تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
plusresetminus
حزب الله : یکی از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه روحانیون و علما باید مراقب بدعت‌ها باشند، گفت: اگر بدعت در دین رایج شود دیگری دینی باقی نمی‌ماند.
۰
کد مطلب : ۱۱۲۲۲۹
حج باید توأم با عزت و امنیت باشد
 

 

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر چهارشنبه در درس خارج خود در مسجد اعظم قم به مسئله بدعت در دین اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که همیشه در اسلام وجود داشته است افراط و تفریط در دین و مسئله بدعت است.

وی با بیان اینکه که اگر بدعت در مسائل عرفی وجود داشته باشد اشکالی ندارد، گفت: ساختن مساجد به سبک جدید و مدرن و گرفتن مجالس هفتم و چهلم و سال برای اموات و یا برپایی مجالش جشن برای میلاد ائمه(ع) که جزو مسائل عرفی است و کسی آن را به پیامبر و ائمه(ع) نسبت نمی‌دهد اشکالی ندارد اما وهابیون چون فرق بین بدعت شرعی و عرفی را نمی‌فهمند بر این مسائل هم اشکال وارد می‌کنند.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: زمانی که دوچرخه به عربستان وارد شد آن را مرکب شیطان می‌دانستند و به عنوان بدعت با آن مخالفت داشتند.

بدعت در دین حرام است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزود: البته برخی افراد به خصوص در مجالس زنانه نیز از آن طرف دچار افراط هستند و کارهایی را به نام دین می‌کنند که از طرف دین بیان نشده است مثلاً ختم انعام می‌گیرند و در وسط آن برنامه‌هایی دارند که مستند نیست.

وی در ادامه گفت: روحانیون و علما باید مراقب این بدعت‌ها باشند زیرا اگر بدعت در دین رایج شود دیگری دینی باقی نمی‌ماند و چهره آن تغییر خواهد کرد.

استاد سطوح عالی حوزه تأکید کرد: بدعت در دین حرام است و در روایت هم داریم که بدعت‌گذار مورد بخشش خداوند قرار نمی‌گیرد مگر اینکه دست از بدعت خود بردارد

آمیختن حج به مسائل سیاسی از اشتباهات بزرگ سعودی‌ها است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود به قرائت بیانیه‌ای با موضوع حج پرداخت که به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشکنی‌های سعودی‌ها در امر حج بر هیچ‌کس پنهان نیست، سعی ما بر این است که مانند هر مسلمان آزاده دیگری مراسم حج را با امنیت کامل و عزت و احترام شایسته انجام دهیم، در حالی که قرائن نشان می‌دهد سعی عربستان سعودی بر این است که به سبب اختلافات سعودی که با ما دارند تا می‌توانند از عزت و احترام حجاج ما بکاهند، در حالی که مسائل مربوط به حج را با مسائل سیاسی آمیختن یکی از اشتباهات بزرگ آن‌هاست و بدیهی است که دولتمردان ما جز به حج توأم با عزت و امنیت تن نخواهند داد.

مسئله مهم این است که باید مسائل مربوط به حرمین شریفین روزی به طور کامل حل شود و آن در صورتی خواهد بود که گروهی از زبده‌ترین آگاهان نسبت به مسائل حج از سوی سازمان همکاری اسلامی برای نظارت بر امر حرمین شریفین انتخاب شوند که عربستان سعودی نیز می‌تواند عضوی از آن باشد.

زیرا تجربه نشان داده آنها به تنهایی نمی‌توانند این فریضه بزرگ را آن‌گونه که لازم است اداره کنند، حوادث بسیار دردناک سال گذشته در مسجدالحرام و سپس در منا بهترین گواه آن است.

طرحی برای برگزاری مراسم حج

این‌جانب طرحی برای این مسئله دارم که پس از تکمیل برای علمای الازهر مصر و علمای بزرگ جهان اسلام می‌فرستم و سپس از آن‌ها دعوت می‌کنیم تا در همایشی برای تکمیل و یافتن طرق اجرایی این طرح به مشورت بنشینند و عربستان سعودی را برای پذیرش آن تحت فشار قرار دهند.

به یقین این طرح به نفع آن‌ها نیز خواهد بود و هیچ منافاتی با حاکمیت آن‌ها بر کشورشان ندارد. قرآن با صراحت تمام می‌گوید: «همه مسلمین اعم از نزدیکان و دوران در مسجدالحرام برابرند»؛ (سَوَاءً الْعَاکفُ فِیهِ وَالْبَادِ).

به یقین روزی این طرح جامه عمل به خود خواهد پوشید و امیدواریم آن روز نزدیک باشد، زیرا وضع فعلی که سعودی‌ها نسبت به حرمین شریفین نشان می‌دهند و خود را مالک اصلی آن می‌دانند برای هیچ‌کس قابل قبول نیست. ما از اندیشمندان جهان اسلام نیز دعوت می‌کنیم که اگر نظراتی برای تکمیل این طرح دارند برای ما ارسال دارند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین