونت استعفا دادند که انشالله استعفا پذیرفته می شود.

وی درباره گزینه های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: دو ، سه نفر کاندیدا هستند اما هنوز معاون را انتخاب نکردیم و معلوم هم نیست معاون جدید از این دو - سه نفر انتخاب شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از گفت و گوی خود با خبرنگاران اصناف را یکی از مهم ترین بخش های فعالیت اقتصاد شهری دانست و گفت: در شهر تهران بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی داریم که اگر شرایط کسب و کار را برای اصناف بهتر آماده کنیم، روی اقتصاد شهری بسیار موثر خواهد بود.

نجفی به مسئولیت های اجتماعی اصناف در برهه های تاریخی اشاره و عنوان کرد: اگر بخواهیم شهری ایده آل داشته باشیم و مشارکت در اداره شهر را به صورت جدی دنبال کنیم، اصناف در حوزه اقتصاد شهری اصناف نقش تعیین کننده ای دارند و در این میان شهرداری معتقد به تعامل با اصناف است.

وی یادآور شد: باید در حدی که در اختیار شهرداری است، در کار اصناف تسهیل گری کنیم و در نقطه مقابل اصناف به مسئولیت های اجتماعی خود در قبال مردم و اقتصاد شهر عمل کنند.

شهردار تهران در ادامه از تشکیل کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و اتاق اصناف خبر داد و گفت: همه مسایل در این کارگروه مورد بحث وبررسی قرار می گیرد و معتقدم بخش عمده ای از این مسایل قابل حل است؛ در گذشته نیز قول هایی داده شده که بخشی از این قول ها عمل شده و بخشی عمل نشده است.

نجفی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شهرداری تهران به منظور برپایی نمایشگاه های بهاره، گفت:  ما دلمان نمی خواهد نمایشگاه ها به فروشگاه تبدیل شود و در اوج خرید مردم، فروشگاه هایی را دایر کنیم که خارج از نظام صنفی فعالیت کنند و کنترلی روی کیفیت و قیمت ها نباشد. در این راستا از اتاق اصناف خواستم تا روی این مسئله کار کنند تا در مواقع زمانی خاص همانند پایان سال و عید نوروز، خود اصناف برای برگزاری حراج های واقعی پیشقدم شوند و سعی کنند از این طریق به قدرت خرید مردم کنند؛ در این شرایط ما هم قول می دهیم درباره نمایشگاه ها به نحوی عمل کنیم که کاملا هماهنگ با اتاق اصناف و صنوف مختلف باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تثبیت کاربری های تجاری در پایتخت، عنوان کرد: بعضی از اماکن شهر سال ها است که توسط یک فعالیت صنفی استفاده می شود اما هنوز کاربری آن ها تثبیت نشده است. د راین میان هم صاحبان صنوف بلاتکلیف هستند و هم شهرداری دچار سردرگمی است؛ در این راستا از قبل کمیته ای را در شهرداری تهران درباره تثبیت املاک مختلف تشکیل دادیم و دستور العملی در حال تهیه است تا در صورت لزوم به تصویب شورای شهر رسیده و ملاک عمل قرار گیرد.

به گفته نجفی بخش عمده ای از تثبیت کاربری های تجاری در ارتباط فی مابین بین صنوف و شهرداری تهران قابل حل است.

شهردار تهران درباره مقابله با سد معبر ها در شهر تهران نیز از بررسی و فعالیت روی این موضوع در طول د وماه گذشته خبر داد و گفت:  هم اکنون سه نوع سد معبر داریم که باید با در نظر گرفتن جوانب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روی آن کار شود. نوع اول سد معبر مغازه ها و برخی سازمان ها و نهاد ها است که مردم را در استفاده از پیاده راه با مشکل مواجه می کند؛ نوع دوم توسط وانت ها و برخی خودرها انجام شده و ایجاد ترافیک می کند و سد معبر سوم هم مربوط به دست فروشانی است که در نقاط خارج  از مجوز بساط گستری می کنند.

وی گفت: البته هنوز این طرح به تصویب نهایی نرسیده است اما برای مقابله با سد معبر ها از نوع اول شروع خواهیم کرد و بعد نوع دوم و نهایتا دست فروشان را سامان خواهیم داد.

نجفی در پاسخ به سوال دیگری درباره شناسایی ساختمان های نا ایمن مشابه ساختمان پلاسکو در پایتخت، گفت:  هم اکنون این ساختمان ها شناسایی شده و به کسانی که از این ساختمان ها استفاده می کنند، تذکر داده شده است؛ البته باید توجه داشته که ایمن سازی برخی ساختمان ها خیلی مشکل است اما شهرداری کار خودش را انجام داده است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از ساختمان های نا ایمن مربوط به بخش خصوصی است که مالکان باید نسبت به ایمن سازی اقدام کنند؛ بخش کمتری هم ساختمان های دولتی و یا وابسته به نهادهای عمومی هستند اما به صورت کلی مسئله ایمن سازی ساختنمان ها در مقابل زلزله و آتش سوزی امر بسیار مهم است که باید جدی گرفته شود.

شهردار تهران در ادامه از تعیین تکلیف ساختمان جدید پلاسکو خبر داد و گفت: توافق نهایی بین بنیاد مستضعفان و شهرداری درباره ساختمان پلاسکو انجام شده که ساخت و ساز در محل قبلی به چه صورت و در چند طبقه انجام شود. در این میان میراث فرهنگی مشکلاتی داشتند که با آنها هم هماهنگ شده و هم اکنون این آمادگی وجود دارد تا طرح نهایی به اجرا گذاشته شده و کلنگ احداث به زمین زده شود.

نجفی درباره علت تاخیر در کلنگ زنی ساختمان پلاسکو نیز تصریح کرد: ما توافق نهایی را با بنیاد مستضعفان انجام داده ایم و برای شروع کار باید نقشه های نهایی و اجرایی آماده شود. فکر می کردیم دیروز می شود کلنگ احداث ساختمان جدید را به زمین زد  و بنیاد مستضعفان کار احداث را شروع کند اما دوستان در بنیاد مستضعفان گفتند تا زمانی که پروانه ساختمانی صادر نشود، اطمینان قلبی نداریم  و شروع نمی کنیم؛ در ادامه نیز صدور پروانه خیلی طول نمی کشد.

وی تاکید کرد: آنچه مربوط به بنیاد مستضعفان و شهرداری است تمام شده و هم اکنون به جمع بندی نهایی رسیدیم؛ سعیدی کیا هم در رسانه ها گفته اند که این کار در دهه فجر انجام می شود.

شهردار تهران درباره طرح جدید ساختمان پلاسکو، گفت: قرار شد تا بخشی از ساختمان پلاسکو که در آتش سوزی صدمه ندیده، تخریب شده و جزو ساختمان جدید شود؛ همچنین یک زمین پنح هزار متری در کنار ساختمان پلاسکو وجود دارد که اضافه می شود و روی زمین بزرگ تری طراحی شده است. همچنین میزان طبقات نیز مختلف است به نحوی که در قسمت هایی طبقات بیشتر و در برخی نقاط کمتر است.

نجفی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی نسبت به مدرسه تاریخی ژاندارک حساسیت داشت از این رو نوع طبقات باید به نحوی تعیین شود که از نظر میراث فرهنگی هم آن اشکالاتی که قبلا گرفته شده بود، برطرف شده باشد که خوشبختانه این کار صورت گرفته است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد با ساختمان آلمینیوم و سایر ساختمان های نا ایمن دولتی نیز گفت:   ما به همه ساختمان هایی که از نظر ایمنی شرایط وخیمی دارند، تذکر مکتوب و قانونی دادیم و از نظر برخورد شهرداری تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد اما اینکه مالکان اقدامی کنند یا نه، بستگی به خودشان دارد و مسئولیت هم طبیعتا با خود آن ها است.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش سازمان بازرسی شهرداری پیرامون ساختمان پالادیوم، تاکید کرد:  سازمان بازرسی در گزارش خود نگفته است که ساخت و سازهای جدید قطعا باید تخریب شود بلکه گفته اند باید بررسی صورت گیرد. ممکن است بعضی از مسئولان وقت شهرداری منطقه یک تخلفاتی درباره صدور مجوز انجام داده باشند که آن تخلفات باید در سیستم اداری به شکل خاص خودش دنبال شود؛ همچنین ممکن است مالکان تخلف کرده باشند که باید این دو موضوع را از هم تفکیک کرد.

به گفته نجفی هم اکنون گزارش های مربوطه از سه مرجع مختلف شامل سازمان بازرسی شهرداری، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری منطقه یک درخواست شده و این گزارش ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: اگر مالک خلاف ضوابط و مجوز اقدام کرده باشد، طبیعتا اصلاح می شود و اگر بر اساس پروانه عمل کرده باشد، یک کار قانونی است. درباره مسئولان وقت شهرداری هم اگر مجوز صادر شده طبق ضوابط بوده است، نمی شود ایراد گرفت اما اگر خلاف ضوابط بوده، باید پیگیری شود.

منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین