تاریخ انتشارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
plusresetminus
حزب الله نیوز:در حالی که بیش از ۲ سال از مصوبه دولت برای پلاک‌گذاری اتومبیل‌های تاریخی برای عبور آزادانه آنها در شهرها می‌گذرد هنوز اجرای آن در گیر و دار امروز و فردا کردن‌های مسئولان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و راهور ناجاست.
۰
کد مطلب : ۸۷۵۴
پلاک‌گذاری اتومبیل‌های تاریخی درگیر دست‌اندازهای اداری+عکس
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ دولت برای صیانت از خودرو‌های نفیس و تاریخی و جلوگیری از اسقاط این خودروها آیین‌نامه شناسایی و صیانت از خودرو‌های تاریخی را مصوب و ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین نامه، خودرو‌های تاریخی به خودرو‌هایی اطلاق می‌شود که ضمن حفظ اصالت از سلامت فنی کامل برخوردار باشند و انواع خودرو‌های تاریخی شامل خودروهای نفیسی است که بیش از ۵۰ سال از تولید آن گذشته باشد و یا خودروهای قدیمی که بیش از ۲۵ سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت و یا کاربردی بی نظیر باشند و همچنین خودرو‌هایی که دارای بعد فرهنگی باشند، شامل این آیین نامه می‌شوند.

طبق این آیین نامه کارگروهی هم با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ‌حفاظت محیط زیست، ‌تربیت بدنی، ‌نیروی انتظامی، ‌کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و وزارت صنایع و معادن به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها تشکیل و دبیرخانه آن در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مستقر شد.


از جمله وظایف این کارگروه هم شناسایی، ‌تشخیص، دسته بندی و معرفی خودرو‌های تاریخی به مراکز مرتبط برای حفظ آنها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران، تهیه لیست و معرفی خودروهای تاریخی برای صدور شناسنامه و پلاک توسط نیروی انتظامی و ابلاغ آن از طریق سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری، تعیین مقدار کیلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو و تدوین دستور العمل های اجرایی لازم و ارائه آن به مراجع ذی ربط قانونی است.

از سوی دیگر نیروی انتظامی را هم در این آیین نامه دولتی، موظف کرده اند تا برای خودرو‌های تاریخی شناسنامه تاریخی و پلاک خاصی را طراحی و مجوز تردد آنها را صادر کند.

اما در حال حاضر با گذشت بیش از ۲ سال از ابلاغ این مصوبه، هیچ خودروی تاریخی پلاک نشده است و حق تردد در شهرها را ندارد.


اگر چه خودروهای تاریخی با این مصوبه دولت از کابوس اسقاط، خلاص شدند اما نگاه به خودروی تاریخی و کلاسیک نمی تواند صرفاً نگاه نمایشگاهی باشد و مسئولان هر از چند گاهی با دعوت از مالکان خودروهای تاریخی نمایشگاهی را به راه بیندازند.

خودروی تاریخی که سلامت فنی دارد و بخشی از تاریخ را با خود حمل می کند باید مجوز عبور در خیابان های شهر را داشته باشد و کاربری های مختلفی را برای آن تعریف کرد.

اکثر خودروهای تاریخی که هزینه های بالایی برای نگهداری از آنها صرف می شود در اختیار مالکان خصوصی هستند و بیشتر استفاده نمایشگاهی از آنها می شود.

یکی از این مالکان خودروهای تاریخی که به قول خودش چون عشق اوتول بوده است با صرف هزینه های بسیار کلکسیونی از چندین خودروی قدیمی را گرد هم آورده است به خبرنگار فارس می گوید: از داشتن این ماشین ها لذت می برم اما تنها استفاده ای که از آنها می شود همین است که اگر نمایشگاهی برپا شود آنها را در معرض نمایش برای مردم می گذارم البته گاهی اوقات هم دور از چشم پلیس، به عنوان ماشین عروس با رانندگی خودم، کرایه اش می دهم!

وی ادامه می دهد: ماشین تاریخی و منحصر به فردی که شاید همین الآن هم در دنیا تنها چند نمونه آن موجود باشد باید در شهرها یا حداقل در پایتخت، حق تردد داشته باشد و مردم آن را ببینند و لذت ببرند. حتی می توان از آنها در جابجایی میهمانان سفارتخانه های داخل کشور استفاده کرد که بسیار جذاب است.


مسئولان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعلام می کنند که نمونه پلاک خودروهای تاریخی ساخته شده است، مجید ابوالفتحی، مدیرعامل این کانون هم در گفت وگو با خبرنگار فارس از هماهنگی ها با راهور ناجا می گوید که باید به یک توافقی برای زمان عملیاتی کردن این پروژه شماره گذاری خودروهای تاریخی برسند.

طبق پیش‌بینی برخی مسئولان در این طرح ۵ هزار زوج پلاک برای خودروهای تاریخی که عمدتاً در اختیار اشخاص حقیقی است صادر خواهد شد.


ســردار اسکنــدر مومنی، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی هم که چشم امید مالکان خودروهای تاریخی به جدول زمان بندی ایشان دوخته شده است در آخرین اظهارنظر خود درباره پلاک خودروهای تاریخی در هشتم مهرماه امسال اعلام کرد که یک ماه دیگر خودروهای تاریخی پلاک می شوند.

اما آبان ماه هم رو به پایان است مثل همان ۲ سال و اندی که از زمان ابلاغ مصوبه دولت،گذشته است و مالکان اتومبیل های تاریخی و نفیس هم همچنان در انتظار صدور یک پلاک عبور.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین