تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
plusresetminus
حزب الله: رهبر موقت خودخوانده ونزوئلا روز شنبه با هدف راه‌اندازی یک جنبش مردمی برای سرنگونی رییس جمهور این کشور، توری را در داخل ونزوئلا آغاز کرد.
۰
کد مطلب : ۱۹۲۹۷۹
خوآن گوایدو تور داخلی خود را برای جلب حمایت آغاز کرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،همزمان با این‌که خوآن گوایدو ۳۵ ساله رهبر موقت خودخوانده ونزوئلا تور داخلی خود تحت عنوان «آزادی عملیات» را در شهر والنسیا آغاز کرد، ارتش حامی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز تازه‌ترین سری از مانورها را آغاز کرد.
 
این مانور بر دفاع از تأسیسات هیدروالکتریک در برابر حملات متمرکز است؛ اقدامی که واکنشی به یک خاموشی سراسری یک هفته‌ای محسوب می‌شود که مادورو، آمریکا را مقصر آن دانسته، اما کارشناسان معتقدند که این رویداد به احتمال زیاد نتیجه سال‌ها اهمال و بی‌توجهی بوده است.
 
گوایدو، رئیس مجمع ملی تحت سلطه اپوزیسیون که ادعایش به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا از سوی آمریکا، کانادا و اکثر کشورهای آمریکای لاتین و اروپا به رسمیت شناخته شده، متعهد شد که خیلی زود زمام امور را در میلافلورس، کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا، برعهده گیرد.
 
گوایدو از زمانی که خودش را در جریان راهپیمایی‌های خیابانی ده‌ها هزار تن از شهروندان ونزوئلا به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرد، دو ماه است که در این راستا تلاش می‌کند. این راهپیمایی‌ها به دنبال ایراد سوگند مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری در انتخاباتی که به عنوان یک "ننگ" رد شده، آغاز شد.
 
گوایدو روز شنبه در جمع هزاران تن از طرفدارانش گفت: ما قرار است آنچه که متعلق به مردم است را پس بگیریم.
 
وی افزود: مادورو معتقد است که یک باند تبهکار یا یک کاخ او را رئیس جمهور می‌کند. تنها حمایت مردم ماست که فردی را رئیس جمهور یک کشور می‌کند که مادورو از چنین حمایتی برخوردار نیست و او بیشتر از این نمی‌تواند در کاخ ریاست جمهوری دوام بیاورد.
 
گوایدو چارچوبی زمانی را برای بسیج در ونزوئلا پیشنهاد نداد و تنها گفت که این بسیج مردمی با یک راهپیمایی به سمت کاخ ریاست جمهوری در کاراکاس به اوج خود می‌رسد.
 
قانون‌گذاران اپوزیسیون در این تور گوایدو را همراهی می‌کنند و موظف هستند تا اجتماع‌های مردمی تحت عنوان «گروه‌های آزادی» را در سراسر کشور تشکیل دهند. اپوزسیون اعلام کرده که تا روز شنبه نزدیک به ۵۰ گروه آزادی را در نیمی از ۲۳ ایالت ونزوئلا تشکیل داده است.
 
گوایدو افزود: هرچه اتفاق می‌افتد ما باید متحد و بسیج شده در خیابان‌ها باقی بمانیم. من این مساله را رد نمی‌کنم که از مجمع ملی بخواهم تا یک متمم قانون اساسی را تصویب کنند که اجازه مداخله نظامی خارجی را بدهد، اگرچه این اقدام بستگی به دیگران دارد.
 
این در حالی است که روز شنبه طرفداران مادورو در مقابل کاخ سفید در واشنگتن تجمع کرده و به هرگونه مداخله تحت رهبری آمریکا در ونزوئلا اعتراض کردند. در همین حال معترضان ضد مادورو نیز در همان حوالی راهپیمایی خود را برگزار کردند.
 
گوایدو برای سربازانی که خدمت به مادورو را رها کنند پیشنهاد عفو داده و روز شنبه در توییتی نوشت: من با افسران تماس گرفتم و از آنها خواستم تا معترضان اپوزیسیون را سرکوب نکنند.
 
همزمان با راهپیمایی معترضان، طرفداران مادورو نیز در خیابان‌های مرکز کاراکاس راهپیمایی برگزار کردند.
 
دیوسدادو کابلو، یکی از مقامات ارشد مادورو در جمع خبرنگاران حامی دولت، گفت: گوآیدو و تیم‌اش هرگز وارد کاخ مردم انقلابی نخواهند شد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین