تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
plusresetminus
مسئولان جدید رادیو و عزیزانی که روی کار آمدند گفتند شما خیلی تکراری و غیر‌مجاز شده‌اید و بهتر است خودتان را اصلاح کنید.
۰
کد مطلب : ۱۵۲۶۶۷
مدیران گفتند تکرای و غیرمجاز شده‌اید!
 
  مهران امامیه گوینده رادیو و بازیگر تلویزیون است که بیشتر او را با اجرا برنامه رادیویی «جمعه ایرانی» و«صبح جمعه با شما» و همچنین کاراکتر «سق سیاه» می‌شناسیم. امامیه بیش از بیست سال است که در طنز رادیویی فعالیت می‌کند؛ او اولین کار خود را بعد از انجام تست نزد زنده‌یاد منوچهر نوذری و سعید توکل برای حضور در برنامه «صبح جمعه با شما» آغاز کرد و سپس در برنامه «قند و نمک» به همکاري خود با اين گروه ادامه داد و بعد در «جمعه ايراني» مشغول به کار شد. مهران اماميه خلق‌کننده تيپ‌هاي جذاب و با‌نمکي هم چون «سق سياه»، «اوزون برون»، «آقا برات»، «آقا کمال»، «مموش قطره‌اي»، «معلم کلاس»، «دکتر» و «آقاي زن ذليل» برنامه پرطرفدار «جمعه ايراني» است که براي ساخت آن‌ها تحقیقات بسیاری کرده است تا بتواند با صدایي متناسب، اين تيپ‌هاي راديويي را عرضه کند. «صبا» با مهران امامیه درباره فعالیت‌های اخیرش گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 

 

به دلیل وجود قانون منع حضور گویندگان رادیو در تلویزیون، شما را در این رسانه نمی‌بینیم یااین کم‌کاری علت دیگری دارد؟

‌این قانون مربوط به زمانی بود که من مجری پخش زنده و گوینده رادیو در برنامه «جمعه ایرانی» و «صبح جمعه با شما» بودم، اما بعد از این‌که پخش این برنامه قطع شد، دیگر مانعی برای اجرای همزمان در رادیو و تلویزیون وجود نداشت. درحال حاضر کاری را در قاب تلویزیون ندارم اما اگر در آینده سفارش یا درخواستی مطرح شود حتما آن را انجام خواهم داد.

 

یعنی کار خوب و وسوسه‌انگیزی پیشنهاد نشده که تلویزیون را به رادیو ترجیح بدهید؟

من همیشه گفته‌ام رادیو خانه اول من است و کارم را از رادیو شروع کرده‌ام. شخصا بازیگری رادیویی و گویندگی رادیویی را خیلی بیشتر از کار در تلویزیون دوست دارم، البته همیشه به حضور در یک کار ویژه تلویزیونی مثل یک مسابقه یا جنگ علاقه‌مند بوده‌ام که اگر پیشنهاد شود حتما به خوبی و به زودی آن را انجام خواهم داد.

 

مسابقه یا جُنگی که قراری بود آن را اجرا کنید در چه وضعی به سر می‌برد؟

هنوز هم منتظرم؛ خیلی از تهیه‌کنندگانی که با آن‌ها کار کرده‌ام دنبال ساخت طرح و ایده‌ای نو هستند؛ امیدوارم در آینده‌ای نه‌چندان دور چنین برنامه‌ای را با حال و هوای طنز مثل «صبح جمعه با شما» تولید کنیم و به مردم ارائه دهیم. این کار شدنی است اما من منتظر یک کار خوب و درجه یک هستم.

با قطع پخش «جمعه ایرانی» در رادیو مشغول چه فعالیت‌هایی هستید؟پیشنهادات در این زمینه خوب هستند؟

بله، پیشنهادات خوبند اما من هنوز منتظرم با تغییر نظر و سیاست‌های مدیران به رادیو برگردم. الان در زمینه رادیوی اینترنتی «شاد شو» که با گروه قبلی سعید توکل و دوستان «جمعه ایرانی» تشکیل می‌شود همکاری دارم، همچنین اجرای استیج‌ها و برنامه‌های ارگانی را نیز به عهده می‌گیرم و در واقع بیشتر وقتم را فعالیت دراین نوع برنامه‌ها می‌گیرد.

 

تصمیم ندارید برنامه جدیدی را با همکارانتان در رادیو بسازید که مثل «جمعه ایرانی» پرمخاطب باشد؟

۱۰۰ درصد، ما دائم دنبال تغییر و کارهای جدید هستیم. اما همان‌طور که گفتم‌ روسا باید به دنبال فکری جدید باشند. ما مثل همیشه مشغول ادامه برنامه بودیم، همیشه هم به‌روز می‌شدیم و سعی در ارائه برنامه‌ای نو داشتیم اما بعدها مسئولان جدید رادیو و عزیزانی که روی کار آمدند گفتند شما خیلی تکراری و غیر‌مجاز شده‌اید و بهتر است خودتان را اصلاح کنید. فعلا این کار را کنار گذاشته‌ایم تا شاید نظر مدیران عوض شود و ما بتوانیم با همان حال و هوا و حتی شاید بهتر و با کارهای جدیدتر به خدمت مردم برسیم و سعی کنیم مثل برنامه‌‌هایی که الان پخش می‌شوند و عینا برنامه ما را کپی کرده‌اند، نباشیم.

 

ببینده تلویزیون هستید؟ بیشتر چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

بله، خیلی تلویزیون می‌بینم و بیشتر دنبال سریال‌های طنز هستم. من همیشه کارهای جدید و جُنگ‌های طنزی مثل کارهای مهران مدیری و رامبد جوان را پیگیری می‌کنم و در همین میان برای برنامه خودمان برنامه‌ می‌ریزم.

 

در این مدت پیشنهاد بازیگری نداشته‌اید؟

در تلویزیون خیر، اما در شبکه‌های مختلف رادیویی پیشنهادات زیادی داشته‌ام با این حال ترجیح می‌دهم با همان گروه «جمعه ایرانی» و «صبح جمعه با شما» کار کنم مگر این‌که به قول شما یک کار ویژه در یکی از شبکه‌های پرطرفدار آن هم با نظر دوستان و روسای جدید انجام شود که دستمان را برای کار طنز انتقادی و فکاهی باز بگذارد و بتوانیم طنز و انتقاد را به درستی بیان کنیم، نه اینکه در یک چهارچوب خاص کار کنیم. به هر صورت این امکان وجود دارد که بخواهیم برای شبکه نسیم یک برنامه صحنه‌ای و استیجی مانند«جمعه ایرانی» را با آیتم‌ها و کاراکترهای مختلف با دوستانمان انجام دهیم.

 

آیا شما کلاس آموزش گویندگی یا فن بیان دارید؟ در کل با این نوع کلاس‌ها موافقید؟

در این زمینه نیز دو مورد به من پیشنهاد شد اما فکر کردم به صورت تجربی بهتر می‌توانم در خدمت دوستان باشم تا آکادمیک. به طور کل با این نوع کلاس‌ها برای کسانی که می‌خواهند سابقه و یادگیریشان را بیشتر کنند موافقم اما به نظر من این کلاس‌ها قرار نیست آن‌ها را به جای خاصی برساند. توانایی گویندگی، فن بیان و اجرا باید در وجود افراد باشد و بعد آن‌ها روی صدا، نوع کاراکتر، سواد، سطح معلومات و دایره لغویشان کار کنند و این کلاس‌ها فقط حکم یک دوره تکمیلی را برایشان داشته باشد. صرف شرکت کردن در کلاس نمی‌تواند از آدم‌ها گوینده بسازد.

 

آیا فرزندان شما به رادیو یا تلویزیون علاقه‌مند هستند؟

خیر، علاقه بسیار فرزندان من در حوزه موسیقی است و الان هم در این زمینه آموزش می‌بینند.

 

در ابتدا قرار بود گوینده خبر شوید. مرحوم نوذری مسیر شما را به سمت رادیو تغییر دادند؟

بله من در ابتدا قرار بود که گوینده خبر شوم، دوره‌هایش را هم گذراندم و همه کارهایش را هم کردم اما مرحوم استاد نوذری به من گفتند شاید اگر به وادی طنز بیایم با حنجره و صدایم بتوانم کارهای موفق‌تری را انجام دهم. این راهنمایی واقعا درست و به‌جا بود و باعث شد من از آن‌ موقع با گروه «صبح جمعه با شما» و استادم مرحوم نوذری کار کنم. از اینکه شاگرد او بودم و خیلی چیزها آموختم بسیار مفتخرم.

 

طنز رادیو سخت‌تر است یا تلویزیون؟ از نظر شما تا به امروز کدام یک موفق‌تر عمل کرده‌اند؟

من همه جا گفته‌ام که طنز رادیو به مراتب سخت‌تر است و این به عدم تلاش و زحمت دوستان من در تلویزیون برنمی‌گردد بلکه مربوط به این امر است که شخصیت‌های رادیویی باید به گونه‌ای ظریف ارائه شوند که مخاطب را خسته نکنند. ابزار ما در رادیو تنها صداست از این رو اغنای حس تنوع طلبی مخاطبان و جذب آن‌ها نسبت به تلویزیون خیلی سخت‌تر است. دکور، نور، تصویر و... در رادیو به کمک ما نمی‌آیند و همه چیز با حنجره، شیرین‌کاری صدایی و تیپ سازی شخصیتی انجام می‌شود، پس کار به مراتب سخت‌تر از تلویزیون می‌شود. در حال حاضر متاسفانه باید بگویم که تلویزیون موفق‌تر عمل کرده است. پیش از تلویزیون این رادیو بود که با برنامه‌های خوبی در شبکه رادیویی ایران و ‌جوان مثل «مکث ۹۵»، یا برنامه مرحوم مهران دوستی، گوی سبقت را ربوده بود اما الان تلویزیون از رادیو پیشی گرفته‌ است و شنوندگان رادیو خیلی کم شده‌اند، چون کار شاخص و درجه یک طنزی را از رادیو نمی‌شوند.

 

از نظر شما مخاطب امروز با طنز رادیویی بهتر ارتباط برقرار می‌کند یا طنز تلویزیون؟

فکر می‌کنم مخاطبان با تلویزیون بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند.

 

شما مدیر مدرسه هم هستید؟ هنوز بازنشسته نشده‌اید؟

بله، من مدیر مدرسه هستم و شغل اصلی‌ام فرهنگی است. حدود سی و دو سال سابقه کار در آموزش و پرورش و در سمت آموزگار و مربی دارم، ۱۰ سال آخر کار را هم مدیر بوده‌ام اما اول مهر‌ماه امسال بازنشسته شدم.

 

از میان بچه‌های مدرسه کسی بوده که با‌استعداد باشد و بخواهید او را به رادیو یا تلویزیوین معرفی کنید؟ تا به حال این کار را کرده‌اید؟

بله بچه‌هایی استعداد داشته‌اند اما من فقط راهنماییشان کردم. دو نفر از آن‌ها کار تیزر، برنامه‌های عروسکی، تلویزیونی و... انجام می‌دهند و یکی از دانش‌آموزان خوبم هم در زمینه شعر فعالیت دارد، اما من آن‌ها را به رادیو معرفی نکرده‌ام زیرا فعلا ابتدایی هستند و سطحشان باید کمی بالاتر برود. اگرخودشان بخواهند و تلاش کنند حتما به موفقیت می‌رسند.

منبع : روزنامه صبا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین