تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
plusresetminus
حزب الله : سال هاست یک پای ثابت سفره ما ایرانی ها شده و در کنار نان، جزئی غیرقابل چشم پوشی از سبد غذایی خانواده ها را تشکیل می دهد. آن را دوئی، چاپول، رایس، روزی، رونز، ارز، ثمن، ری، اوریزا و گرنج نیز می نامند، اما ما ایرانی ها به آن می گوییم برنج.
۰
کد مطلب : ۱۰۵۵۶۹
برنج زده شدند همه طوطیان هند

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،گیاهی با دانه هایی دارای طبع سرد و خشک که سرشار از خواص دلپذیر و آرامش بخش است. ایجاد خواب می کند و خواب آور است، یا در اصطلاح حکمای طب سنتی، خوابی نیکو می آورد. تشنگی را رفع می کند و اسهال صفراوی را تسکین می دهد. متاسفانه چاق کننده است، اما برای شکم روش و درد روده ها و زخم روده و اسهال خونی و اختناق رحم و امراض کلیه و مثانه هم نافع است. رنگ صورت را جلا می دهد و اگر با شیر و شکر خورده شود خیلی مقوی است. خواستگاه آن قاره کهن آسیاست و از دیرباز در چین، ژاپن، هندوچین و هندوستان و پس از آن در جاوه، سیلان، اندونزی، مصر، ماداگاسکار، برزیل، امریکا، جنوب اروپا و برخی از سایر مناطق دنیا مانند جنوب شوروی سابق همانند مناطق گرم سرزمین کوبان کاشته می شود.

در ایران انواع آن در مناطق شمال ایران و در جنوب در خوزستان و در نواحی گرمسیر فارس و اصفهان به عمل می آید. برنج گیاهی است یکساله مخصوص مناطق گرم و پرآب. معروف است که از نظر شرائط اقلیمی محل رویش برنج باید سر در آتش و پا در آب باشد. وضعیتی که حالا چندسالی است با ورود رقبای قلابی، حقیقتا سرِ تولیدکنندگان آن را در آتش بدهکاری و پای آنها را در آب خنک بلاتکلیفی گذاشته است.

پلوی تاریخ گذشته دولت برای آقای زرنگِ نگون بخت!

در آخرین مورد گویا مقداری عجیب و غریبی از نوع قلابی و یا نه چندان مرغوب آن توسط ارگان های زیر مجموعه دولت وارد انبارها شده و حالا این خودش سرآغاز یک ماجرای تاسف آور و شنیدنی است، ماجرایی که موضوع یک زد و خورد داغ را در گفتگوی ویژه چند شب پیش شبکه دو سیما رقم زد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری، این ماجرا را متذکر شد که واردکنندگان اصلی برنج به کشور، تنها به اندازه انگشتان دو دست است و همین موضوع می تواند چرایی مشکلات ناشی از عدم توجه دقیق به تاریخ انقضاء محصول را اندکی مشخص کند.
وی همچنین در مورد نتیجه کمیسیون ویژه مجلس در مورد برنج‌های آلوده گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت آلودگی برنج‌های وارداتی را تأیید کرده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین اضافه کرد: من از این مسئله متعجب هستم که علی‌رغم اینکه در سال‌های 86 و 87 مسئله برنج آلوده را بررسی کردیم و برنج 1121 هندی آلوده به فلزات سنگین تشخیص داده شد چرا همچنان این برنج‌ها وارد می‌شود!
اما حسن عباس معروفان، معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود این شرکت 82 هزار تن برنج که تاریخ مصرف آن تا پایان امسال است را با 20 درصد تخفیف و بدون مناقصه به یک فرد فروخته است، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، پاسخ داد: بله! 82 هزار تن برنج با مدت مصرف تا پایان سال فروخته شده است اما نه به این شکل که شما به آن اشاره می‌کنید! وی در توضیح چرایی نه به آن شکل، گفت: این برنج‌ها در بورس کالا عرضه شده و در آنجا به فروش رفته است. مباحثی که در رابطه با تاریخ انقضای این برنج‌های فروخته شده مطرح می‌شود و حتی گفته می‌شد که این برنج‌ها تاریخ مصرف گذشته است، درست نیست!
عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد برنج‌های آلوده و تاریخ مصرف گذشته شرکت بازرگانی دولتی پیش تر گفته بود: برنج‌های تاریخ مصرف گذشته شرکت بازرگانی دولتی هم‌اکنون در انبارهای این شرکت موجود است و از توزیع آن جلوگیری شده است... در حال حاضر 130 هزار تن برنج در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی پلمب شده و در حال آزمایش است... پس از آزمایش بر روی این برنج‌ها بخشی غیر قابل مصرف تشخیص داده شده و بخشی هم قابل مصرف تا پایان سال 94 عنوان شده است.
مصری در مورد اینکه انبارهای این برنج‌ها در کجاست، گفته بود: اطلاع دقیقی ندارم، اما در سطح کشور پراکنده است.
اما آقای رجایی نظر مشابهی را دارد، او می گوید: برنج 1121 هندی برنج ساختگی است و مشکلات خود را دارد و این برنج‌ها باید براساس تاریخ مصرفی که برای آن تعیین می‌شود مصرف شود در حالی که اسنادی موجود است که تاریخ مصرف این برنج‌ها یکی دو بار تمدید شده است!

50 کارخانه از 800 کارخانه هندی تایید صلاحیت شدند

در سوی دیگر میدان، آقای شاه حسینی،  نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به آقای رجایی با پیش کشیدن بحث نظارت بر کارخانه جات تولید برنج هندی می گوید: برنج 1121 هندی برنج نیم‌پز شده و تأییدشده سازمان غذا و دارو است. از سال 93 با تشکیلGMP،‌ هیئتی از کشورمان از 800 کارخانه برنج هند بازدید کردند که محصول 50 کارخانه تأیید شد.
وی در تکمیل گفته های خود می افزاید: محصول این 50 کارخانه از زمان تولید تا وارد شدن به ایران زیر نظر سازمان غذا و داروی کشور رصد می‌شود. شاه‌حسینی گفت: در سال 92، یک ‌میلیون و 956 هزار تن برنج وارد شد که 460 هزار تن را بازرگانی دولتی ایران وارد کرد.
این گفتگوی چالشی چند نکته همواره مبهم را در اذهان عمومی دوباره زنده کرد که ظرفیت بررسی و کنکاش مجدد را دارد. شاید از بحث 750 کارخانه غیرمجازی که در بررسی سال 93 از سوی سازمان غذا و دارو رد شدند بتوان گذشت، یا بی خیال چرایی واگذاری و فروش انحصاری یا حتی غیر انحصاری برنج های دوباره تاریخ خورده شد، اما حقیقتا منظور از "برنج ساختگی" چیست؟

برنج قد بلند و ابهامی به نام آلودگی
آمار نهادهای ناظر می می گوید در ایران سالانه معادل 3 میلیون تن برنج مصرف می شود که تنها امسال حدود یک میلیون و 800 هزار تن از این مقدار، در داخل کشور تولید شده است. به عبارت ساده تر، حداقل یک میلیون و 200 هزار تن مابقی باید از طریق واردات تامین شده باشد، اما تنها برندی که چند سالی است در میان آشپزخانه ها و آشپزهای ایرانی به معروفیت رسیده، برنج دانه بلند هندیست.
همه کاربلدهای هنر آشپزی می دانند درست کردن یک پلوی استاندارد، آن هم با برنج مرغوب ایرانی، کاری است بسیار دشوار. اینکه آیا همین نقطه ضعف همگانی باعث شده تا برنجی به ایرانی ها عرضه شود که با ده ساعت جوش خوردن هم وا نرود و بهم نچسبد، هنوز در ابهام است، اما بلندی قامت این برنج وارداتی، آن را محبوب خانم هایی کرده که با پخت و ری برنج ایرانی اساسا دچار درگیری و مشکل هستند. حالا این را می توان کنار بنیه نه چندان قوی بسیاری از سرپرستان خانواده های ایرانی گذاشت که همیشه دنبال یک جنس به ظاهر مرغوب و در عین حال ارزان بوده و هستند.

این برنج  حتی در هندوستان هم مصرف نمی شود!
اما بد نیست نظر عباس شهری، رئیس موسسه تحقیقات برنج ایران را با هم مرور کنیم. شهری در خصوص برنج های هندی می گوید: آنچه به طور غیررسمی در این خصوص مطرح شده است، آلوده بودن این برنج ها به ماده شیمیایی «فنول» است که به شدت سرطان زاست. ضمن آن که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز به عنوان اصلی ترین و مهم ترین مرجعی که در این زمینه می تواند اظهار نظر کند نسبت به آلودگی شیمیایی این برنج ها هشدار داده است.
وی نکته جالبی را در خصوص این برنج ها عنوان می کند: بررسی های ما نشان داده است این نوع برنج در خود کشور هندوستان مصرف نمی شود و حتی به کشورهای اروپایی نیز راه پیدا است.

برنج هندی دستکاری ژنتیکی شده است
موضوع اما با اظهارات دکتر خانکشی پور، سخنگوی موسسه تحقیقات برنج ایران، سر راست تر می شود. او می گوید: در حال حاضر هیچ برنجی با این خصوصیات بلندی، مقاومت و خصوصیت قد کشیدن بعد از پخت (تا این اندازه) در دنیا وجود نداشته است. محققان ما در موسسه تحقیقات برنج با شروع آزمایش های اولیه و در اولین بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که ایجاد نشدن هیچ گونه چسبندگی در این نوع برنج و له نشدن آن در اثر پخت طولانی مدت و مقاومت آن در برابر کلیه آفات می تواند به این علت باشد که این نوع برنج در مرحله عمل آوری فرآیند خاصی را طی کرده و مورد دستکاری های ژنتیکی قرار گرفته است.

این برنج نیم پز می شود و روی آن عملیاتی صورت می گیرد!
معمای مقاومت در برابر له شدن، نچسبیدن و قد کشیدن، همچنان لاینحل مانده، که به مصاحبه فاش کننده قربانعلی نعمت‌زاده، رئیس پژوهشکده برنج و مرکبات دانشگاه کشاورزی و منابع کشاورزی ساری بر می خوریم. او پیشتر در این خصوص گفته بود: برنج‌هایی که هم‌اکنون به صورت بمباران تبلیغاتی در صدا و سیما به مخاطب تحمیل می‌شود، از تیپ برنج "پوسا" است که در هند کشت می‌شود. در این نوع برنج، نوعی فرآوری پس از برداشت و در زمان تبدیل در شالیکوبی‌ها صورت می‌گیرد.
قربانعلی نعمت‌زاده با اشاره به این‌که مرکز تجاری این نوع برنج در شهر دبی است و شرکت‌های ایرانی به وفور اقدام به واردات این نوع برنج می‌کنند، می افزاید: در فرآوری برنج در خارج از کشور این محصول را "پارابویل" یا همان "نیم‌جوش" می‌کنند. نیم‌جوش کردن پیش از شالیکوبی و تبدیل آن به شلتوک صورت می‌گیرد. به این صورت که شلتوک برنج را در حوضچه‌هایی در دمای 60 تا 70 درجه نیم‌جوش می‌کنند.
تا اینجا بخشی از معمای برنج دانه بلند حل شده، اما هنوز مشخص نیست فاکتورهایی همچون آمیلوز، ژلاتینی شدن یا اصطلاحا GT، قوام ژل GC، و ویسکوزیته یا همان میزان چسبندگی در زمان پخت،  در برنج هندی چگونه به این شکل در می آید.

باز هم پای چینی ها در میان است!
چشم بادامیها یک پنج جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند، موجوداتی که نام محصولاتشان برای ما با برندهای فِیک (بدلی) و بی کیفیت اجین شده و چنانچه بخواهیم محصولی را از درجه اعتبار ساقط کنیم، نام چینی را بر آن می گذاریم. این جمعیت پویا در عرصه تولید و تجارت، دستی عجیب بر بازار خوراکی های جهان دارند، و البته در این میان، باز هم می توان خوراکی های تقلبی را به خوبی در میان محصولات آنها یافت. سرانجام کنکاش این گزارش به دستگاهی می رسد که از مغز چینی سرچشمه گرفته و محصولی "شبه برنج" تولید می کند.

دستگاه برنج ساز چینی و بدنامی هندی ها
فرایند کار این دستگاه تولید برنج مصنوعی به این صورت است که برنج خرد شده یا به اصطلاح نرمه را گرفته و با استفاده از یک مرحله تبدیل صنعتی، آن را آرد می کند، سپس آرد را نیم پز کرده، به خمیر تبدیل می کند. این خمیر سپس با افزودنی های خاص دیگر ترکیب می شود و در نهایت به صورت رشته های شبیه ماکارونی برش های یک اندازه خورده و تبدیل به چیزی می شود که ما آن را برنج هندی می نامیم.
تاسف آور اینکه بر اساس شنیده ها، ورود این دستگاه های مبدل صنعتی آنچنان سودی را برای تولیدکنندگان برنج مصنوعی به ارمغان آورده که واردات برنج های خرد شده را به ایران با افزایش چند برابری مواجه کرده است!
جالب آنکه فروشندگان و واردکنندگان این دستگاه های برنج ساز چینی(!) مدعی هستند که این محصول نه تنها دارای هیچ مشکلی نیست، بلکه مورد تایید وزارت بهداشت هم هست!

در پایان این گزارش، احتمالا خیلی از ما همچون برنج، پایمان در آب یخ واقعیت برنج مصنوعی چینی و سر پر طب و گرم تولیدکنندگان این محصول شبه خوراکی گیر کرده باشد. بیچاره کشاورزانی که سلامتی و عمرشان را باید فدای بی مبالاتی خریداران کم توجه، سوداگران پرطمع و البته آشپزان بی مهارت و تنبل کنند!

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین