تاریخ انتشاريکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
plusresetminus
این روزها که با افت بسیار شدید قیمت نفت مواجه شده‌ایم، بهترین راهبرد خردمندانه استفاده از این فرصت جهت رهایی از اقتصاد تک‌محصولی است. به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها که با افت بسیار شدید قیمت نفت مواجه شده ایم، بهترین راهبرد خردمندانه استفاده از این فرصت جهت رهایی از اقتصاد تک‌محصولی است.
۰
کد مطلب : ۷۴۷۵۰
نقش پررنگ خودرو در درآمدزایی ارزی


کاهش قیمت نفت در کشور ما، همانند اغلب کشورهای درحال توسعه صادرکننده نفت عاملی شده برای تحولات عظیم اقتصادی که همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است، باید حقیقت را پذیرفت که اقتصاد تک محصولی دوام نخواهد داشت.


نگاهی گذرا به برخی كشورهای آسيايی که فاقد منابع طبیعی هستند نشان می‌دهد که آنها با برنامه ریزی و داشتن الگوهای توسعه‌ای و پیاده کردن آن موفق شدند به مقامات جهانی در صنعت برسند و به کشوری صنعتی تبدیل شوند.


با درک این تجربه‌ها می‌توان فهمید یکی از ساختارهای مناسب برای توسعه اقتصادی، رهایی از خام فروشی و توجه به حمایت از دیگر ظرفیت‌ها و توان داخلی کشور است.


در این راستا کارشناسان و فعالان صنعت، تاکید بر لزوم صادرات خودرو، با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این صنعت را دارند، زیرا اجرای برنامه‌های اعلام شده برای پیشرفت و توسعه کشور با صنعتی شدن و رهایی از صادرات تک محصولی ممکن است.

البته طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت از جمله سیاست‌های این وزارتخانه نیز، توسعه صنعت خودرو است تا بتوانند این صنعت را به سمت و سويی هدایت کنند که با دارا بودن قابلیت‌هايی در تولید و صادرات نقش پررنگ‌تری در درآمدزایی ارزی و کاهش وابستگی به درآمد نفتی کشور ايجاد نمايند.


از این رو متولیان امر به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سکاندار اصلی تجارت ایران لازم است با بازنگری كلان و حمايت منطقی از صنعت خودرو كشور درصدد جلوگیری از خام فروشی و افزايش درآمدهای ارزی علاوه بر بازار داخل در حوزه بازار بين المللی باشد.


با توجه به تحريم‌های موجود آنچه که مورد نیاز است رفع موانع و مشکلات پیش روی در صادرات محصولات خودرو اعم از تسهيل سرمایه‌گذاری خارجی، اصلاح زیرساخت‌های صادراتی، ارتقاء سطح حمل و نقل جاده‌ای و دریایی و رفع زیرساخت‌های ارزی است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین