تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
plusresetminus
حزب الله : وزیر خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که مسکو از توافق هسته ای ایران حمایت می کند.
۰
کد مطلب : ۱۶۰۱۱۶
مسکو ازتغییر برجام حمایت نمی‌کند/آمریکا به دنبال تغییر نظام سوریه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری امروز دوشنبه از تداوم حمایت و پایبندی روسیه به توافق هسته ای ایران خبر داد. وی در این باره گفت: ما بر این باوریم که توافق هسته ای ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای جامعه بین الملل است و اولین باری که تردید واشنگتن در این زمینه را شنیدیم، به اتفاق چین و بقیه کشورهای دخیل بر غیرسازنده بودن آن و عواقب غیرقابل پیش بینی آن تاکید کردیم.
 
لاوروف افزود: آمریکا باید این حقیقت را بپذیرد که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده و آژانس بین المللی هم هیچ شکایتی در این زمینه ندارد. در چند ماه آینده بازهم شاهد بررسی برجام از سوی واشنگتن خواهیم بود و امیدوارم  آمریکا به توافق هسته ای پایبند باشد و از اعمال فشار به طرفین اروپایی بپرهیزد. اگر آمریکا در این زمینه تغییر عقیده ندهد، راه مذاکره با کره شمالی را دشوار می‌کند.
 
وی تأکید کرد: روسیه از تغییرات مورد نظر آمریکا در برجام حمایت نمی کند و ایران هم پذیرای این تغییرات نخواهد بود.
 
وی درباره سوریه نیز گفت: امیدواریم مذاکرات سوچی به اقدامات سازمان ملل در زمینه سوریه سرعت بیشتری ببخشد. به عقیده روسیه هیچ تفاوتی میان رویکرد دولت‌های اوباما و ترامپ در قبال سوریه وجود ندارد و هنوز هم شاهد آن هستیم که آمریکا به دنبال تغییر نظام سوریه است و تمایلی به حفظ تمامیت ارضی این کشور ندارد.
 
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: کردها هم بخشی از ملت سوریه هستند و باید به منافعشان احترام گذاشت و این موضوع در نشست سوچی بررسی می‌شود. روسیه به دنبال توازن منافع همه طرفین دخیل در بحران سوریه است.
 
لاوروف همچنین اظهار امیدواری کرد که ترکیه بقیه پست‌های بازرسی اطراف منطقه کاهش تنش «ادلب» را هم مستقر کند. گفتنی است طبق توافق، ترکیه باید ۲۰ پست بازرسی در این منطقه مستقر کند حال‌آنکه تا کنون فقط ۳ مورد از آنها مستقر شده است. وی همچنین خواهان توقف سریع حملات ترکیه به شهر عفرین شد.
 
لاوروف همچنین از تصمیم آمریکا در ایجاد نیروی امنیتی در شمال سوریه انتقاد کرد و گفت این کار کمکی به حل بحران سوریه نمی‎کند.
 
وی در این باره گفت: می‎دانید که این مسئله واکنش منفی ترکیه را در برداشته است و برای ما هم با توجه به لزوم حفظ یکپارچگی سوریه، سوال برانگیز است. از طرف دیگر، مسئله رابطه ترکیه و کردها هم درمیان است. این اقدام یکجانبه آمریکا به حل مشکل عفرین کمکی نمی‎کند. ما هم مثل همکاران ایرانی و ترکیه‎ای خود و حتی مثل خیلی‎های دیگر، منتظر توضیحات بیشتر از سوی آمریکا هستیم.
 
در خصوص مسئله فلسطین نیز، لاوروف گفت: شانس مذاکره به صفر رسیده است. آنها (فلسطینیان) در طول سالیان گذشته، مرحله به مرحله، بدون آنکه نتیجه ای بگیرند به صورت یکجانبه کوتاه آمدند و بی هیچ پیش‌شرطی آماده مذاکره بودند و روسیه هم حاضر بود در خاک خود پذیرای انجام این مذاکرات باشد. امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شرایط مشورت با شرکای اتحادیه اروپا و سازمان ملل فراهم شود تا قدم‎هایی را در راستای حل مشکل برداریم. این مسئله نمی‎تواند به شکلی که هست رها شود.
 
وی از آمادگی مسکو برای حمایت از مذاکره مستقیم میان طرفین درگیر در بحران شبه جزیره کره خبر داد. وی در این باره گفت: روسیه و چین طرفین را به آرامش و پرهیز از هرگونه تقابل فرا می‌خوانند.
 
لاوروف در خصوص رابطه متقابل روسیه و چین نیز گفت: ما (مسکو و پکن) از بانیان معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی هستیم و با یکدیگر بر روی پروژه «یک کمربند یک جاده» و همچنین سازمان همکاری شانگهای کار می‌کنیم.
 
وزیر خارجه روسیه در واکنش به اتهامات علیه مسکو مبنی بر عدم پایبندی به پیمان مینسک و تنش زایی در شرق اوکراین تاکید کرد: مسکو به تمامیت ارضی اوکراین برحسب مرزهای تعیین شده بعد از برگزاری همه‌پرسی کریمه احترام می‌گذارد.
 
وی در واکنش به تلاش واشنگتن برای دامن زدن به روسیه هراسی گفت: آمریکایی ها به اینکه خود را خاص و برتر می‌دانند، معروف هستند. غرب، استیلایی را که در ۵ دهه گذشته بر جهان داشت از دست داده است و  نظام بین الملل باید خود را با شرایط جدید تطبیق داده و به مذاکره بر مبنای احترام و برابری خو بگیرد.
 
لاوروف خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد اروپا را به انصراف از پروژه انرژی «نور استریم ۲» وادار کند. این کشور در راستای ضربه زدن به روسیه از رقابت عادلانه طفره می‌رود و روسیه بر خود واجب می‌داند که به اقدامات خصمانه واشنگتن برای ایجاد روسیه هراسی پاسخ دهد حال آنکه از اتخاذ رویکرد انتقام متقابل در روابط ۲ جانبه پرهیز می‌کنیم.
 
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: بعضی از طرفین غربی، سوریه را به تنش زایی متهم می‌کنند حال آنکه این حقیقت ندارد. در سال ۲۰۱۷، شاهد تشدید تنش‌ها به واسطه تهدید مداوم آمریکا به استفاده از نیروی نظامی در فرونشاندن بحران‌ها بودیم. سال گذشته به لحاظ جغرافیای سیاسی سال آرامی نبود. در بسیاری از مناطق جهان از خاورمیانه گرفته تا شمال آفریقا و کره شمالی شاهد داوم تنش بودیم و پایان سال هم به دلیل تهدید آمریکا به اقدام نظامی علیه پیونگ‌یانگ، اوضاع وخیم تر شد و البته اظهارات اخیر آمریکا درباره تضعیف توافق هسته‌ای ایران نیز مایه خوشبینی و ثبات نیست.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین