تاریخ انتشارشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
plusresetminus
حزب الله : عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اعلام کرد در صورتی که خواسته‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات برآورده نشود هرچقدر هم که طرفین به دستیابی به یک توافقنامه نزدیک باشند، ایران از تصویب آن خودداری خواهد کرد.
۰
کد مطلب : ۷۹۸۹۱
درصورت عدم برآورده‌ شدن خواسته‌های ایران توافقی تصویب نخواهد شد
 

ان.اچ.کی. افزود: معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید که در مذاکرات با کشورهای 1 +5، توافقی حاصل شده است که به ایران اجازه ادامه استفاده از تأسیسات هسته‌ای فردو را می‌دهد، موضوعی که پیشتر با مخالفت کشورهای غربی مواجه بود و آنان خواستار تعطیلی این مرکز بودند.

تلویزیون ژاپن همچنین به نقل از عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اعلام کرد که در صورت رسیدن به یک راه حل مشترک در خصوص موضوعات مورد بحث، نتیجه آن طی بیانیه‌ای به اطلاع جامعه بین الملل خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد که طرفین در تلاش برای دستیابی به چارچوب توافقنامه‌ای قبل از مهلت تعیین شده سی و یکم مارس ــ 11 فروردین ــ در سوئیس هستند و مذاکرات نیز به‌همین خاطر از سر گرفته شده است.

عراقچی همچنین گفت که مشکلات موجود کاملاً جدی است و طرفین درصدد پیدا کردن راه حلی برای کم کردن آن هستند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان روز گذشته ــ جمعه ــ نیز در اظهار نظری در لوزان سوئیس در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت: «مذاکرات دومین روز خود را به‌شکل جدی دنبال می‌کند. هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا در پایان این دور یا این هفته می‌توان به فهم مشترکی در خصوص راه‌حل‌ها رسید یا خیر».

ایران و آمریکا از صبح روز پنجشنبه (6 فروردین) مذاکرات موسوم به لوزان2 را با نشست ظریف ــ کری وزیران خارجه دو کشور به‌همراه رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا آغاز کردند.

گفت‌وگوهای دو طرف صبح امروز ــ شنبه ــ نیز برای یافتن راه‌حل مسائل باقی‌مانده از سر گرفته شد.

این جلسه نیز همچون گذشته با حضور علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل شد.

کشورهای آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و روسیه در اواسط سال 2013 مذاکره درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را آغاز کردند و در نوامبر (آبان/ آذر) همان سال به توافقی موقت دست یافتند.

31 مارس مصادف با 11 فروردین ماه 1394 به‌عنوان ضرب الاجل توافق بر سر چارچوب کلی توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین