تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
plusresetminus
حزب الله : وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح مسکن اجتماعی از سوی شورای عالی رفاه با تعاملی که با وزارت مسکن داشته ایم، برای اقشار پایین دست جامعه به زودی رونمایی می شود.
۰
کد مطلب : ۷۷۷۱۱
سناریوی بعد از تحریم را دیده ایم
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،دکتر علی ربیعی  در دهمین نشست کارگروه اشتغال استان مازندران که در شهر ساری برگزار شد، افزود: دولت یازدهم دستاوردهای ارزشمندی طی کمتر از دو سال فعالیت خود داشته است که یکی از آنها موفقیت در زمینه سیاست های خارجی است.

به گفته دکتر ربیعی همه اتفاقات خوبی که طی ماه های گذشته رخ داده، در حالی بوده است که فشار تحریم ها برداشته نشده است و شرایط بهتری در پیش است.

وزیر کار گفت: دولت یازدهم، دولت را با 56 درصد فقدان رشد تحویل گرفت؛ در شرایطی که تورم لحظه به لحظه در حال افزایش بود و دولت و جامعه در شرایط رکود تورمی قرار داشتند. بیرون آمدن از این وضعیت کار دشواری بود که ما توانستیم.

دکتر ربیعی با تاکید بر اینکه باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب نابرابری ها کاهش داد، اظهارداشت: باید با برنامه ریزی های درست بسوی توانمند سازی اقشار ضعیف جامعه پیش رفت.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان دفاع از محرومان نباید فراموش شود، افزود: رهبر معظم انقلاب هیچ تابلویی که عده ای از مردم جامعه له شوند را نمی پسندد.

دکتر ربیعی با بیان اینکه هدف شورای عالی رفاه شناسایی فقر و توانمندسازی افراد می باشد، گفت: ۲۰ هزار مسکن برای خانواده های نیازمند و معلول در کشور پیش بینی شده است و سیاست دولت در آینده هیچ خانواده معلولی بدون مسکن نباشد.

دکتر ربیعی با بیان اینکه در جامعه ایرانی خیر جمعی وجود دارد، اظهارداشت: در اقدام اخذ مجوزها برای موسسات خیریه آسان شده است.

وی هدف توانمندسازی را ایجاد اشتغال دانست و گفت: اگر خیر جمعی را در جامعه نهادینه کنیم بسیاری از مشکلات برطرف می شود. 

** سناریوی بعد از تحریم را دیده ایم

دکتر ربیعی بیان داشت: دولت در شروع کار پرداخت بدهی به پیمانکاران را شروع کرد و در بخش نیرو بدهی به پیمانکاران کم نبود.

وی همچنین در ادامه گفت: وقتی که دولت یازدهم مسوولیت اداره جامعه را بر عهده گرفت، 35 درصد افت در مجوز ساختمان داشتیم؛ زیرا ساخت و ساز به دلیل رکود پایین آمده بود.

وزیر کار اظهار داشت: دولت یازدهم سناریوهای مختلفی را برای اداره کشور برای نفت 40 دلاری و 75 دلاری تنظیم کرده است.

دکتر ربیعی ادامه داد: در سناریوهای مختلف خود را آماده کرده ایم؛ در عین حال که رشد اقتصادی هم افزایش می یابد.

وزیر کار با اشاره به تخصیص منابع از محل هدفمندی یارانه ها بیان داشت: 6 هزار میلیارد تومان به تولید تخصیص یافت که پنج هزار میلیارد تومان آن از محل هدفمندی یارانه ها است و هزار میلیارد تومان آن را هم دولت برای توسعه اشتغال در نظر گرفته بود. 

** مشکلات مهم کنونی

دکتر ربیعی مهمترین مشکل کنونی را در زمینه تامین آب دانست و گفت: دو درصد آب به بخش صنعت، 80 درصد به بخش کشاورزی و بقیه برای آشامیدن استفاده می شود.

به گفته وی دولت سهم صنعت را از طریق استفاده از آب فاضلاب افزایش داده است.

دکتر ربیعی همچنین با اشاره به مشکل بحران زیست محیطی گفت: یکی از برنامه های جدی دولت مساله حراست از محیط زیست است.

وی دیگر مشکل اقتصادی کشور را عدم توازن منطقه ای عنوان کرد و گفت: دولت برای این موضوع برنامه دارد؛ به طوری که بتواند توسعه متوازن را در تمام کشور محقق سازد.

وی دیگر برنامه دولت یازدهم را تحرک در حوزه انرژی عنوان کرد و گفت: در این زمینه دولت در صدد تحرک در حوزه انرژی و گاز است.

دکتر ربیعی گفت: در بخش تولید داوطلب شدیم که جرایم دیرکرد را ببخشیم و پیشنهاد کردیم کمیته ای که در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می شود به این منظور تشکیل شود. پیشنهاد من این بود که کارگروه اشتغال استان ها می تواند این موضوع را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه دولت 240 هزار شغل از دست رفته را نجات داد، گفت: درخصوص اشتغال دو نظریه وجود دارد که یکی از طریق رشد بالای اقتصادی تحقق می یابد و دیگر اینکه می توان با مداخله در بخش های کوچک اشتغال را در کشور توسعه داد.

وزیر کار گفت: از طریق یاد شده اشتغال می تواند به شکل بنگاه های خرد و متوسط تحقق یابد. به نحوی که در همین دوره دو ساله 200 هزار شغل در بنگاه های خرد ایجاد شده است.

دکتر ربیعی افزود : در زمینه فناوری اطلاعات آی تی و گردشگری می توانیم مشاغل زیادی ایجاد کنیم که در کنار آن صنایع دستی توسعه می یابد.

وی تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بیان داشت: آیین نامه ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی در کمیسیون اقتصادی دولت در دستور کار قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: خصوصی سازی واقعی توسط کارشناسان اقتصادی از سوی دولت یازدهم در حال پیگیری است.

** مزیت های استان مازندران

دکتر ربیعی گفت: استان مازندران در زمینه های کشاورزی و همچنین جذب گردشگر دارای مزیت است که می تواند فعالیت های گردشگری را در این استان شناسنامه دار کند و در این زمینه دولت می تواند به این استان کمک کند.

وی اظهار داشت: همچنین می توانیم زمینه حضور ایرانیانی را که در خارج زندگی می کنند و علاقه مند هستند در استان خود سرمایه گذاری کنند فراهم کنیم.

به گفته دکتر ربیعی مسائل اقتصادی پیچیدگی بالایی دارد، اما دولت یازدهم جهت گیری درستی را اتخاذ کرده است.

وی گفت: واردات در کشور بالا بود که دولت با افزایش تعرفه ها در صدد مهار آن است. 

** پاشیدن پول مشکلی را حل نمی کند

دکتر ربیعی با تاکید بر اینکه سیاست دولت یازدهم حمایت از تولید است، گفت: در دولت های نهم و دهم که 750 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت، کاری صورت نگرفت.

وی گفت: هنوز ورود انگور شیلیایی، پرتغال مصری و سیب فرانسوی به کشور فراموش نشده است؛ در حالی که قابلیت کشاورزی در ایران بی نظیر است.

به گفته دکتر ربیعی در زمینه تولید کفش، پوشاک و چرم مزیت های بالایی داریم و می توانیم تا 500 هزار شغل در کشور در این زمینه ایجاد کنیم. 

** مهار فقر

دکتر ربیعی بیان داشت: دولت در زمینه مهار فقر اقدامات خوبی انجام داده است و فقر درمانی را اولویت مبارزه با فقر قرار داده است.

وی یادآور شد: تلاش های دولت حاصل هشت سال مطالعه در مرکز مطالعات استراتژیک است که از سوی دکتر روحانی و دیگر همکارانش صورت می گرفت؛ به طوری که می توان گفت دولت یازدهم هشت سال عقبه مطالعاتی دارد.

دکتر ربیعی اظهار داشت: بیمه کردن هشت میلیون نفر در کمتر از دو سال کار بزرگی بود که در دولت یازدهم تحقق یافت.

وی ادامه داد: همچنین مبارزه با فقر غذایی از دیگر اقدامات این دولت بود که بخشی از جامعه را که دچار کمبود کالری هستند، پوشش دادیم.

وزیر کار گفت: طرح مسکن اجتماعی از سوی شورای عالی رفاه با تعاملی که با وزارت مسکن داشته ایم، برای اقشار پایین دست جامعه به زودی رونمایی می شود.

وی همچنین از سبد تامین اجتماعی برای همه ایرانیان خبر داد و گفت: همه مردم باید به آینده اطمینان داشته باشند و ایجاد سبد یاد شده در راستای این مهم برای همه مردم است.

وی دیگر اقدامات دولت یازدهم را مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: ساختارهای نامناسب افراد را فاسد می کند. برای این موضوع برنامه ریزی کرده ایم. شفاف سازی فعالیت های دولت از اقدامات مهم دولت برگرفته از رای مردم است.

وی گفت: دولت تدبیر و امید دارای چارچوب اخلاقی است؛ حتی اغراق کردن درخصوص برخی از موضوع ها را مباح نمی داند.

دکتر ربیعی گفت: بیش از همیشه به اخلاق و حمایت اجتماعی نیاز داریم و باید سرمایه اجتماعی را گسترش دهیم تا اطمینان به دولت افزایش یابد.

وزیر کار در پایان اظهار امیدواری کرد که سال آتی بهتر از سال جاری باشد و دولت گام های مهمی برای بهبود رفاه مردم بردارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین