تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
plusresetminus
حزب الله: بهای دلار در روز گذشته با ثبت قیمت 3295‌تومان، به بیشترین سطح طی 6 ماه اخیر رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز‌های اخیر، نقش نوسان‌گیران ارزی در بازار فعال‌تر از گذشته است. این در حالی است که در روزهای قبل از تمدید مذکرات، نرخ بازار با نوسان کمتری روبه‌رو بود و برخی از نوسان‌گیران، با توجه به ثبات بازار در آن زمان دچار زیان شدند. حال این افراد با تغییر وضعیت بازار در پی پوشش ضرر خود با ایجاد نوسان در نرخ ارز هستند. گروه بازار پول:روز گذشته بهای دلار برای سومین روز متوالی افزایش یافت و قیمت این ارز پس از گذشت 6 ماه از 3290 تومان عبور کرد. گروهی از فعالان، توراندازی نوسان‌گیران ارزی برای کسب سود و افزایش شایعات در بازار را عامل اصلی افزایش قیمت عنوان کردند. با افزایش دلار، بهای سکه نیز از کانال 920 هزار تومانی عبور کرد و وارد کانال 930 هزار تومان شد
۰
کد مطلب : ۶۹۷۱۳
توراندازی ارزی نوسان‌گیران
 
.


به گزارش شبکه خبری حزب الله ،  بالا رفتن نرخ خرید تا 3280 تومان
در پنجمین روز آذرماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3270 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز قبل داشت. در ادامه روز قیمت این ارز با افزایش بیشتری مواجه شد و قیمت ثبت شده دلار، بر تابلوی اکثر صرافی‌ها در ساعات انتهایی بازار به 3295 تومان رسید. این در حالی است که آخرین باری که بهای این ارز به این حد قیمتی رسیده بود، به تاریخ 31 اردیبهشت سال جاری بازمی‌گردد. با افزایش قیمت فروش، نرخ خرید دلار، بر تابلوی فعالان رسمی تا 3280 تومان بالا رفت. با بالا رفتن قیمت فروش دلار، نرخ حواله این ارز نیز از 3295 تومان  به 3310 تومان صعود کرد.

  پررنگ شدن نقش فعالان غیر‌رسمی
در روزهای اخیر، بازار ارز شاهد افزایش حضور فعالان غیررسمی و نوسان‌گیران است. با کاهش قیمت دلار در ابتدای هفته، برخی از نوسان‌گیران، دچار ضرر و زیان شدند. پس از تمدید مذاکرات و افزایش جزئی قیمت، این گروه، در پی پوشش ضرر خود با ایجاد نوسان در نرخ ارز افتادند؛ بنابراین با بالا بردن حجم خرید خود و ایجاد شایعات در بازار ارز، سعی در بالا بردن درجه نوسانات ارز و افزایش نرخ را داشتند. رفتار نوسان‌گیران در روزهای اخیر را به‌نوعی می‌توان به توراندازی قیمتی تشبیه کرد. این فعالان با خرید ارز و نگهداری موقت آن، سطح تعادلی قیمت در بازار را به هم زده و تلاش می‌کنند ارز خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند تا زیان قبلی خود را جبران کنند.

  پوشش کوتاه‌مدت و آینده نوسان
با وجود افزایش فعالیت نوسان‌گیران و افزایش درجه تغییرات قیمت، نگاهی به عوامل بنیادی اقتصاد نشان‌دهنده این است که دامنه نوسانات به احتمال زیاد بیشتر از این نخواهد شد.
بررسی عوامل عرضه و تقاضا بیانگر این است که دلیلی برای افزایش تغییرات قیمتی دلار وجود ندارد و پس از تخلیه عوامل روانی بازار، تاثیر نوسان‌گیران ارزی نیز کاهش خواهد یافت. با تمدید مذاکرات، تغییر خاصی در سمت عرضه بازار اتفاق نخواهد افتاد. همچنین بر اساس آمار گمرک، آمار صادرات غیر‌نفتی طی چند ماه اخیر به‌طور میانگین در سطح 3 میلیارد دلار بوده و میزان واردات نیز 4 میلیارد دلار ثبت شده است. با توجه به آنکه آمار گمرک، صادرات نفت را در بر نمی‌گیرد به این ترتیب می‌توان عنوان کرد که تراز ورود ارز از خروج آن بیشتر است؛ بنابراین اگر منابع نفت نیز به آمار صادرات اضافه شود از منظر تراز پرداخت‌ها بازار با مشکل چندانی روبه‌رو نیست. بررسی سمت تقاضا نیز بیانگر آن است که بازار در ماه‌های آینده به‌دلیل تغییر نکردن وضعیت با فشار تقاضای جدیدی از سوی بخش واقعی مواجه نخواهد شد. از طرف دیگر، از آنجا‌که به‌طور سنتی پایان آذرماه مصادف با اتمام پیک ثبت سفارش‌های تجاری است، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده تا حدودی از فشار تقاضا بر بازار کاسته شود.
 اطلاعات یک موسسه پژوهشی نیز که مدلی برای پیش‌بینی رشد و تورم، پایان سال طراحی کرده نشان می‌دهد در بدترین سناریوی ممکن، قیمت ارز در پایان سال 93، 3360 تومان خواهد بود و اگر وضعیت کنونی قبل از سوم آذر ادامه یابد و تغییر خاصی به لحاظ رفتارهای سفته‌بازانه رخ ندهد، قیمت دلار در حالت میانی در کانال 3200 تومان نوسان خواهد کرد؛ بنابراین می‌توان نوسان اخیر را زودگذر و هیجانی عنوان کرد. نوسانی که ظاهرا یک بخش از سوی نوسان‌گیران با هدف پوشش سود کوتاه‌مدت هدایت می‌شود.

  تخت گاز سکه در جاده صعود
دیروز با افزایش 30 تومانی دلار، هر سکه بهار آزادی به بهای 935 هزار تومان معامله شد که افزایشی 8 هزار تومانی نسبت به روز قبل داشت. رقم ثبت شده برای سکه، بالاترین قیمت این فلز گران‌بها، از تاریخ اول آبان سال جاری است. با این افزایش 8 هزار تومانی، بهای سکه در دو روز اخیر، با 18 هزار تومان افزایش مواجه شد و طی این مدت، از دو کانال 920 هزار تومان و 930 هزار تومان عبور کرد. در روزهای اخیر، قیمت سکه همسو با افزایش دلار حرکت می‌کند.
روز گذشته بهای دلار 9/0 درصد بالا رفت و به‌دنبال آن بهای سکه با 9/0 درصد افزایش رو‌به‌رو شد.
محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که در پنجمین روز آذرماه، ارزش ذاتی سکه 934 هزار تومان بود و اختلافی هزار تومانی با قیمت فروش بازار داشت. گروهی از فروشندگان در کنار افزایش دلار، بالا رفتن تقاضا را عامل دیگر جهش قیمتی این فلز گرانبها عنوان می‌کنند.
منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین