تاریخ انتشاردوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
plusresetminus
حزب الله: تحرکات ماه اخیر آمریکایی‌ها در عراق مانع از اجرای عملیات دولت این کشور ضد گروه‌های تروریستی در مرزهای سوریه شده است.
۰
کد مطلب : ۱۸۸۵۵۸
مانع‌تراشی آمریکایی‌ها در عملیات ضدتروریستی عراق در مرزهای سوریه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، عملیات نظامی که قرار بود عراق در شمال فرات و از منطقه القائم در این کشور به سمت اراضی سوریه انجام دهد، به صورت ناگهانی به تعویق افتاده است. به نظر می‌رسد این تعویق در نتیجه چشم‌انداز آمریکایی‌ها نسبت به مناطق مرزی است، چرا که آنها به دنبال فرصتی در راستای منافع خود هستند تا جلوی این حمله را بگیرند و اجازه موجودیت نیروهای الحشد الشعبی در شمال رود فرات را ندهند.
 
بر اساس گزارش‌ رسانه‌های محلی، طی ساعت‌های گذشته قرار بود عملیات نظامی نیروهای عراقی در شمال رود فرات آغاز شود. این عملیات به صورت ویژه از شمال شهر مرزی القائم تا روستاهای الباگوز و السوسة در سوریه را در بر می‌گرفت و قرار بود طی دو روز انجام شود.
 
تماس‌های فشرده بین طرف‌های آمریکایی و عراقی باعث به تعویق انداختن این عملیات شد. این در حالی است که آمریکایی‌ها تلاش دارند آن را در کوتاه مدت لغو کنند.
 
 
بر اساس اطلاعاتی که روزنامه لبنانی الاخبار به آن دست پیدا کرده، آمریکا فشارهایی را به عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق وارد کرده تا این عملیات را به تعویق بیندازد.
 
در همین رابطه برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که زمان آغاز عملیات به توافق میان واشنگتن و آنکارا در منطقه شرق فرات از یک طرف و تلاش‌های گسترده واشنگتن برای دور نگه داشتن نیروهای الحشد الشعبی از مرزهای عراق و سوریه در طرف دیگر بستگی دارد.
 
آمریکایی‌ها تلاش دارند آرامش پایگاه‌های آمریکایی در منطقه شمال رود فرات به ویژه از الفلوجه به سمت القائم را محقق سازند و نیروهای الحشد الشعبی را از این منطقه عملیاتی خارج کنند.
 
یک منبع مطلع در نیروهای الحشد الشعبی به روزنامه الاخبار اعلام کرد که تحرکات گسترده آمریکا بعد از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به عراق در اواخر سال گذشته میلادی با هدف دور نگه داشتن نیروهای داوطلب مردمی از منطقه مرزی عراق با سوریه به ویژه در بخش‌های شمال رود فرات آغاز شده است.
 
این منبع می‌افزاید که آمریکا تلاش دارد نیروهای الحشد الشعبی را از اطراف روستاها و شهرهای واقع در شمال رود فرات دور نگه دارد. همچنین ترامپ در سخنرانی خود در پایگاه هوایی عین الاسد اعلام کرد که عراق به عنوان خاستگاهی برای عملیات نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف سوریه خواهد بود.
 
از دیدگاه این منبع عراقی، مطلب منظور به این معنی است که واشنگتن به دنبال تامین امنیت محیط اطراف پایگاه‌های نظامی خود خواهد بود و سعی خواهد کرد آنها را از حملات احتمالی دور نگه دارد. این شرایط می‌طلبد که محیطی متناسب و غیر متخاصم با نیروهای آمریکایی در اطراف این پایگاه‌ها به ویژه در طول کرانه شمالی رود فرات تا بخش‌های مرزی سوریه فراهم شود. این شرایط می‌طلبد که نیروهای الحشد از این منطقه که آمریکا آن را برای نیروهای خود امن می‌خواهد، دور باشند.
 
اینها تمام محاسبات آمریکا برای به تعویق انداختن عملیات دولت عراق ضد گروه‌های تروریستی نیست، بلکه دو عامل اساسی دیگر نیز در این رابطه وجود دارد. اول اینکه آمریکا تلاش دارد در روند موشک باران هوایی، مهم ترین سهم را در این عملیات داشته باشد. البته این موضوع از ناحیه عراق پذیرفته شده نیست، چرا که موشک‌باران آمریکایی‌ها در مناطق مرزی به صورت کورکورانه انجام می‌شود و احتمالاً باعث قربانی شدن و بروز خسارت‌های مادی ضد دولت عراق شود. عامل دوم اینکه آمریکا حضور نیروهای الحشد الشعبی در عملیات صورت گرفته در شمال فرات را نمی‌پذیرد و حاضر نمی‌شود این نیروها در منطقه مذکور قرار گیرند. لذا تلاش دارد از طریق نخست‌وزیر عراق عملیات مذکور را به تعویق بیندازد.
 
منابع الاخبار در همین رابطه گزارش می‌دهند که کشمکش‌های شدیدی میان حامیان طرح آمریکا و مخالفان این کشور در عراق وجود دارد. نیروهای مخالف آمریکا اعتقاد دارند که ورود به این عملیات باید با نیروهای زمینی صورت گیرد. البته در حال حاضر موضوع مشارکت یا عدم مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در این عملیات مشترک مشخص نشده است.
 
قاسم مصلح فرمانده عملیات نیروهای الحشد الشعبی در غرب الانبار هفته گذشته اعلام کرده بود که تحریکات آمریکا به حدی رسیده که تلاش دارد اطلاعات محرمانه نیروهای ما در مناطق مرزی را افشا ‌کند. آمریکایی‌ها همچنین به دنبال دریافت اطلاعات دقیق و حساس از نیروهای امنیتی عراق در مرزهای این کشور با سوریه هستند، اما اتاق عملیات استان الانبار مانع از دسترسی آمریکایی‌ها به این اطلاعات شده است.
 
دیروز همچنین معین الکاظمی یکی از فرماندهان گروه حشد الشعبی عراق در واکنش به تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به حشد اعلام کرد این رژیم با آتش بازی نکند.
 
وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «رووداو» گفت: رسانه‌های اسرائیلی قصد دارند از طریق انتشار اخباری مبنی بر حمله به مواضع الحشد الشعبی در عراق، دولت عراق را امتحان کنند.
 
الکاظمی ادامه داد: اسرائیل با آتش بازی نکند... هزاران موشک در جنوب لبنان وجود دارد که برای هدف قرار دادن اسرائیل از پیش آماده شده است.
 
این فرمانده الحشد با بیان اینکه الحشد یک نهاد نظامی رسمی مورد تأیید پارلمان عراق است و در بودجه 2019 نیز مبالغی برای الحشد تخصیص داده شده است و این جریان حق دارد از خاک عراق در برابر هر گونه تجاوزی دفاع کند، اظهار داشت: «تا این لحظه هیچ موضعی از الحشد الشعبی هدف قرار نگرفته است، ولی اگر این اتفاق رخ دهد، پاسخ قاطعی به اسرائیلی داده خواهد شد که در ضعیف‌ترین دوران خود به سر می‌برد و در زیر آتش مقاومت جنوب لبنان قرار دارد.
 
منابع خبری اخیرا به نقل از یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرده بودند که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق گفته بود که رژیم صهیونیستی قصد دارد اهدافی را در خاک عراق هدف قرار دهد که متعلق به یک گروه مسلح است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین