تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
plusresetminus
حزب الله: بدنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2019 اندونزی ؛ جاکارتا پایتخت این کشور در روزهای اخیر به صحنه درگیری میان معترضان به نتایج انتخابات با نیروهای پلیس تبدیل شده که تاکنون 6 کشته و دستکم 350 مجروح برجای گذاشته است.
۰
کد مطلب : ۱۹۷۷۳۹
درگیری‌های خونین در پایتخت اندونزی در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رسانه های آسیایی روز پنجشنبه گزارش دادند ؛ پایتخت اندونزی در دو شبانه روز گذشته شاهد اعتراضات خشونت بار میان هواداران ژنرال بازنشسته 'پرابوو سوبیانت'و رقیب شکست خورده 'جوکو ویدودو 'رئیس جمهوری کَنونی، به نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2019 این کشور بوده است.
 
کمیسیون انتخابات اندونزی روز سه شنبه هفته جاری، 'جوکو ویدودو'، رئیس جمهوری این کشور را به عنوان پیروز انتخابات سراسری اخیر اندونزی اعلام کرد و به این ترتیب ویدودو توانست برای دور دوم نیز مقام ریاست جمهوری این کشور را برعهده گیرد.
 
ویدودو معروف به جوکوی از سال 2014 تاکنون رئیس جمهور اندونزی است که قرار است براساس نتایج انتخابات روز 17 آوریل 2019 (28 فروردین 98) دوره دوم پنج ساله ریاست جمهوری خود را نیز آغاز کند.
 
اندونزی 260 میلیون نفری در روز 17 آوریل (28 فروردین) با 192 میلیون نفر افراد واجد شرایط رای، شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 17 هزار جزیره بود.
 
طبق گزارش کمیسیون برگزاری انتخابات در اندونزی جوکوی رئیس جمهوری کنونی اندونزی با کسب 55.5 درصد از کل آرا در مقابل 44.5 درص از آرای سوبیانتو ، پیروز این رقابت ها بوده است.
 
'پراووبو سوبیانتو'، ژنرال بازنشسته و رقیب انتخاباتی ویدودو که طبق اعلام کمیسیون انتخابات اندونزی، 44.5 درصد آرا را به خود اختصاص داده نتایج این انتخابات را رد کرده و مدعی تقلب گسترده در انتخابات شده است.
 
سوبیانتو رقیب دیرین جوکوی که برای دومین بار است در انتخابات ریاست جمهوری در رقابت رودر رو با وی شکست خورده ، هشدار داده است که این بار در قبال این شکست سکوت نخواهد کرد.
 
وی ضمن اینکه از هوادارانش خواسته تا از وی حمایت کنند ، همچنین اعلام کرده که شکایت رسمی نیز علیه نتایج انتخابات در دادگاه قانون اساسی اندونزی مطرح خواهد کرد.
 
جوکوی رئیس جمهوری نیز از اعتراض آرام و مطرح کردن آن در محاضر قانونی اندونزی استقبال کرده است.
 
طبق گزارش شبکه خبر آسیا، جاکارتا پایتخت اندونزی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شاهد حضور گسترده هواداران سوبیانتو و اعتراض های خشونت بار آنها بوده است.
 
براساس این گزارش معترضان از دیگر شهرهای اندونزی نیز وارد جاکارتا شده اند و در دو شب گذشته با به آتش کشیدن تعدادی خودرو و سطل های زباله و علائم شهری در خیابان ها ، با نیروهای پلیس درگیر شدند که نتیجه آن تاکنون 6 نفر کشته و دستکم 350 مجروح بوده است.
 
طبق گزارش پلیس اندونزی درجریان درگیری های خیابانی دستکم 14 دستگاه خودرو که 3 مورد از آن متعلق به نیروهای پلیس بوده، به آتش کشیده شده است.
 
آنتارا خبرگزاری رسمی اندونزی نیز گزارش داده است که تاکنون 3 بیمارستان در جاکارتا ، مجروحان این حادثه را برای درمان بستری کرده است.
 
طبق این گزارش، ناآرامی ها و درگیری ها به نتایج آرای انتخاباتی بوده که براساس آن جوکوی 85 میلیون رای از کل 154 میلیون آرای رای دهندگان اندونزیایی را کسب کرده است. 
 
اعتراضات و ناآرامی در جاکارتا درحالی جریان یافته که سازمان نظارت بر انتخابات اندونزی گزارش داده که هیچ مدرکی مبنی بر تقلب سیستماتیک در این انتخابات وجود ندارد و ناظران مستقل گفته اند که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شده است.
 
یوسف کالا معاون رئیس جمهوری اندونزی هم با یاد آوری آثار منفی شورش ها بر اقتصاد و مردم اندونزی، از سوبیانتو و معاون وی 'ساندیاگو اونو' خواسته است تا هواداران خود را آرام کنند و اعتراض قانونی خود را در محاضر رسمی این کشور مورد پیگیری قراردهند.
 
جاکارتا دو دهه پیش در سال 1988 نیز شاهد شورش های خیابانی بود که دراثر آن یک هزار نفر کشته شدند.
رسانه های آسیایی همچنین به نقل از 'ویرانتو' وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و امنیتی، گزارش دادند که دسترسی به شبکه های اجتماعی در برخی مناطق جاکارتا برای جلوگیری از گسترش اخبار جعلی قطع شده است.
 
با این وجود رئیس جمهورجوکوی اواخر شب گذشته اعلام کرد که شرایط در جاکارتا پایتخت این کشور تحت کنترل است.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین