تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
plusresetminus
حزب الله: معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برای ملت ایران مایه افتخار و مباهات است که به رغم فشارها و تحریم‌ها با تلاش ملی به اهداف بزرگ توسعه‌ای دست یافته، گفت: تحریم‌ها نتیجه‌ای جز نفرت ملت ایران از تحریم کنندگان به دنبال نداشته است.
۰
کد مطلب : ۶۷۳۹۰
تحریم‌ها نتیجه‌ای جز نفرت ملت ایران از تحریم کنندگان به دنبال نداشته است
 
  •  
  •  

 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز -چهارشنبه- در مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه با اشاره به منازعات و چالش‌های گوناگون از جمله تروریسم، تجاوزهای نظامی، نقض حاکمیت کشورها، افراطی‌گری و اقدامات خشونت‌آمیز از جمله پدیده داعش و القاعده، تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید با فقر و نابرابری و بی‌عدالتی و تبعیض به عنوان عوامل بروز خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها مقابله کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران یکی از مؤسسان سازمان ملل متحد بوده است، گفت: استقرار صلح بخشی جدایی ناپذیر از وظایف سازمان ملل متحد است و این سازمان باید با همکاری همه کشورها شرایط بهتری برای صلح در جهان امروز فراهم کند

عراقچی اعمال تحریم‌های ناعادلانه از جانب برخی قدرت‌ها را ظالمانه خواند و افزود: این گونه سیاست‌های زورمدارانه بر عمق چالش‌ها می‌افزاید و سازمان ملل باید حامی حقوق مظلومان باشد.

وی چندجانبه گرایی را آزمونی واقعی برای سازمان ملل و جهان امروز خواند و با اشاره به اصل همکاری برای استقرار صلح در جهان آن را امری نه انتخابی بلکه الزامی دانست.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به نقش توسعه پایدار در صلح و اجرای برنامه سازمان ملل تا سال 2015 گفت: ایران انتظار دارد بخش‌های باقیمانده این برنامه برای عاری شدن جهان از فقر و بی‌عدالتی اجرا شود و ایران در این زمینه فعالانه مشارکت می‌کند.

عراقچی همچنین به موفقیت‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از جمله برگزاری اجلاس‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره و پیشرفت‌های کشورمان را در عرصه شاخص‌های توسعه انسانی 52 درصد اعلام کرد و گفت: برخی قدرت‌ها با بهانه‌جویی تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران اعمال کردند و بر ادامه اشتباه راهبردی خود اصرار دارند.

وی افزود: برای ملت ایران مایه افتخار و مباهات است که به رغم فشارها و تحریم‌ها با تلاش ملی و رویکرد بومی به اهداف بزرگ توسعه‌ای در بخش‌های علم و فناوری دست یافته است.

معاون وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد: تحریم کنندگان در حقیقت شهروندان ایرانی را به‌ ویژه در حوزه‌های فقرزدایی، ‌بهداشت و آموزش، هدف قرار داده‌اند، اما این تحریم ها نتیجه‌ای جز نفرت ملت ایران از تحریم کنندگان به دنبال نداشته است.

وی گفت: ایران به عنوان قربانی جنگ، ‌خشونت و تروریسم همواره خواستار جهان عاری از خشونت و استقرار صلح و توسعه بر اساس کرامت انسانی است.

یان الیاسون قائم دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به سفرهای مکررش به ایران از جایگاه کهن و غنی ایران در عرصه تمدن و فرهنگ سخن گفت و افزود: در دوران جنگ عراق با ایران در دهه هشتاد بارها به همراه اولاف پالمه برای میانجیگری و یافتن راه حل پایان جنگ به ایران سفر کردم.

وی همچنین به جنایات رژیم صدام در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران اشاره و از آن به عنوان خاطره‌ای تلخ یاد کرد و گفت: آخرین بار به عنوان معاون وزیر خارجه سوئد ۱۵ سال پیش به ایران آمدم.

یان الیاسون افزود: جهان امروز با خطرها و منازعات پیچیده و گوناگونی روبروست که مقابله با آن به همکاری و مشارکت جمعی همه کشورهای عضو سازمان ملل نیاز دارد.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل صلح، ‌امنیت، توسعه و حقوق بشر را از محورهای مورد توجه در اهداف سازمان ملل برشمرد و گفت: متأسفانه امروز عناصر افراطی و گروه‌های خشونت‌طلب و تروریستی در حد بی‌سابقه‌ای با سازماندهی بهتر و منابع بیشتر و بهره‌مندی از رسانه‌های مدرن، جهان را به خطر انداخته‌اند.

وی افزود: باید با آگاهی سازی و همکاری جلو فقر و بی‌عدالتی و نقض حقوق بشر را در داخل و خارج از کشورها گرفت و با به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها به استقرار و توسعه صلح کمک کرد.

یان الیاسون همچنین از پیشرفت گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ ابراز خرسندی و تصریح کرد: به نتیجه رسیدن این گفتگوها که در مراحل نهایی است به سود همه جهان خواهد بود.

در این مراسم که شمار زیادی از مسئولان دفاتر و نمایندگی‌های سازمان ملل متحد در تهران و سفیران و نمایندگان خارجی مقیم ایران و سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند، پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد قرائت شد.

در پیام دبیر کل سازمان ملل که «گری لوئیس» هماهنگ کننده و نماینده مقیم سازمان متحد در ایران آن را قرائت کرد با اشاره به چالش‌های بزرگ و پیچیده جهانی از جمله پدیده تروریسم، قاچاق انسان و فقر، بر ضرورت پایبندی کشورها به منشور ملل متحد تأکید شده است.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در این مراسم به پاس همکاری‌های نزدیک و منظم ایران با سازمان ملل، لوح سپاس و تقدیری به سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه اهدا کرد.

در این مراسم همچنین سه تن از مدیران ایرانی سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه مبارزه با ایدز، مبارزه با اعتیاد، حفظ محیط زیست و توانمندسازی بانوان در اداره زندگی و مشارکت‌های اجتماعی که برندگان جایزه سازمان ملل متحد بوده‌اند مورد تشویق قرار گرفتند و موفقیت‌های خود تشریح کردند.

همچنین از خلاصه گزارش سازمان ملل در ایران در زمینه دستاوردهای کلیدی توسعه و نتایج آن در ایران رونمایی شد.

منبع : خبرگزاری فارس به نقل از واحد مرکزی خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین