تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵
plusresetminus
حزب الله:رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران و آژانس برای حل دو مورد باقی‌مانده از موارد توافق شده، قدم‌هایی برداشته‌اند.
۰
کد مطلب : ۶۴۵۶۴
قدم‌های ایران و آژانس برای حل دو مورد باقی‌مانده/ راهی جز توافق با ایران وجود ندارد
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه دیدار با ایثارگران و خانواده شهدای این سازمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که در پی دیدار بهروز کمالوندی با آمانو در وین تصمیمی برای دو مورد باقی‌مانده بین ایران و آژانس گرفته شده است، اظهار داشت: اقداماتی در زمینه دو مورد باقی‌مانده در حال انجام است که به‌زودی اعلام می‌شود.

صالحی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در این باره که دلیل عدم سفر وی به وین چه بوده است، بیان کرد: به دلیل مشغله کاری ترجیح دادم که در تهران بمانم و از اینجا امور را پیگیری کنم.

صالحی در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد جدید آمریکا مبنی بر قطع اتصال سانتریفیوژهای ایران گفت: این موضوعات صحبت های رسانه‌ای است و ما به صحبت‌های رسانه ای در این برهه پاسخ نمی‌دهیم چرا که اکنون مذاکرات به خوبی پیش می‌رود. طرف های مقابل مطالبات خود را دارند و ایران نیز برنامه خود را دارد و یا امروز و فردا به نتیجه خواهند رسید و یا یک فردای دورتر.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما نگران این موضوع نیستیم. ایران اهل حکمت و عقلانیت سیاسی است و تمام حکمت و عقلانیت را در چارچوب عزت، اقتدار و منافع ملی و حاکمیت ملی پیش می برد. اینکه در روزنامه‌های چه مطالبی عنوان می‌شود برای ما ارزش ندارد و مسائل را در مذاکره با طرف مقابل مورد گفتگو قرار می دهیم و بنا نداریم اکنون در چنین برهه حساسی نسبت به مواضع رسانه ای پاسخ دهیم.

وی تاکید کرد: چه بسا برخی از مواضعی که اتخاذ می‌شود به این دلیل است که ما یک موضع گیری رسانه ای کنیم تا آنها بخواهند استفاده کنند.

صالحی تصریح کرد: فکر می‌کنم الان هیچ ضرورتی ندارد به سخنان بعضی‌ها پاسخ دهیم صبر می‌کنیم تا مذاکره کنندگانمان که به خوبی و اقتدار در حال دفاع از حاکمیت ملی هستند نهایتا نتیجه را اعلام کنند.

راهی جز به توافق رسیدن با ایران  وجود ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا تا سوم آذرماه به نتیجه خواهیم رسید بیان کرد: بر اساس استنباط شخصی می‌گویم که برای آنها راهی جز به توافق رسیدن با ایران  وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی  در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که درخواست شما از مردم در آستانه سفر رئیس جمهور به نیویورک چیست، گفت: از مردم می خواهیم کما فی سابق پشتیبان نظام باشند و تا زمانی که طرف مقابل بداند که مردم پشتیبان مردم و حکومت هستند طور دیگری رفتار می کنند ولی اگر روزی مردم بخواهند از دولت جدا شوند مسئله فرق دارد.

صالحی در پاسخ به سئوال دیگری درباره پیشنهاد ایران در سفر اخیر مبنی بر ادامه همکاری ها در چارچوب دیگری بیان کرد: ما طبق توافقی که داشتیم و بر اساس همان توافقنامه جلو می رویم البته همانطور که در رسانه ها اعلام شد گلایه هایی نیز داریم که چون توافقنامه هایی که امضا کرده بودیم نمایندگان ایشان به ایران آمده بودند و به توافقاتی رسیده بودند آن گونه که قرار بود این توافقات منعکس نشد ما هم گلایه خود را اعلام کردیم و اکنون شرایط در حال بهتر شدن است.

وی در این باره که درباره بازدید از پارچین آژانس از ایران گلایه هایی در گزارش اخیر داشت گفت: آنها مدتی است که می گویند ما می خواهیم از پارچین بازدید کنیم ما گفته ایم شما تا به امروز 2 بار تاکنون از پارچین بازدید کرده اید این نمی شود که هر دفعه بازدید کنید چرا که این موضوع به سالهای قبل باز می گردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی  تاکید کرد: آنها بار اول که از پارچین بازدید کردند گفتند همین یک بار را  کفایت می کنیم اما بعد از مدتی دوباره گفتند می خواهند بازدید کنند و مجددا می گویند که می خواهند دوباره بازدید داشته باشند. ما مشکلی با بازدید از پارچین نداریم. مشکل اینجاست که ما یک حاکمیت ملی تعریف کرده ایم و این حاکمیت ملی اجازه نمی دهد  که سایرین بنا به اراده خود درخواست هایی بکنند که در چارچوب کنوانسیونها و مقررات بین المللی نمی گنجد.

وی گفت: ما اکنون یک توافقنامه با آژانس تحت عنوان توافقنامه پادمانی داریم که تحت عنوان همان توافق عمل می‌کنیم و حتی در برخی امور فراتر از آن توافق قدمهایی را برداشته ایم. نباید به این مفهوم باشد که آنها هر زمان اراده می کنند واضع مقررات به صورت لحظه ای هستند و می خواهند مقررات لحظه ای خودشان مورد اجرا قرار گیرد. ما هر گاه پروتکل الحاقی را مجددا به اجرا درآوردیم آنها در چارچوب آن پروتکل می توانند بازرسی های وسیع تری داشته باشند.

صالحی در پاسخ به این سئوال که آمانو پیشنهادی مبنی بر توافق در 15 ماه داده است گفت: ما قطعا می خواهیم هر چه زودتر توافق شود اگر بحث حسن نیت مطرح باشد و بحث مبنایی و منطقی بر اساس استدلال های علمی و مستندات باشد مشکل خیلی راحت حل می شود اما وقتی سیاست و ابعاد حقوقی و فنی اضافه می شود مسئله را مشکل می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره هفته دفاع مقدس نیز افزود: دفاع مقدس تجلی پیام الهی است و استقامت ملت بر این اساس در بستر اسلام حرکت کرد و خود را نسبت به خیلی از آفت ها مصون کرد. دفاع مقدس و شهدا و ایثارگران بدنیا فهماندند که ملتی که در بستر اسلام حرکت می کند و پشتوانه آن نظام مقدس جمهوری اسلامی است در مقابل هیچ ظالمی سر تعظیم فرود نمی آورد و غلام حلقه به گوش کشور مستکبری نخواهد بود هزینه آن را پرداخته و روز به روز عزیزتر شده است.

صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران تبدیل به کشوری شده که برای کشورهای در حال توسعه الگو است و روز به روز پیام انقلاب در منطقه به عنوان بیداری اسلامی تجلی پیدا کرده و می رود تا این پیام در کل جهان طنین انداز باشد. آینده را بسیار روشن و تابناک می بینیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز در این سازمان از خانواده شهدا و ایثارگران سازمان انرژی اتمی تقدیر کرد. در این مراسم علی اصغر سلطانیه و برخی از مدیران سازمان نیز حضور داشتند.
 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین