تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
plusresetminus
حزب الله : در حالی که منابع یمنی از مخالفت هیئت دولت مستعفی این کشور با طرح فرستاده سازمان ملل درباره الحدیده خبر دادند، فرستاده سازمان ملل تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات سوئد به شورای امنیت می‌رود.
۰
کد مطلب : ۱۸۴۹۵۱
احتمال تمدید مذاکرات صلح یمن
 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،به نقل از شبکه اسکای نیوز، منابع یمنی اعلام کردند که هیات دولت مستعفی یمن در مذاکرات صلح با طرح مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل درباره شهر الحدیده و بندر آن مخالفت کرده است.
 
این منابع اعلام کردند که دولت مستعفی یمن برخورد مثبتی با اقدامات مربوط به اعتمادسازی میان دو طرف خواهد داشت، اما با طرح‌هایی که علیه حاکمیت دولت باشد مخالف است.
 
این طرح شامل توقف عملیات نظامی از جمله حملات موشکی، عقب‌نشینی همزمان یگان‌های نظامی و شبه نظامیان به خارج از الحدیده و تشکیل کمیته امنیتی نظامی با مشارکت سازمان ملل برای نظارت بر تدابیر امنیتی است.
 
هیات‌های دولت مستعفی یمن و انصارالله از چند روز پیش مذاکراتی را در سوئد برای حل سیاسی بحران این کشور آغاز کردند. این مذاکرات شامل شش پرونده است که عبارتند از آزادی اسرا، عملیات الحدیده، بانک مرکزی، محاصره شهر تعز، رساندن کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان و فرودگاه صنعا.
 
کمیته اسرا و بازداشت‌شدگان هیات‌های دولت مستعفی یمن و هیات صنعا روز یکشنبه نشستی را برای بررسی مکانیزم اجرای توافق تبادل اسرا و تحویل لیست بازداشت‌شدگان برگزار کردند.
 
یکی از اعضای هیات دولت مستعفی یمن اعلام کرد که این دولت آماده آزادی اسرای انصارالله است، اما به شرطی که انصارالله نیز چنین اقدامی را انجام دهد.
 
وی گفت که دولت مستعفی یمن لیست ربوده شدگان را تحویل داده است.
احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات در کویت
 
در همین راستا مارتین گریفیث به خبرنگاران گفت: مذاکرات صلح یمن در سوئد ۱۴ دسامبر به پایان خواهد رسید و در صورتی که سازمان ملل مجبور به ادامه‌ مذاکرات شود، گفت‌وگوها در مکان دیگری غیر از سوئد انجام خواهد شد. دور دوم مذاکرات نیمه دوم یا اواخر ژانویه برگزار می‌شود و احتمالا کویت میزبان این مذاکرات باشد.
 
گریفیث در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طرف‌های درگیر یمنی درباره برخی از مسائل دیدگاه‌های متضادی دارند و هر کدام از آنها ادعا می‌کند که رهبری یمن را برعهده دارند.
 
وی تاکید کرد که ماموریت‌اش تسهیل شرایط برای ایجاد توافق بر سر  انتقال سیاسی و خلع سلاح با هدف حل سیاسی بحران در این کشور است.
 
گریفیث گفت: عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله تبادل اسرا را در لیست اولویت‌های خود قرار داده‌اند. من از طرف‌های درگیر می‌خواهم که تمامی اسرا را آزاد کنند.
 
وی تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات کنونی به شورای امنیت رجوع خواهد کرد و طرفی را که در مذاکرات کارشکنی می‌کند اعلام خواهد کرد.
 
گریفیث درباره درگیری‌های شهر الحدیده گفت: دو طرف باید به توافقی درباره این پرونده دست یابند. آنچه در الحدیده رخ می‌دهد یک "فاجعه بزرگ" است و من از سازمان‌ ملل می‌خواهم که به عنوان حامی این شهر و بندر استراتژیک آن وارد عمل شود.
 
وی درباره بازگشایی فرودگاه صنعا نیز گفت: دولت مستعفی یمن نظری دارد که حوثی‌ها با آن مخالفند، اما ما راهکاری را خواهیم یافت.
انصارالله: برای صلح آمده‌ایم نه تسلیم شدن
 
از سوی دیگر محمد عبدالسلام، رییس هیات صنعا در مذاکرات سوئد در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که هیات صنعا خواهان مذاکره غیرمستقیم نشده بلکه هیات دولت هادی خواهان این مساله شده است.
 
وی افزود: ما برای صلح و نه تسلیم شدن به سوئد آمده‌ایم. ما خواهان یک مرحله انتقالی برای اجرای نتایج مذاکرات ملی شده‌ایم. باید عملیات نظامی در الحدیده متوقف شده و تمامی نیروهای متجاوز به پایگاه‌های خود بازگردند. مهم‌ترین مساله‌ای که ما اکنون خواهان آن هستیم اسرایی است که به دست امارات و عربستان سعودی بازداشت شده‌اند. چگونه از ارتش و کمیته‌های مردمی می‌خواهند قبل از تحقق صلح و حضور هزاران نیروی خارجی در کشور سلاح‌شان را تحویل دهند.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که ائتلاف متجاوز عربستان سعودی مذاکرات کنونی در سوئد را به شکست بکشاند راهی جز مقابله با متجاوزان نخواهیم داشت.
 
هیات صنعا روز یکشنبه با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت دیدار کرد و از آنها خواست بر طرف مقابل برای مذاکرات سیاسی جدی و اتخاذ اقدامات مناسب مثل بازگشایی فرودگاه صنعا فشار می‌آورند.
 
عبدالسلام تاکید کرد: هیات صنعا با جدیت وارد مذاکرات شده این در حالی است که حملات ائتلاف متجاوز در تمامی جبهه‌ها ادامه دارد. جنگ در یمن صرفا یک جنگ یمنی نیست بلکه طرف‌های خارجی در آن مشارکت دارند که به دنبال تحقق اهداف خود هستند. بحران کنونی تنها با توقف تجاوز ائتلاف عربی و پایان دادن به محاصره حل می‌شود.
 
وی گفت: ما آماده آزادی تمامی اسرا و بازداشت‌شدگان هستیم.
 
عبدالسلام درباره فرودگاه صنعا نیز گفت: بسته شدن فرودگاه صنعا "جنایت جنگی" است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را توجیه کرد.
 
همچنین عبدالقادر المرتضی، عضو هیات صنعا و رییس کمیته امور اسرا، گفت که این هیات نشستی با هیات دولت مستعفی یمن با حضور تیم سازمان ملل برگزار کرده و این نشست مثبت بوده است.
 
وی گفت که دو طرف به راهکارهایی در مورد امور فنی برای اجرای توافق تبادل اسرا دست یافته‌اند.
 
سلیم المغلس، عضو هیات صنعا نیز گفت: ما به دنبال تحقق پیشرفتی در پرونده تعز هستیم. پیشنهادی که هیات ما برای حل مشکلات استان تعز داده مورد قبول سازمان ملل قرار گرفته است.
 
وی ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل بر عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره این پرونده فشار بیاورد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین