تاریخ انتشاردوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
plusresetminus
دیروز دفاع مقدس، امروز جهاد اقتصادی

29 مهر ، روز ملی صادرات

حزب الله: امسال بیست و هفتم مهرماه به جای بیست و نهم مراسم روز ملی صادرات در تالار بزرگ اجلاس سران برگزار شده بود، اینکه چرا 27 مهرماه به جای 29 را ، باید رئیس سازمان توسعه تجارت پاسخگو باشد،
۰
کد مطلب : ۶۷۲۳۵
29 مهر ، روز ملی صادرات

 

امسال بیست و هفتم مهرماه به جای بیست و نهم مراسم روز ملی صادرات در تالار بزرگ اجلاس سران برگزار شده بود، اینکه چرا 27 مهرماه به جای 29 را ، باید رئیس سازمان توسعه تجارت پاسخگو باشد، اما من و قلم که به لطف تلاش شرکت ایمان تجارت روشن چند سالیست  بر صندلی های مراسم برگزاری روز ملی صادرات قرار میگیریم و سخنرانیهای گرم و بعضا شیرین را می شنویم، امسال نیز توفیق حضور داشتیم.

مراسم با سخنرانی جناب آقای مهندس افخمی ریاست محترم سازمان توسعه تجارت که از افتخارات مدیریت اقتصادی خراسان بزرگ و کشور است، شروع شد و ایشان مطالب بسیار خوبی در تقویت حوزه ی صادرات و ملحق شدن کشور به سازمان تجارت جهانی بیان نمود.  قلم نوشت: البته ایشان در مراسم روز ملی صادرات و در جایگاه رئیس سازمان توسعه تجارت، سخن را طوری آغاز کرد که مصداق بارز همان مثال قدیمی " از کوزه همان برون تراود که در اوست " بود. مهندس افخمی تولید که یقینا منظور ایشان صنعت است را قبل از صادرات طرح نمود. قلم درست میگفت، توسعه صنعت خراسان بزرگ در سالهای اول استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور مهندس افخمی شروع شد و بعد از آن نیز این مدیر موفق کشور، دل در گرو مدیریت در بخش صنعت داشته و دارد. حال اینکه مهندس نعمت زاده چه هدفی از انتصاب ایشان به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت داشته است، بماند برای زمانی که مشخص شود. در پاسخ قلم اضافه کردم با همه ی آنچه نوشتی، مهندس افخمی صحبتهای خوبی در خصوص توسعه تجارت بیان داشت.

 نوبت به سخنرانی آقای مهندس شافعی رئیس اتاق ایران که وی نیز محصول مدیریت موفق خراسان بزرگ است رسید. از اینکه  مهندس شافعی دردهای واقعی که خلاصه و شاه بیت آن واقعی نبودن شعار حمایت از صادرات است را به خوبی بیان داشت، خوشحال شدم ، چرا که ایشان بخشنامه های خلق الساعه در خصوص ممنوعیت و محدودیت صادرات در دولت دهم را باعث نابودی بخشی از بازارهای تجاری و برند های موفق صادراتی و ورشکستگی جمعی از صادرکنندگان موفق کشور برشمرد و تأکید کرد، نباید در هر شرایطی اجازه دهیم مجدداٌ اینگونه رفتار شود. سخن مهندس شافعی با گفته های مهندس نعمت زاده که ایشان نیز از افتخارات مدیریتی کشور به شمار میروند، تفاوت داشت  چرا که گویا آقای وزیر نیز فرموده اند خسارتی که دولت قبل برای صادرات و صادرکنندگان ایجاد کرده جزء تعهدات دولت قبل بوده و این دولت قبول ندارد و جوایز صادراتی را هم که تعهد دولت قبل است نمی پردازد، حال اینکه چه منطقی پشت این سخن جناب وزیر است بماند برای زمان دیگر .

فرصت را از قلم گرفتم و در ادامه ی برداشت از سخنان مهندس شافعی در این خصوص که گفت: درآمد نفت نخواهد گذاشت ما واقعا صادرات داشته باشیم، چرا که تاریخ در دو دهه گذشته ثابت کرده است که به محض زیاد شدن درآمد نفت صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی جایگاهی نخواهند داشت .

مهندس شافعی از بانکها به خصوص بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ، انتقاد خیلی شیرینی که از توان زبان ایشان بر می آید  نیز داشتند که کاملا شایسته و به جا بود.  البته رئیس اتاق ایران و خراسان رضوی به اجحافی که بانک توسعه صادرات با دریافت چهار درصد بهره اضافی  نسبت به بازرگانان صادر کننده روا می دارد ،  اشاره نکرد اما قلم خود آن را نوشت و خواست که رئیس اتاق ایران و مسئولین کشور جلوی این اجحاف را که به بهانه بخشنامه بانک مرکزی صورت میگیرد، بگیرند.

یکی از بخش های جالب مراسم با درد دل صادرکنندگان نمونه شروع شد. مطالب خوبی که همان درد دل همیشگی صادرکنندگان از بی مهری عملی نسبت به صادرات است عنوان نمودند ، متأسفانه شعار حمایت از صادرات داده می شود اما دریغ از عمل.

با اینکه این یادداشت، گزارشی از مراسم روز ملی صادرات است، قلم فرصت خوبی پیدا کرد که بنویسد همانگونه که مهربانی زبانی، نه عملی برای ایثارگران دوران دفاع مقدس وجود دارد ، برای سربازان و افسران اقتصاد مقاومتی که صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی در رأس آنان قرار دارند نیز وجود دارد .

سخنان مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت که امیدواریم همچون گذشته از نوع " سخن" نباشد، برای توسعه صادرات و حمایت از صادر کنندگان امید بخش بود. ایشان نیز که صاحب سبک و ایده های بزرگ در مدیریت صنعتی و نفت کشور می باشند لیکن سر و کار چندانی در مدیریت حوزه تجارت به خصوص صادرات نداشته و ندارند، سخن را از صادرات شروع نکرده و باز مثال معروف از کوزه همان برون تراود .... اتفاق افتاد. قلم با یادی از یادداشتهای " دیروز دفاع مقدس ، امروز جهاد اقتصادی " اضافه کرد: که اگر چه ارتش و سپاه دو بال دفاع از مرز و بوم کشور بوده و هستند عملکردشان در دفاع مقدس مکمل یکدیگر بود، لکن ادغام آنها در دوران دفاع مقدس ممکن نشد و در مقاطعی که به اصرار بعضی از دلسوزان نظام،  بخشهایی از یگان های رزم سپاه و ارتش بصورت موردی ادغام شدند و مشترک عمل کردند، موفق نبودند. امنیت خوب و بزرگ امروز کشور ایران اسلامی در شرایط نا امنی جهان نیز حاصل وجود دو بال دفاعی کشور است. حال چرا از این تجربه در مورد تولید و تجارت که دو نیاز بزرگ اقتصاد کشور و مکمل هم ، در دو حوزه و تخصص و تجربه جداگانه هستند، استفاده نمی کنیم ؟ آیا ادغام بال ها و یک بال شدن باعث پرواز بهتر پرنده  نمی شود ؟

چون هدف نوشتن گزارش جشن ملی صادرات بود، فرصت را مجدداٌ از قلم گرفتم و به سراغ سخنان خوب دکتر جهانگیری رفتم که در مسائل اقتصادی و مدیریتی کشور عالی سخن گفته و قول دادند جلساتی با صادرکنندگان برای پیدا کردن راه کارهای توسعه صادرات برگزار کنند. البته قلم اثر گذاشت ( یادمان هست در دولت های نهم و دهم نیز رییس جمهور و معاون اول نیز همین قول ها را دادند، لکن از عمل خبری نبود) به قلم گفتم: دکتر جهانگیری معاون اول دکتر روحانی رئیس دولت تدبیر و امید است که تدبیر در سرلوحه دستور کار اصلی آن ها قرار دارد.

دکتر جهانگیری از شفاف بودن آمار در دولت روحانی سخن گفت و اضافه کرد دولت، برای حفظ ارزش پول ملی و خروج از رکود، برنامه های خوبی را در دستور کار دارد که به کمک مجلس و پشتیبانی بخش خصوصی و مردم اجرا خواهد کرد.

این بار قلم اثر گذاشت اگر صحبت های دکتر جهانگیری نیز فقط برای ایجاد امید نبوده باشد، اثر آن در حوزه صادرات مثبت خواهد بود .

برگزاری مراسم و حضور نخبگان تجارت کشور عالی بود، اما از حاشیه های مراسم گله مندی وجود دارد که چرا در انتخاب صادرکنندگان نمونه، نظر تشکل های استانی گرفته و لحاظ نمی شود و یا چرا در مراسم روز ملی صادرات به جمعی از صادرکنندگان نمونه نسبت به جمع دیگر کمتر توجه می شود؟ چه می شد اگر دکتر جهانگیری حداکثر 15 دقیقه وقت اضافی می گذاشت تا نشان توفیق همه صادرکنندگان در حضور ایشان اهدا می شد. شاید مطبوعات حداقل به دلیل حضور معاون اول رئیس جمهور، تصویری از کسانی که سال ها زحمت کشیده اند تا صادرکننده نمونه شده اند، منتشر می کردند.

 ایران در حوزه تجارت، تجارب بسیار ارزشمندی دارد که در تعداد کمی از کشورهای جهان نمونه آن دیده می شود. تجارب بازرگانی کشور در حوزه مدیریت دولتی از یک طرف و فعالین اقتصادی از طرف دیگر بیش از هر تجربه و توان در بخش های دیگر بوده و هست .

لکن متأسفانه پس از ادغام نا موفق، برنامه مناسبی برای بهره گیری از این سرمایه عظیم وجود ندارد. امید است دولت و مجلس با بهره گیری از تجربه دفاع مقدس، اقدامی داشته باشند که تولید و تجارت به عنوان دو بال توسعه اقتصادی کشور در کنار هم و نه ادغام با هم عمل کنند.

                              محمد حسین روشنک

   ریاست اتحادیه وارد کنندگان و صادر کنندگان استان

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین