تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
plusresetminus
حزب الله : کرج، همان باغ شهرِ قدیم، این روزها سوای مهاجر پذیری تابلوی فرسودگی را هم به گردن انداخته است.
۰
کد مطلب : ۱۶۸۹۴۸
"فرسودگی" تابلویی بر گردن باغ شهری به نامِ کرج!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،کرج مانند دیگر شهرها محلاتی را در دل خود دارد که بافتِ فرسوده معرفی می شوند، اگر بخواهیم از نظر ایمنی به این مناطق نگاهی بیاندازیم شاید نمره منفی برای ایمنی این مناطق منصفانه باشد. وجود بیش از یک هزار هکتار بافت فرسوده در کرج، موجب شده تا مسئولان نگرانی زیادی در زمینه افزایش سطح ایمنی در تمام مناطق شهر داشته باشند. بافت های فرسوده ضمن ایجاد مناظری نازیبا به خطری هشدار دهنده برای این کلانشهرها بدل شده است. سرعت قابل توجه گستردگی جمعیت کرج نیز بر نگرانی مسئولان افزوده است؛ مجاورت با تهران، حاشیه نشینی و همچنین متعدد بودن بافت های فرسوده و ارزان بودن زمین از موضوعاتی است که به مهاجر پذیر شدن کرج کمک کرده، شهری که در گذشته باغ شهر معروفی بوده اکنون به عنوان شهری مهاجر پذیر با تابلوی بافت های فرسوده، شناخته می شود.
 
توسعه شهر به قدری با سرعت همراه بوده که در یک کوچه می توان بناهایی با سابقه زیاد و آپارتمان هایی نوساز را در کنار یکدیگر مشاهده کرد، وجود صدها بنای فرسوده و سست بنیان قدیمی و شکل گیری کوچه ها و معابر باریک و ناهموار به شدت توی ذوق می زند و عدم نظارت کافی بر ساخت و سازها، مسیر را برای این توسعه ناموزون هموار کرده است. در واقع سرعت رشد جمعیت آنقدر زیاد است که نمی توان نظارت کافی بر ساخت و سازها داشت و باید ریشه مشکل را در جای دیگری یافت. اگر به تاریخچه کرج نگاهی بیاندازیم مشاهده می کنیم که بافت های قدیمی در واقع در گذشته هویت شهر بودند که از روند توسعه و بازآفرینی جا مانده و به نقاطی فرسوده تبدیل شده اند که هویت شهر را تحت الشعاع قرار داده اند.
 
موضوع دیگر آن که محلاتی که در  بافت فرسوده قرار دارند به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات و امکانات بهداشتی، آسیب پذیری بیشتری در مواجه با حوادث طبیعی مانند زلزله دارند و این نکته ای است که مسئولان را بیش از پیش به فکر فرو برده تا چاره ای برای آن بیاندیشند. باید بپذیریم در سال های اخیر بافت های فرسوده در اولویت قرار نداشته و به تازگی این دغدغه در فکر مدیران خانه کرده است.
 
 
اولین تصمیم جدی مدیریت شهری چه بود؟
ایجاد دفاتری با عنوانِ "تسهیل گری" را جزو اولین اقدامات مجموعه مدیریت شهری برای مدیریت بافت های فرسوده می توان نام برد. این دفاتر با هدف اعتمادسازی عمومی در حوزه بافت های فرسوده و افزایش سرعت و کیفیت نوسازی در این بافت ها ایجاد و تمام مناطق ملزم به راه اندازی آن بوده اند. برقراری ارتباط با ساکنان بافت های فرسوده، معرفی مشوق ها، ایجاد تسهیلات و معافیت ها و برطرف سازی مشکلات احتمالی از موضوعاتی است که با ایجاد دفاتر تسهیل گری شاهد آن هستیم. تهیه بانک اطلاعاتی از سازندگان مشتاق در این بافت ها، شناخت ابعاد مختلف محله، برنامه ریزی و مطالعات، اقدامات اجرایی، تهیه طرح ساماندهی محله و بسترسازی جهت اقدامات فرهنگی مرتبط از وظایف این دفاتر قرار داده شده است.
 
 
ایجاد دفاتر تسهیل گری نوعی جذب درآمد برای مناطق است
معاون نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کرج ضمن تاکید بر سرعت بخشیدن به ایجاد دفاتر تسهیل گری بافت های فرسوده در مناطق 10 گانه، گفت: ایجاد این دفاتر نوعی جذب درآمد برای مناطق به شمار می رود. با توجه به اینکه در حال حاضر هزار هکتار بافت فرسوده در کلانشهر کرج وجود دارد، ضرورت نوسازی و بهسازی این بافت ها با هدف ارتقای سطح امنیت شهروندان ساکن در بافت های فرسوده به شدت احساس می شود.
 
علی اصغر همتی در تشریح وظایف دفاتر تسهیل گری نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده به ارایه خدماتی نظیرِ اخذ وام برای ساخت، درخواست صدور پروانه، اخذ سند برای ملک های قولنامه ای، درخواست انتقال و دیگر موارد خدماتی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: دفاتر تسهیل گری نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهرداری های کوچکی در هر منطقه هستند. با توجه به اینکه در این دفاتر نماینده های بیمه و نماینده های نظام مهندسی نیز حضور دارند ارایه خدمات بیمه و ساخت و ساز نیز برای شهروندان در دفاتر تسهیل گری فراهم می شود.
 
معاون بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کرج طراحی نماهای شهری را از دیگر مزیت های دفاتر تسهیل گری خواند و یادآور شد: مناطق شهرداری با ایجاد این دفاتر علاوه بر ارائه خدمات مناسب به شهروندان می توانند جذب درآمد نیز داشته باشند. صدور پروانه ساخت، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، افزایش خدمات درمانی، افزایش استحکام ساختمان ها و بهسازی معابر از دیگر وظایف دفاتر تسهیل گری است که در صورت ایجاد این دفاتر در تمامیِ مناطق، علاوه بر کسب رضایت شهروندان، شاهد نتایج مطلوب برای رونق شهر نیز خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه دفاتر ایجاد شده در برخی مناطق فعال هستند،اظهار امیدواری کرد: با همکاری مناطق در فعال کردن دفاتر تسهیل گری شاهد سرعت بخشیدن به نوسازی بافت های فرسوده باشیم.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین