تاریخ انتشارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
plusresetminus
در سال گذشته آمارهای فراوانی از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است. نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، آمار ورشکستگی و... تمامی این آمارها تنها بر حضور یک بحران اقتصادی تاکید دارند.
۰
کد مطلب : ۶۰۰۴۵
"رکود" چه بر سر اقتصاد ایران آورده است؟
 
 مرکز آمار ایران نشان می دهد که رشد اقتصادی در سال گذشته به  منفی ۲.۲ رسیده است. روندی که از سال 1391 آغاز شد. زمانی که تحریم ها علیه ایران شدت گرفت و اقتصاد کشور را با بحران رو به رو کرد. در آن زمان رشد اقتصاد به منفی5.4 درصد رسیده بود. این رقم در سال 90 و قبل از اعمال تحریم ها بر کشور مثبت 3.2 درصد بوده است. 
 
نرخ بیکاری نیز یکی دیگر از آمارهای مورد بررسی توسط مرکز آمار بود. عاملی که برای ارزیابی شرایط اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار سال جاری به 10.7 درصد رسیده است. میزانی که به نسب به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. این به آن معناست که بیش از 2.5 میلیون فعال اقتصادی در کشور بیکار هستند. یعنی بیش از 2.5 فرد بالای 10 سال کشور که آماده به کار هستند شغلی ندارند. خود این موضوع هم مشکلات فراوان اجتماعی را به دنبال دارد.
 
علاوه بر آن اعلام شده است که 19 هزار و 206 مجوز در سال 92 برای فعالیت های صنعتی در کشور  صادر شده است. به این معنا که بیش از 19 هزار صنعت گر و تولیدکننده مشتاق کار و فعالیت در زمینه های گوناگون تولیدی در کشور  وجود داشته است. این میزان در خرداد 93 به 1 هزار و 449 رسیده است. یعنی کاهشی 18 هزار نفری در فعالیت های تولیدی. 
 
بسیاری از تولیدکننگان افزایش نرخ ارز را عامل این اتفاق می دانند؛ افزایشی که هزینه های تولید را بالا برد. دلار به ناگهان از 2130 هزار تومان در سال 91 به صورت متوسط با قیمت 3197 هزار تومان در سال 92به فروش رسید. در این شرایط واردات کالاهای مورد نیاز تولید به مشکل برخورد و هزینه های فراوانی را برای تولیدکنندگان به وجود آورد که در نهایت بسیاری از آنان را وادار کرد تا از خیر ادامه فعالیت در این شرایط بگذرند. 
 
بر اساس اعلام رییس خانه صنعت و معدن، قریب به 40 درصد کارخانه های کشور ورشکسته و تعطیل شده اند و غیر از 20 درصد با مشکلات مذکور به سختی دست و پنجه نرم کرده اند، بقیه نیز با خطر ورشکستگی مواجه اند. 
 
آمار نشان می دهد که در دو سال گذشته 37 کارخانه در صنعت قطعه سازی خودرو  تعطیل شده اند. 57 درصد از کارخانه های لوله و پروفیل به خاطر این مشکل و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند و 20 کارخانه فعال صنایع چوبی نیز تعطیل شده اند. علاوه بر آن اتحادیه تولیدکنندگان لوازم مسی نیز 80 درصد تولیدی های خود را غیرفعال اعلام کرده و 20 کارخانه تولید پتو نیز به علت شکست در رقابت با واردات چینی تعطیل شده اند. 
 
گزارش کسب‌وکار بانک جهانی که مبنای برنامه‌ریزی بسیاری از بنگاه‌های بزرگ بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف است، نشان می‌دهد که در سال‌جاری میلادی، ایران رتبه 129 را در نماگر «ورشکستگی» به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های کسب‌وکار در میان 189 کشور جهان داشته است.
 
اگر کشوری چند دوره رشد منفی اقتصادی داشته باشد یعنی به رکود دچار شده است. فعالیت تولیدی و صنعتی اش کاهش می یابد. بسیاری از بنگاه های اقتصادی اش با خطر ورشکستگی رو به رو می شوند و قدرت خرید مردم کاهش می یابد. اتفاقی که اکنون ایران با آن درگیر است.
منبع : فرارو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین