تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
plusresetminus
حزب الله : قائم مقام شهردار کرج، فرهنگ را مقوله ای مجزا از سایر فعالیت ها و اقدامات عمرانی و شهرسازی ندانست و تاکید کرد: فرهنگ همچون دایره ای گسترده، همه عرصه های دیگر شهری را در سیطره خود قرار می دهد و نمی توان بدون توجه به این عنصر مهم، وارد عرصه های دیگر شد.
۰
کد مطلب : ۱۴۸۰۱۱
فرهنگ سیطره ای وسیع است که همه عناصر شهری را در برمی گیرد

 


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مصطفی رضاحسینی اظهار داشت: مدیریت شهری یک مجموعه کامل از فعالیت هایی است که می کوشد توسعه شهر را از هر حیث ساماندهی نماید.

وی گفت: با توجه به این امر همه امور شهرسازی، معماری، عمرانی، اجتماعی، ورزشی و نظایر آن باید در قالب یک حرکت هماهنگ و برنامه ریزی شده فرهنگی صورت پذیرد؛ در غیر این صورت موفقیت طرح ها و برنامه ها از ضمانت قطعی برخوردار نخواهد بود.

رضاحسینی بیان داشت: برای مثال در حوزه معماری، اگر الگو و روشی متناسب با فرهنگ و محیط شهر یا منطقه برای ساکنان تعریف شده باشد، تبعیت از این شیوه به ساماندهی ساختار ظاهری شهر خواهد انجامید و این نوع معماری روی همه بخش های رفتار، گفتار و فرهنگ اجتماعی تاثیرگذار می باشد.

وی، به ذکر نمونه هایی از این دست پرداخت و یادآور شد: در نظر بگیرید شهری همانند یزد که ساختار معماری متناسبی با فرهنگ ساکنان این خطه دارد، توانسته است به رغم همه تهاجم ها و تهدیدهای فرهنگی، تا حد بسیار زیادی، اصالت خود را حفظ کرده و جامعه را به سمت پیروی از هنجارهای فرهنگی منطقه هدایت نماید.

رضاحسینی تصریح کرد: به طور قطع پریشانی و در هم ریختگی عناصر شهری نمی تواند به جذابیت بصری و روانی برای شهروندان و در پی آن توسعه گردشگری و اقتصادی بیانجامد.

این مسئول اضافه کرد: به طور معمول شهرها و نقاطی در جهان بیش از همه دارای رونق صنعت گردشگری هستند که توانسته اند یا به صورت حرفه ای خود را با تجهیزات و امکانات روز ساماندهی کنند، یا اصالت خود را حفظ کرده و با فرهنگ مختص به خود در جهان شناخته شوند.

این مسئول یادآور شد: در نظر بگیرید کسی که برای سفر کشور هند را انتخاب می کند، مهمترین هدفش تماشا و بررسی فرهنگ این سرزمین، معماری و آداب و رسوم آن است و اگر با یک ساختار مشابه سایر نقاط جهان مواجه شود، از این سفر لذت کافی نخواهد برد.

رضاحسینی تصریح کرد: این دیدگاه در همه عناصر و موضوعات شهری موجود است و تا زمانی که رگه هایی از فرهنگ و اصالت در عناصر فوق وجود نداشته باشد، نمی توان به نتایج مفید و ارزشمند دست یافت.

معاون اسبق فرهنگی شهرداری کرج در پایان خاطرنشان کرد: رعایت این نکات در کرج نیز می تواند به بالندگی این شهر بیانجامد. لذا مسئولان باید بکوشند با تعریف برنامه ای واحد در حوزه فرهنگی و ایجاد پیوست های فرهنگی در همه طرح ها و برنامه ها، محصولی مناسب برداشت کرده و به نتایج دلخواه دست یابند.

منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین