تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
plusresetminus
گرانی، نبود اقلام اساسی و مساله تحریم این روز‌ها تحلیل‌های متفاوتی دارد که یکی از رایج‌ترین آنها، اقدام برخی افراد سودجو در بازار‌های مختلف و ناامنی در عرضه کالا‌های مورد نیاز مردم است.
۰
کد مطلب : ۱۷۵۸۲۴
احتکار، آینه تمام قد خودتحریمی

 همین برداشت و ایجا ناامنی روانی موجب شده بسیاری از مردم این مساله را به اظهارات گاه و بیگاه رییس جمهور آمریکا پیوند زده و ناامیدانه منتظر کمبود هرگونه کالایی در بازار باشند.
 
بهم ریختگی روحی و ناتوانی در تحلیل مسایل، برخی را به این دیدگاه سوق داده که باید تا می‌توان کالا‌های موجود را انبار کرد و هرآنچه در سطح بازار وجود دارد، خریداری نمود.
 
در این دیدگاه مهم نیست چه چیزی خریداری می‌شود، مهم این است که هر آنچه امروز خرید و دپو شود در آینده، می‌توان با عرضه آن در بازار پادشاهی و کسب درآمد کرد که مصداق این رفتار سودجویانه ماه گذشته در خصوص بازار سکه رخ داد و در نهایت منجر به شناسایی و دستگیری سلطان سکه در تهران شد.
برخی نیز خرید و انبار کالا‌های اساسی و غیر اساسی را نه با دیدگاه تجارت و کسب و کار، بلکه با هدف تامین مایحتاج خانواده و اطرافیانشان در دراز مدت انجام می‌دهند.
با گشتی در بازار به راحتی می‌توان دریافت همه چیز هست، زیاد هم هست، اما نظارت بر قیمت گذاری‌ها و توزیع تا حدودی کم رنگ و موجب سواستفاده برخی شده است.
بازار رنگارنگ تابستان در محصولات صیفی، سبزی و میوه، گوشت و مرغ گرفته تا ویترین و دکور‌های پرزرق و برق لوازم و ابزار خانگی، پوشاک و حتی برخی اشیا لوکس چشم نوازی می‌کند، اما چرا عده‌ای اصرار دارند بازار را قحطی زده و یا در تهدید کمبود‌ها معرفی کنند؟
متاسفانه برخی افراد سود جود با احتکار کالا‌ها و اقلام مختلف بازار را دچار التهاب کرده اند و با عدم ارائه نیاز مردم در بازار به نوعی خودتحریمی را در نقاط مختلف رواج داده اند چرا که این بار نبود و یا کمبود برخی مایحتاج نه به دلیل مشکل تحریم بلکه به علت انبار کردن این کالا‌ها و نبود نظارت کافی بر رفتار سودجویان است.
محتکران کالا‌های اساسی، به این امر دامن زده و مردم را از نظر روانی آماده می‌کنند تا اجناس مورد نیازشان را با هرقیمتی که آنان نرخ گذاری کرده اند، خریداری کنند.
در این راستا خودتحریمی محتکران موجب شده کالا‌های اساسی علیرغم وجود در بازار از دید بازرسان و مردم پنهان بماند تا در زمان معین بتوانند با تعیین نرخ در این خصوص، سودکلانی به جیب بزنند.
 
***فضای روانی در ایجاد گرانی‌ها و کمبود اقلام موثر است
متاسفانه فضای روانی منفی در جامعه ایجاد شده و مردم نسبت به نبود برخی کالا‌ها دچار ترس شده اند.
اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص وضعیت فعلی بازار ضروری است چرا که جامعه باید بداند کالا‌های اساسی همچون گذشته وجود دارد، اما عده‌ای به دلیل کسب سود بیشتر از ارائه و عرضه آن امتناع می‌کنند.
باید در این راستا اطلاع رسانی گسترده و اصولی انجام شود تا ناراحتی و بی اعتمادی میان مردم ایجاد نشود.
وی با تاکید بر اینکه جو روانی جامعه باید با اقدامات فرهنگی کنترل شود گفت: بسیاری از مشکلات را خود افراد ایجاد می‌کنند که با باور شایعات در خصوص نبود کالا‌های اساسی، به این امر دامن می‌زنند.
 
بررسی میدانی روی انبار‌های موجود به ویژه در حوزه اقلام اساسی همچون برنج و مرغ بسیار شدت یافته و در چند روز اخیر چند مورد احتکار شناسایی و تشکیل پرونده شده است.
عدم عرضه لوازم خانگی از مشکلات فعلی بازار  است عمده مغازه‌هایی که نمایندگی یک برند معتبر هستند از ارائه کالا امتناع کرده  که با انبارگردانی و اطلاع از موجودی انبار این واحدها، ملزم به فروش شدند.
همچنین احتکار توسط برخی عمده فروشان مواد غذایی از جمله مرغ، منجر به فساد این مواد شده بود.
فرهنگ سازی  لازمه کاهش التهاب در بازار است تولید کافی ونظارت بر قیمت گذاری‌ها نیز ضروری است تا برخی افراد با عدم فروش کالای خود موجب نگرانی مردم نشوند.
متاسفانه کمبود نیروی انسانی برای انجام گشت‌های بازرسی و نبود ناوگان نقلیه در این راستا موجب کندی روند بازرسی و نظارت‌ها شده است.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین