تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
plusresetminus
حزب الله : خوب است آمار نرخ تورم نسبت به چند دهک مختلف درآمدی نیز اعلام شود تا بتوان قضاوت دقیق تری از شرایط اقتصادی موجود درجامعه داشت.
۰
کد مطلب : ۱۱۸۸۲۶
آیا تورم تک رقمی را لمس می کنید؟

 

 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،با اعلام آمار امیدوار کننده مرکز آمار کشور درباره نرخ های تورم تک رقمی اولین پرسشی که در ذهن ها نقش می بندد این است که تک رقمی شدن نرخ تورم چقدر درزندگی روزمره عموم مردم قابل لمس است؟ طبق اعلام مرکزآمارایران تغییرات شاخص کل قیمت کالاها و خدمات شهری درتیرماه ۹۵ نسبت به تیرماه ۹۴(تورم نقطه به نقطه تیرماه امسال) افزایش ۶٫۵ درصدی دارد. همین آمار طبق اعلام بانک مرکزی برای خردادماه معادل ۶٫۸ درصد است، این یعنی تغییرات شاخص قیمت کالاها و خدمات شهری درکل کشور درشرایط فعلی کمتر از ۷ درصد است. 

به عبارت بهتر میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی شهری قابل محاسبه درشاخص تورم که بیش از ۳۵۰ قلم کالا را از گروه های مختلف نظیر مواد غذایی، پوشاک، تحصیل، دخانیات ، بهداشت ، درمان و… تشکیل می دهد، طی ماه های تیر وخرداد رشدی کمتر از۷ درصد داشته است، اما آیا چنین رشدی درزندگی روزمره مردم نیز قابل لمس است؟

بسته به طبقه اجتماعی که افراد درآن زندگی می کنند ممکن است پاسخ به این پرسش متفاوت باشد، اما شاید یک دلیل این که احتمالا پاسخ برخی از مخاطبان به چنین پرسشی منفی باشد آن است که برخی از گروه های کالایی و خدماتی بررسی شده در این شاخص که با زندگی عامه مردم سروکار بیشتری دارد، دریکی دوماه اخیرتغییرات بیشتری نسبت به برخی از گروه های دیگر محاسبه شده دراین شاخص نشان می دهد.

به عنوان مثال طبق اطلاعات موجود روی سایت بانک مرکزی درباره تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی درمناطق شهری ایران درخردادماه، گروه مواد خوراکی وآشامیدنی ها درخردادماه نسبت به ماه قبل بیشترین درصد افزایش را نسبت به سایر گروه ها نشان می دهد. پس از آن نیز گروه بهداشت و درمان قراردارد که همانند گروه قبلی ارتباط زیادی با عامه مردم به ویژه قشرهای متوسط و محروم دارد. بنابراین خوب است آمار نرخ تورم نسبت به چند دهک مختلف درآمدی نیز اعلام شود تا بتوان قضاوت دقیق تری از شرایط اقتصادی موجود درجامعه داشت.
منبع : رصد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین