تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
plusresetminus
حزب الله : وزیر خارجه آلمان بعد از دیدار با مقامات ارشد آمریکایی ضمن تأکید بر اینکه هنوز با واشنگتن تا رسیدن به توافق درباره برجام فاصله دارند گفت که اروپا در حمایت از توافق هسته‌ای ایران بسیار بسیار متحد است.
۰
کد مطلب : ۱۶۹۳۷۰
اروپا در حمایت از برجام بسیار بسیار متحد است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه بعد از دیدار پیاپی با دو مقام آمریکایی گفت که اروپا و آمریکا در خصوص چگونگی ادامه راه بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) دچار اختلافاتی شده‌اند.
 
خبرگزاری رویترز گزارش کرد، ماس بعد از دیدار با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، چنین ارزیابی دقیقی را مطرح کرد و گفت که دو طرف مواضع مشخص خود را اعلام کردند، اما هیچ اطلاعات جدیدی از این جلسه بیرون نیامد.
 
وزیر خارجه آلمان که پیشتر با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» دیدار کرده بود، تصریح کرد: «فکر می‌کنم که ما هنوز تا رسیدن به یک توافق فاصله داریم. ما دو مسیر کاملاً متفاوت را در پیش گرفته‌ایم».
 
ماس ادامه داد اگر نشست چهارجانبه‌ای میان آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا برگزار شد، امیدوار است که جزئیات منسجمی درباره طرح‌های واشنگتن برای ایران معین شود.
 
وی گفت که به مقامات آمریکایی گفته است که اروپا در حمایت از برجام «بسیار بسیار متحد» باقی مانده است، زیرا نگران اشاعه سلاح‌های اتمی است.
 
یران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.
 
کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بند‌های توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشور‌های اروپایی هشدار داد.
 
ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.
 
وزیر خارجه آلمان تصریح کرد که لغو برجام به ایران اجازه از سرگیری برنامه هسته‌ای اش را می‌دهد و این مسئله امنیت اروپا را «تا حد زیادی در معرض خطر قرار می‌دهد».
 
وی توضیح داد: «اروپا در موضع خود درباره توافق با ایران بسیار بسیار متحد است و این موضع تغییر نمی‌کند. ما خواستار اشاعه تسلیحات هسته‌ای در همسایگی گسترده خود نیستیم».
 
مقامات ارشد طرف‌های باقیمانده در برجام-بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه- قرار است روز جمعه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در «وین» دیدار کنند.
 
در این نشست قرار است اقداماتی را که می‌توان برای حفظ برجام انجام داد و همچنین دور زدن تحریم‌های گسترده آمریکا که تجارت خارجی با ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد را مورد ارزیابی قرار دهند.
 
ماس تصریح کرد که انتظار می‌رود نشست وین «دشوار» باشد، اما جزئیاتی ارائه نکرد.
 
طبق این گزارش، وی همچنین تصریح کرد که رهبران کشور‌های اروپایی درباره آینده روابط ترانس-آتلانتیک نگرانند، اما انتظار دارند که اختلافات در خصوص ایران و دیگر موضوعات پیچیده را رفع کنند.
 
ماس گفت که درباره ناآرامی‌های سوریه و اوضاع کلی غرب آسیا و همچنین جدال تجاری در نشست خود با مقامات آمریکایی گفتگو کرده‌اند.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین