تاریخ انتشارسه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
plusresetminus
نگاهی به طرح فروش تاکسی برلیانس در کرج؛

وقتی خودروهای شیک "زرد" می شوند

حزب الله : آمدن پراید، ورود پژو و سمندِ زرد و در دوره ای نیز اضافه شدن خودروهای ونِ بزرگ و سبزرنگ به جمع تاکسی های شهری، هر یک در زمان خود شوری تازه میان مسافرانی که ناوگان تاکسیرانی را برای حمل و نقل برگزیده بودند، ایجاد کرد.
۰
کد مطلب : ۱۶۹۱۴۵
وقتی خودروهای شیک "زرد" می شوند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، استفاده از خودروهای جدید و به روز به عنوان تاکسی، در ابتدای امر که هنوز عمده ترین و رایج ترین خودرو و تاکسی سطح شهر را پیکان تشکیل می داد، آنقدر برای مردم جا نیافتاده بود که برخی گمان می کردند تنها عده ای خاص مجاز به استفاده از آنها هستند. خیلی طول کشید تا استفاده از پراید و سمند و پژو و بعدها خودروهای دیگری چون وَن برای مردم عادی و رایج شد.
 
اگرچه به روزآوری و توسعه ناوگان تاکسیرانی از مهمترین اهداف ورود خودروهای جدید و به روز در سیستم حمل و نقل شهری است اما به دلیل حجم تردد و گاهی به علت کیفیت نه چندان مطلوب و مناسب، این خودروها به سرعت فرسوده شده و "استهلاک" تنها محصول به جا مانده از خاطره حضور آنها و طراوت اندک مدتی است که از خود در شهر به جای گذارده بودند. در شهر کرج علاوه بر وجود این مسئله، نبود متروی شهری و کیفیت پایین ناوگان اتوبوسرانی از حیث کمیت و کیفیت خودروها، سهم استفاده مردم از تاکسی را تا حد بسیار زیادی افزایش داده است که این امر اهمیت و حساسیتِ سرعت تغییر و تحول در ناوگان مذکور را بیش از پیش گوشزد می کند.
 
با این حال خاطره نه چندان مطلوب خودروهای وَن که ورود یک باره و فراوان آن درون شهرها و کیفیت پایین آن در قبال هزینه های بالا و آسیب هایی که برای دارندگان این نوع تاکسی ها به همراه داشت، نکته ای است که در نظر اول از ورود خودروی برلیانس به خانواده تاکسی ها، در ذهن متبادر می شود. اگرچه برلیانس هم اکنون و در تعداد محدود، از خودروهای لوکس نسل جوان محسوب می شود اما آیا امکانات و تجهیزات این محصول یارای ایستادگی برابر حجم سنگین ترددها و استفاده مکرر عمومی را خواهد داشت؟
 
در  گفتگوهایی که با تعدادی از دارندگان این خودرو انجام شد، عمده ترین ضعف این ماشین جوان پسند و خانوادگی را "ضعف در شتاب اولیه" و سپس موضوعاتی چون نبود گارانتی ها و خدمات پس از فروش مناسب عنوان کردند. در دسترس نبودن قطعات خودرو، کیفیت پایین سپرها و پایداری نه چندان مناسب رنگ خودرو نیز از مشکلاتی بود که صاحبان این محصول نسبت به آن گله مند بوده و معتقد بودند از نظر پشتیبانی، برلیانس دارای محدودیت هایی است. در عین حال رضایت از طراحی و امکانات داخلی خودرو و ظاهر مناسب برلیانس در کنار برخورداری از برخی تجهیزات و امکانات لوکس در قیاس با خودروهایی با قیمت مشابه، بیشترین دیدگاه های رضایتمندانه دارندگان خودروی برلیانس را تشکیل می داد.
 
سرپرست سازمان حمل ونقل بار و مسافر کرج درباره علت انتخاب این خودرو گفت: انتخاب از جانب ما انجام نشده بلکه تکلیفی است که ابلاغ شده و ما هم با توجه به نیاز شهر کرج آن را اجرایی کردیم.
 
ثبت نام و تحویل برلیانس از آخرین مصوبات وزارت کشور برای توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی برخی شهرهاست. اقدامی که شهرداری کرج نیز نسبت به اجرای آن همت گمارده و هدف اصلی اش را توسعه ناوگان معرفی می کند. انعقاد قراردادی میان شرکت پارس خودرو، اتحادیه تاکسیرانی و وزارت کشور باعث انتخاب این خودرو شده است.
 
پرویز اسکندری؛ سرپرست سازمان حمل ونقل بار و مسافر کرج، با اشاره به اینکه نزدیک به یک سوم خودروهای شهر کرج فرسوده است، ورود خودروهای جدید را یک ضرورت برای شهر ارزیابی کرد.
 
وی، درباره نحوه و سقف خودروهای ثبت نامی در این کلانشهر نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: فعلا برای ثبت نام تعداد مشخصی اعلام نشده و افراد عادی نیز می توانند در قالب طرح توسعه برای خرید این محصول اقدام کنند.
 
اسکندری، قیمت تمام شده تاکسی برلیانس را 43 میلیون و 532 هزار تومان عنوان کرد که در صورت خرید نقدی همشهریان مبلغ دو میلیون تومان تخفیف به آنها تعلق می گیرد.
 
به گفته این مسئول، خرید قسطی این خودرو نیز به صورت دریافت تسهیلات 28 و 25 میلیون تومانی با بازپرداخت های 48 و 40 ماهه انجام می گیرد و متوسط سود دریافتی از این نحوه خرید 16 درصد است.
 
اسکندری اذعان داشت: طبق اعلام وزارت کشور ظرف 45 روز این خودروها به ثبت نام کنندگان و خریداران تحویل داده خواهد شد.
 
با این اوصاف آنچه واضح است نیاز مبرم و ضروری شهر به افزایش تعداد و کیفیت تاکسی های درون شهری است. از این رو باید منتظر ماند و دید که ناوگان تاکسیرانی شهرداری کرج با ورود این خودروهای خوش ظاهر و به روز چه اندازه می تواند متحول شود و میزان استقبال شهروندان از تاکسی های برلیانس چگونه خواهد بود.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین