تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
plusresetminus
رمضان در البرز یادآور آیین‌های کهنی است، ساکنان البرز در ماه‌ مبارک رمضان آداب‌ورسوم ویژه و مختص خوددارند که در نوع خود جالب و شنیدنی است.
۰
کد مطلب : ۱۴۲۴۵۲
آداب البرزی‌ها در رمضان

 

                       
                       

البرز از دیرباز میزبان مردم ایران‌زمین با آداب‌ورسوم مختلف بوده و البرزنشینان همانند دیگر مردم ایران‌زمین علاقه‌مند به برگزاری رسوم و جشن‌های کهن هستند، ساکنان البرز در ماه‌ مبارک رمضان آداب‌ورسوم ویژه و مختص خوددارند که در نوع خود جالب و شنیدنی است.

مراسم ماه مبارک رمضان در روستاهای البرز که قدمتی هزارساله دارند همراه با آداب‌ورسومی ویژه است که در ادامه بیشتر آشنا می‌شوید.

محراب رجبی رئیس بنیاد البرزشناسی با تأکید بر اینکه البرز از سه اقلیم کوهستان، کوهپایه و دشت تشکیل‌شده است، گفت: در هر سه اقلیم آداب ماه رمضان تقریباً مشابه برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه منطقه جغرافیایی البرز استان البرز، تهران، قزوین، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، قم و مرکزی را در خود جای‌داده است، گفت: مردمان این استان‌ها آداب‌ورسوم مشابهی در ماه مبارک رمضان دارند.

رجبی با اشاره به اینکه در برخی مناطق کوهستانی البرز در ابتدای هرماه جشنی برپا و در این جشن‌ها عیدی و طعام میان همسایگان توزیع می‌شود، گفت: این مراسم بهانه‌ای برای توجه به همدیگر است.

مراسم «هَمچه کاسه» در ماه رمضان بیشتر برگزار می‌شود و ممکن است در ۳۰ روز ماه مبارک برگزار شودمشاور استاندار البرز در ادامه به مراسم «هَمچه کاسه» در البرز اشاره کرد و گفت: این مراسم در ماه رمضان بیشتر برگزار می‌شود و ممکن است در ۳۰ روز ماه مبارک برگزار شود.

وی ضمن توضیح مراسم هَمچه کاسه، گفت: در این مراسم، همسایگان معمولاً شیر برنج، فرنی، حلوا و آش را به یکدیگر تقدیم می‌کنند که این امر سبب نزدیکی دل‌ها می‌شود.

رجبی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه درگذشته دهه سوم ماه مبارک رمضان را شب‌های برات می‌نامیدند، گفت: این رسم در میان مسلمانان پاکستانی و افغانستان نیز برپا می‌شود.

فراموشی اختلاف‌ها با رؤیت ماه رمضان

مشاور استاندار البرز با اشاره به اینکه رمضان به سه دهه تقسیم می‌شود و با تأکید بر اینکه این مصرع از حافظ «آن شب قدر که این تازه براتم دادند» یادآور دهه برات است، گفت: دهه سوم را دهه برات می‌نامند این دهه به‌نوعی همان شب‌های قدر است و در البرز شب ۲۷ رمضان نیز گرامی داشته می‌شود.

رئیس بنیاد البرزشناسی در ادامه سخنان خود گفت: قبل از ماه رمضان در البرز معمول بود اگر خانواده‌هایی اختلاف دارند قبل از رؤیت ماه رمضان با یک آش‌پزان با یکدیگر آشتی کنند این مراسم را «آش و آشتی» می‌نامیدند که البته این رسم در حال فراموشی است.

نان اَگردک

رجبی در خصوص رسم آش و آشتی، گفت: در این مراسم  افرادی که کدورت داشتند با آش پذیرایی می‌شدند تا با قهر وارد رمضان نشوند این مراسم در نوروز ازجمله شب چهارشنبه‌سوری نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: پخت نان‌های محلی نظیر «اگردک» و «تفتان» میان آذری زبانان مقیم البرز رواج دارد و شاید کمتر سفره افطار آذری زبانان را می‌توان در این ایام خالی از این دو نان محلی یافت.

رئیس بنیاد البرزشناسی با تأکید بر اینکه دیدار با دوستان و آشنایان ازجمله اموری است که در ساعات بعد از افطار انجام می‌شود، گفت: گاه این دیدارها تا هنگام سحر به طول می‌کشد.

نان تفتان

مراسم اذان گفتن بر پشت‌بام‌ها و بیدار کردن یکدیگر برای سحر همچنان در طالقان پابرجاست، فنّاوری هم نخواسته این رسوم را از مردم این شهرستان بگیردرجبی با اشاره به اینکه شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد ازجمله شهرهای استان البرز به شمار می‌آیند که از قدمت تاریخی بالایی برخوردار هستند، گفت: طالقان، شهری است که همچنان بافت روستایی خود را حفظ کرده است. مراسم اذان گفتن بر پشت‌بام‌ها و بیدار کردن یکدیگر برای سحر همچنان در این منطقه پابرجاست و فنّاوری امروزی هم نخواسته این رسوم را از مردم این شهرستان بگیرد.

مشاور استاندار البرز تأکید کرد: مراسم «سحر خوانی» و «رمضان خوانی» در آیین کهن معنوی استان البرز ازجمله شهرستان طالقان همچنان پابرجا است.

وی در خصوص شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان، گفت: شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان شور و شوق فراوانی را به همراه داشت. مردم برای رؤیت ماه به قله‌ها می‌رفتند، قدیم‌ها پیشوازی از روحانی محل انجام می‌گرفت و مردم با آدابی خاص وی را به مسجد می‌بردند و با «چاووشی خوانی» روحانی را روانه مسجد می‌کردند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین