تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
plusresetminus
شلیک موشک بالستیک از سوی کره‌شمالی و اعلام اینکه این موشک‌ها می‌تواند سیاتل، لس‌آنجلس و شیکاگو را هدف قرار دهد جدیدترین تحولی بود که فضای روابط این کشور با آمریکا و کشورهای همسایه‌اش را تیره و تارتر کرد. سی‌ان‌ان می‌نویسد بزرگ‌ترین خطر اکنون در نحوه واکنش آمریکا و ترامپ به این مساله است.
۰
کد مطلب : ۱۴۷۱۷۶
ماموریت غیرممکن ترامپ

 

مساله حمله هسته‌ای از سوی کره‌شمالی تهدیدی است که این کشور چند دهه است با آن زندگی می‌کند. در سال 1986، بیش از 40 هزار کلاهک هسته‌ای شوروی به‌سوی آمریکا نشانه رفته بود؛ امروز این تعداد به 1700 کلاهک کاهش یافته اما می‌تواند در کمتر از 20 دقیقه چند میلیون آمریکایی را از صفحه روزگار محو کند. اکنون آمریکایی‌ها نمی‌توانند سر راحت بر بالین بگذارند؛ چراکه اکنون با تهدیدی به مراتب بدتر از شوروی مواجهند. واکنش آمریکا در این مدت نسبت به رفتارهای تهاجمی کره‌شمالی محتاطانه بوده است و محدود به آزمایش موفقیت‌آمیز تاد و پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره بوده است. واکنش ترامپ اما توییت‌های تهاجمی علیه چین بوده است. ترامپ معتقد است که چین از توانایی مهار جاه‌طلبی‌های کره‌شمالی برخوردار است اما گویی این کشور هم میل چندانی برای همکاری با آمریکای ترامپ ندارد.

پرسش اساسی این است که آیا آمریکا از توان حمله اتمی برخوردار است یا خیر؟ سی‌ان‌ان در این مورد می‌نویسد تاریخ فاجعه اتمی هیروشیما و ناکازاکی را به یاد دارد اما این جنگی تمام عیار بود که آمریکا با هدف متوقف کردن ماشین نظامی ژاپن انجام داد. با این حال، «کیم جونگ اون» بازیگری است که هدفش بقاست. نابودی آمریکا ضامن این بقا است. سی‌ان‌ان می‌نویسد ممکن است ترامپ به این نتیجه برسد که به خطر افکندن جان سربازان آمریکایی و خاک آمریکا ارزش ریسک ندارد و بنابراین، نیروهای خود را از منطقه بیرون بکشد.

آمریکا می‌داند که حمله اتمی به کره‌شمالی نه تنها با واکنش این کشور مواجه خواهد شد بلکه می‌تواند امنیت شرق آسیا و رشد اقتصادی این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. افزون بر این، دنیای امروز همانند دوران جنگ جهانی نیست که جنگ همه علیه همه در جریان باشد بلکه اکنون فقط تهدید یک کشور علیه نظام بین‌الملل و امنیت شرق آسیاست. بنابراین، کاربرد سلاح اتمی ممکن است با واکنش منفی (اگر نگوییم سخت) چین، روسیه، کره‌جنوبی و حتی ژاپن مواجه شود. بنابراین، سلاح اتمی لااقل در شرایط فعلی جهان و تحولات شبه‌جزیره کارآیی ندارد.

 

مانور قدرت آمریکا

نیروی هوایی آمریکا دیروز (چهارشنبه) یک موشک بالستیک قاره‌پیما در کالیفرنیا آزمایش کرد؛ اقدامی که گفته می‌شود تحت تاثیر اقدامات اخیر کره‌شمالی است. به گزارش ای‌بی‌سی، این موشک با نام «Minuteman III» از پایگاه هوایی واندربرگ شمالی در 130 مایلی شمال غرب لس آنجلس، مرکز ایالت کالیفرنیا شلیک شد. «مایکل هاف»، یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا گفت که هدف از پرتاب این موشک اعتبار بخشیدن و تعیین آمادگی، تاثیرگذاری و دقت این سیستم تسلیحاتی است. اعلام پرتاب این موشک بالستیک غیرمسلح کمی غیرمتعارف و ناگهانی بوده است، آمریکا اصولا در چنین مواردی چند ماه یا چند هفته پیش از آزمایش، موعد آن را اعلام می‌کند. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که اسکادران پانصد و هفتاد و ششم مسوول رهگیری و فرماندهی سیستم‌های موشکی است. موشک‌های «Minuteman» اصولا در پایگاه هوایی واندربرگ آزمایش می‌شوند و می‌توانند 6800 کیلومتر مسیر را طی کنند. این موشک‌ها غالبا در اقیانوس آرام شلیک شده و به اهدافی در جزایر مارشال برخورد می‌کنند. این آزمایش موشکی آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌ها با کره‌شمالی به دلیل انجام آزمایش یک موشک بالستیک از سوی این کشور که اخیرا صورت گرفته، انجام می‌شود. پنتاگون مراتب نگرانی خود را درباره آزمایش‌های کره‌شمالی و خطرناک بودن آنها در این منطقه که کریدورهای تجاری در آن قرار دارد، ابراز کرده است. یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه تایید کرد که یکی از پروازهای تجاری خطوط هوایی روز جمعه از محلی عبور کرده که آخرین آزمایش موشکی بالستیک کره‌شمالی کمتر از 10 دقیقه بعد از آن در دریای ژاپن انجام شده بود. کره‌شمالی در تاریخ چهارم ژوئیه سال جاری میلادی به دستور کیم جونگ اون، رهبر این کشور این آزمایش را انجام داد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این موشک کاملا با عدم هماهنگی پرتاب و در مسیر یک خط هوایی شلوغ که مورد استفاده هواپیماهای تجاری است، شلیک شد.

منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین